1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Underskott vid bolån

Diskussion i 'Bolån' startad av mehmet, 26 januari 2018.

Tags: Add Tags
  1. mehmet

mehmet Gäst

Hej,

Jag undrar hur underskott på UC påverkar en ansökan om bolån. Får man dyrare ränta till följd av det? Även om man har en riktigt bra medsökande? Vad är ok för storbankerna att man har i underskott? Man har då enbart 1 blancolån.

Om man har en taxerad inkomst på 700 000 kr är det då konstigt att ha 70 000 kr i underskott exempelvis?

Thx

2. Mehmet

Mehmet Gäst

3. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    689
    Trofépoäng:
    677
    Jag tror underskottet har väldigt liten inverkan på om man får bolån eller inte, och 10% underskott i förhållande till taxerad inkomst är heller inte så mycket.

4. Mehmet

Mehmet Gäst

Tack för svar. Andra som har input?

Funderar nämligen på om jag ska dra ned räntekostnaderna eller inte.

5. TourettesGuy

TourettesGuy V.I.P

Mottagna gillanden:
    96
    Trofépoäng:
    257
    Jag är ganska säker på att din boränta är vad banken anger på sin hemsida eller lägre. Jag har bakat in dåliga lån i bolånet tidigare och fick samtidigt bättre boränta än vad jag hade innan. Så baka in allt va du kan!

Ahmed84 gillar detta.
  6. Mehmet

Mehmet Gäst

Du missförstår. Har inget bolån idag utan funderar på att ansöka om det. Ska alltså inte baka in något i ett bolån.

Menade att funderar på att dra ned räntekostnaderna i den kommande deklarationen om det är så att det har stor inverkan på räntan man får på eventuellt bolån.

7. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    689
    Trofépoäng:
    677
    Du har ju absolut inget att förlora på att dra ner den, mer än att du gör mindre avdrag på skatten och får mindre återbäring - eller får betala - tillfälligt. Efter du fått ditt bolån kan du ju begära omprövning och ta upp alla räntekostnader.

8. Mehmet

Mehmet Gäst

Nej absolut, men om den allmänna synen på denna fråga är att 10 % av taxerad inkomst inte har någon större inverkan vore det nice att få återbäring. Därav att frågan kommer på tal.

9. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    291
    Trofépoäng:
    456
    Undrar om underskott har så stor betydelse om man har synliga lån. Visst det går in som kostnad i bankernas månadskalkyl. Underskottet kan ha betydelse om man inte har några synliga krediter men rejält med underskott, då väger nog underskottet tyngre i kalkylen.

Ett underskott på 70.000 är motsvarande 700.000 kr i blanco, som slängs i bankernas kalkyl om man inte kan motivera att lånen är borta.

10. TourettesGuy

TourettesGuy V.I.P

Mottagna gillanden:
    96
    Trofépoäng:
    257
    Ok, men du får inte dyrare bolåneränta än vad bankerna skriver på deras hemsida om du får lånet, och UC scoren bestämmer allt, underskottet är ju i beräkningarna för UC scoren.

Dela sidan