• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

UC styr all belåning

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Måste bara få kräka ur mej min frustration över svensk kreditgivning som helt styrs via uppgifter från UC, även fast kreditgivarna utger sej för att "titta på din framtida återbetalningsförmåga". Mina ekonomiska problem började för 20 år sedan i samband med en skilsmässa. Jag har trott i min enfald att jag genom att jobba hårt och få en allt bättre inkomst, så skulle jag få bättre lån och betala mindre ränta och amortera mer, så att jag skulle kunna bli av med mina "dåliga" lån, men icke. Det blir som en snöboll bara värre och värre, den allt högre inkomsten "äts" upp av lånekarusellen, mestadels räntor.
Jag har i flera år undrat varför mitt kreditbetyg har varit "svag" (lägsta nivån, man får bara SMS-lån), trots att jag inte har många förfrågningar, allt högre inkomst, blancolånen minskar, har aldrig haft någon betalningsanmärkning. Nu vet jag varför; jag har för stort underskott av kapital, det väger tyngst av allt... att jag har ett fast arbete och nästan tjänar 900 tkr om året, räknas inte in. Om jag fick ett vettigt samlingslån med "normal" ränta så skulle jag kunna betala av alltsammans på 3 år och bli skuldfri, men istället är jag på väg att hamna hos KFM. Hela systemet med UC motverkar sitt syfte, d v s att de flesta människor skulle göra rätt för sej bara de hade möjligheten. Hela systemet är moment 22... skuldsatta blir ännu mer skuldsatta.
Nu inser jag ju att jag tillhör de mer priviligerade i sammanhanget, om jag bara orkar att jobba på (det tär på psyket att oroa sej varje månad med alla räkningarna) och fortsätta tjäna pengar så ska jag nog ta mej ur det här till slut, men prislappen är kostsam.
Sänder en tanke till alla er som sitter i samma situation, fast med sämre förutsättningar, att ni bara står ut!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Piraten

V.I.P
Poäng: 62
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
396
Mottagna reaktioner
8
Poäng
62
Sant

Om banker,kreditinst och uc(ej läste dem ordagrant) m.m

Var mer samarbetsvilliga, värnade om sina fattiga kunder.

Hade vissa lån ej funnits

Men de tänker bara på profit

Ligger själv och betalar på ett lån från nordea där jag låg efter 2 mån
de rekomenderade inkasso för de kunde inte hjälpa.

Resultat anmärkning hos uc= bara sms eller små lån för att lösa deras skuld
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Underskott av kapital: 2010 110 tkr, 2011 135 tkr. Blancolån 400 tkr.
För 2012 är underskottet 73 tkr, men tyvärr kommer det inte att synas i UC ännu eftersom Skatteverket inte är klar med min slutskattsedel (fastän jag deklarerat så fort tjänsten var öppen elektroniskt), oklart från deras sida möjligen blir de klara i augusti senast i december... alltså är de uppgifterna som står i UC 2 år gamla... spelar ingen roll att jag kan ta fram mer aktuella underlag åt kreditgivarna i form av lönespecar och hur deklarationen ser ut, det litar hellre till helt inaktuella uppgifter, bara det står i UC.
Det mest skrämmande är att en bekant som hade 600 tkr i blanco (inga tillgångar), 0 förfrågningar, underskott av kapital 30 tkr, samt att han gått i borgen för en företagskredit om 250 tkr (syns inte i UC), egen företagare och med en inkomst på 25 tkr/månad (i UC låg gamla uppgifter som de gick på 40 tkr/månad) lätt som en plätt fick lån på ytterligare 100 tkr...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp