• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

UC och kreditbetyg

U

UC och kreditbetyg

Gäst
Poäng: 0
i oktober ansökte jag om lån hos Freedom finance och i den uc3 dom tagit på mig står riskprognos 3.1% och 6 ff. Men sen tittar jag på den uc bankerna tog del av och där står det 7 ff ( den från Freedom är då med) och en risk på 9%?

Hur fungerar detta? Om jag ansöker ska dt väl vars freedoma uc som gäller?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Huxfluxx

Viktig medlem
Poäng: 92
Blev medlem
13 Februari 2015
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
28
Poäng
92
Ja, det borde vara så att Freedom ger ut samma upplysning till samtliga. Har själv undrat detta. Men tror att olika banker får samma upplysning som Freedom tagit och ger ut, men att bankerna använder sig av den UCn i sitt egna system som bedömer risken, därför man får olika riskprognoser. (detta är endast en gissning)
 
U

UC och kreditbetyg

Gäst
Poäng: 0
Men att det blir en till förfrågan ( den Freedom tagit ) det ska ju inte påverka den aktuella ansökan? Detta känns märkligt? Då är det ju inte riktigt som Freedom säger.
 

Huxfluxx

Viktig medlem
Poäng: 92
Blev medlem
13 Februari 2015
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
28
Poäng
92
Endast en kreditupplysning hos Upplysningcentralen (UC) kommer att registreras på dig, men du kan få flera omfrågandekopior från de banker som har tittat på din kreditupplysning. I enstaka fall kan vissa banker ta in ytterligare information som tillägg till informationen från UC för att förbättra kvaliteten i kreditbeslutet.

Så står det hos Lendo iaf.
 

Pårättväg.

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
24 Augusti 2016
Meddelanden
483
Mottagna reaktioner
222
Poäng
407
Nån som vet?!?
Jag gjorde en ansökan med hjälp av Advisa.
De säger ju att det endast blir en ff då men några dagar senare gjorde Collector en ny ff eftersom de beviljade mig ett lån. Har de då tagits en eller två uc då? Det ser ut som att det är två men jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter!
Tacksam för svar.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Alltså jag är så irriterad idag på detta UC system. Har mailat med UC och blir fan inte klokare. Har högre inkomst, lägre underskott och lägre lån men kreditbetyget som är uselt rör sig inte. Orkar inte. Kommer aldrig få samlingslån :(
 

Sixten

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
17 Maj 2015
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
UCs riskprognos ändrar sig väl varje dag. Söker du ett nytt lån imorgon kommer den vara högre eftersom den näst senaste förfrågan då är med. Väntar man en månad kommer den gå ner igen om man inte sökt fler lån under tiden. När man söker hos en förmedlare som Lendo så påverkar det vara som en upplysning, men man får en kopia för varje bolag som sett den tror jag.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
UCs riskprognos ändrar sig väl varje dag. Söker du ett nytt lån imorgon kommer den vara högre eftersom den näst senaste förfrågan då är med. Väntar man en månad kommer den gå ner igen om man inte sökt fler lån under tiden. När man söker hos en förmedlare som Lendo så påverkar det vara som en upplysning, men man får en kopia för varje bolag som sett den tror jag.
Ditt resonemang stämmer inte, jag har i åratal försökt att få bättre score. Jag har precis gjort allt utom att halvera min lön vilket hade krävts för att få bättre score... ett helt fantastiskt system, not!
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Alltså jag är så irriterad idag på detta UC system. Har mailat med UC och blir fan inte klokare. Har högre inkomst, lägre underskott och lägre lån men kreditbetyget som är uselt rör sig inte. Orkar inte. Kommer aldrig få samlingslån :(
Tyvärr är det nog så, jag tror att det är inkomsten som ställer till det, man jämförs med andra med samma inkomst och då är man sämst i klassen tyvärr, känner så väl igen min egen situation. Kämpa på! Styrkekramar :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp