• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Underskott av kapital, syns lånen i deklarationen? Få tillbaka på skatten

sebb

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
4 Juni 2012
Meddelanden
260
Mottagna reaktioner
31
Poäng
157
Har inte riktigt förstått detta. När deklarationen kommer, kommer ev sms lån och privat lån text hos cash2you synas i deklarationen?
Och hur mycket underskott av kapital räknas som mycket om man har en deklarerad inkomst på 210 000 kr ungefär?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Ja. Det kommer stå i deklarationen vilka som rapporterat in ränteuppgifter.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Vad innebär underskott av kapital?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Om du har ett underskott i inkomstslaget kapital, t ex genom att dina utgiftsräntor är större än dina inkomsträntor, har du rätt till skattereduktion. Din skatt minskar med 30% av underskottet (gäller underskott upp till 100 000 kr).

Om underskottet i kapital är större än 100 000 kr får du skattereduktion för 70% av den överskjutande delen, vilket ger en skattereduktion med 70% x 30% = 21%.

Om ditt underskott är så stort att skatten inte räcker till skattereduktionen går den delen av skattereduktionen förlorad. Du kan inte spara den till nästa år.

Således om du har betalat in precis vad du ska i skatt kommer ditt underskott av kapital att rendera i att du får skattebäring enligt ovan procent.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Måste man hålla på & krångla med detta själv eller sköts det per automatik & vad innebär det egentligen att man kommer få massa pengar tillbaka på skatten eller att det påverkar ens kreditbedömning negativt?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Måste man hålla på & krångla med detta själv eller sköts det per automatik & vad innebär det egentligen att man kommer få massa pengar tillbaka på skatten eller att det påverkar ens kreditbedömning negativt?

I de flesta fall rapporteras skuldräntor i med automatik. Man får kolla när deklarationen kommer. Och ja ett underskott av kapital påverkar din scoring negativt till viss del, hur mycket beror på vilken inkomst du har.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Fast jag har under året haft kanske 100-talet SMS-lån plus 5-6 "större" lån. Det är ju nästan omöjligt för mig att hålla koll på allt.


Men om jag har förstått det rätt så får jag alltså tillbaka 30% på den totala inbetalade räntan för 2012?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Fast jag har under året haft kanske 100-talet SMS-lån plus 5-6 "större" lån. Det är ju nästan omöjligt för mig att hålla koll på allt.


Men om jag har förstått det rätt så får jag alltså tillbaka 30% på den totala inbetalade räntan för 2012?

Ja så är det! Minns förra årets deklaration... skämdes när jag såg sammanställningen! Men glad för pengarna som det blev
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Hur mycket pengar fick du bara utav räntan? DVS bortsett ifrån lön?
 

mis2

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
14 Januari 2013
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Jag har haft en jävla massa lån... när jag tjänade 290.000 hade jag 32.000 i underskott
och fick ut 18.000 i skatteåterbärningn MEN nackdelen är att det är väldigt svårt att få nya lån när man har så mycket underskott.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp