• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Uc ser jag ALLT om jag tar min upplysning på uc?

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Hej på er, det finns 100 tals trådar om anmärkningar mm. Mem det blir ofta motsägelsefullt och rörigt i dem till slut.

I feb-mars 2020 försvinner min sista anmärkning. (Hade 18 som mest samtidigt)

Men det finns ju annat skit som sparas, förfrågningar krediter, missbrukade krediter historiska skuldsaldon, och historiska betalningsanmärkningar.

Är det nån som med SÄKERHET vet när alla de olika försvinner alltså hur länge de finns kvar.

Och ser jag ALLT om jag tar min upplysning på uc?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Läs på minUC.se, finns mycket info där. T ex:

När försvinner min anmärkning?
I UC:s register finns en anmärkning för en fysisk person (privatperson och enskild firma/näringsidkare) normalt registrerad i tre år. En anmärkning som noterats den 1 februari 2014 tas alltså bort den 1 februari 2017.

  • En anmärkning på en fysisk person kvarstår i tre år (36 månader)
  • Misskötta krediter kvarstår i tre år (36 månader)
  • Missbrukade kontokortskrediter i två år (24 månader)
  • Missbrukade bankkonton kvarstår i tre år (36 månader)
  • Restförda avgifter/statliga avgifter (TV avgift, Parkering, skatt mm) kvarstår i tre år (36 månader)
  • Misskötta krediter visas bara för banker och kreditmarknadsbolag
  • Beslut om skuldsanering kvarstår i fem år från den dag inledandebeslutet meddelades eller om en betalningsplan sträcker sig längre än fem år, så länge avbetalningsplan pågår. Gäller beslutet skuldsanering för företagare och närstående till företagare (F-skuldsanering) kvarstår uppgiften i tre år från den dag då inledandebeslutet meddelades.
  • Näringsförbud kvarstår i tre år (36 månader) efter att näringsförbudet upphört
  • Ansökan om konkurs registreras på fysisk person och kvarstår händelseåret plus två år, vilket innebär att en konkursansökan som registrerats i februari 2010 tas bort den 1 januari 2013.
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Läs på minUC.se, finns mycket info där. T ex:

När försvinner min anmärkning?
I UC:s register finns en anmärkning för en fysisk person (privatperson och enskild firma/näringsidkare) normalt registrerad i tre år. En anmärkning som noterats den 1 februari 2014 tas alltså bort den 1 februari 2017.

  • En anmärkning på en fysisk person kvarstår i tre år (36 månader)
  • Misskötta krediter kvarstår i tre år (36 månader)
  • Missbrukade kontokortskrediter i två år (24 månader)
  • Missbrukade bankkonton kvarstår i tre år (36 månader)
  • Restförda avgifter/statliga avgifter (TV avgift, Parkering, skatt mm) kvarstår i tre år (36 månader)
  • Misskötta krediter visas bara för banker och kreditmarknadsbolag
  • Beslut om skuldsanering kvarstår i fem år från den dag inledandebeslutet meddelades eller om en betalningsplan sträcker sig längre än fem år, så länge avbetalningsplan pågår. Gäller beslutet skuldsanering för företagare och närstående till företagare (F-skuldsanering) kvarstår uppgiften i tre år från den dag då inledandebeslutet meddelades.
  • Näringsförbud kvarstår i tre år (36 månader) efter att näringsförbudet upphört
  • Ansökan om konkurs registreras på fysisk person och kvarstår händelseåret plus två år, vilket innebär att en konkursansökan som registrerats i februari 2010 tas bort den 1 januari 2013.
Föll i min egen vad man nu säger, tack ibland går man över ån för att hämta vatten. :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp