1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Uppgifter om betalningar

Diskussion i 'Bolån' startad av Myra, 9 september 2019.

1. Myra

Myra V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 977

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    977
    Ngn som vet under hur lång tid bankerna sparar uppgifter om betalningarna för bolånet i sina register???
    De senaste åren har vi fått påminnelsen flera ggr, även hot om inkasso men har alltid kunnat betala så det har aldrig gått till Inkasso.

Men jag vill veta hur länge banken kommer att kunna se att vi varit sena med betalningar? Tänker om typ 7-10 år om vi vill hjälpa dottern med kontantinsats kommer banken kunna se då att vi varit sena?

• Bästa samlingslån Sambla & tips
    • Monetti 20 000 kr över 1 år, många godkända lån under 2019.
    • Spargo 150 000 kr över 10 år, UC. Finns ej hos förmedlare.
  2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 537 Moderator

Mottagna gillanden:
    3 613
    Trofépoäng:
    2 537
    Förut har det sparats i 10 år

3. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 267

Mottagna gillanden:
    3 816
    Trofépoäng:
    2 267
    Så länge man har ett giltigt avtal - så länge kan man se det. Även när man avflyttat, så ligger historiken kvar.
    Iallafall är det så med våra bostadshyresgäster.
    Jag går in i reskontran och där ser jag betalningshistorik ända sedan avtalet tecknades och där redovisas eventuella påminnelser som har skickats ut samt eventuella inkassokrav.
    Betalningar som inkommit försent blir per automatik rödmarkerade.

4. Myra

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    977
    Oh Lord.... då ser det mörkt ut!!!

5. Myra

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    977
    Så man stämplas för livet för att man under en period i livet haft det tufft! Otroligt människofientlig strategi, nu blev jag väldigt ledsen! T o m grova brott har preskriptions tid men den lilla människan som aldrig begått brott, men som fått ekonomiska svårigheter, ja henne ska vi inte ge en chans. Är ärligt talat äcklad av systemet.

Låter som att man måste flytta sina bolån hos en annan bank för att undkomma "problemet". Har precis bundit på 2 år!

6. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 267

Mottagna gillanden:
    3 816
    Trofépoäng:
    2 267
    ...men kära Du...jag svarade enkom på hur det ser ut när jag tittar i vår reskontra gällande inbetalningar. Jag tror absolut inte att försenade inbetalningar flertalet år tillbaks i tiden kan förhindra saker och ting framgent.
    Jag svarade dock att i alla fall vi kan se all historik så länge man har ett avtal med oss.

7. Myra

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    977
    Ja jag förstår det och uppskattar ditt svar men efter allt jag har fått gå igenom och sett och hört så är det tyvärr så att det är mkt mkt troligt att uppgifterna sparas under lång tid, om inte livs tid så säkert minst 10 år som lasseman sa och jag anar att vi kommer bli nekade att höja bolånet pga upprepade påminnelser flera år bak i tiden. Skulle inte alls bli förvånad. Och då skulle jag känna mig så ENORMT misslyckad om inte vi kan hjälpa dottern med insatsen pga av mig och mina ekonomiska bekymmer.

Men det är väl bara att fortsätta kämpa och hoppas på det bästa.
    Just nu har vi bolån på ca 1,5 mil, lägenheten är värderad till ca 4,2 mil. Vi har hjälpt äldsta dottern med 300 t till kontantinsats och det vill jag gärna kunna göra samma för den andra dottern när det blir dags. Om det skulle behövas.
    Men att bli nekad pga gamla förseningar skulle verkligen kännas tufft och en personlig motgång av stora mått.

8. KassaKon

KassaKon V.I.P - Trofépoäng: 386

Mottagna gillanden:
    246
    Trofépoäng:
    386
    Men det är väl bara att pröva? Vad tjänar det till att ta ut motgångar i förväg?

Kimsan72 gillar detta.
  9. Bramserud

Bramserud V.I.P - Trofépoäng: 517

Mottagna gillanden:
    423
    Trofépoäng:
    517
    Om inte annat så måste de väl spara sin bokföring i sju år, och då bör det ingå att man vet hur och när man har fått betalt för de tjänster man har sålt... Men jag är ingen revisor.

10. Myra

Mottagna gillanden:
    1 271
    Trofépoäng:
    977
    Jag vill hellre veta än att vara glad ovetandes om vad som kommer. Nu vet jag att det med största sannolikhet kan bli trouble och då får jag tänka ut alternativa planer samt acceptera och förbereda mig mentalt.
    Just nu sitter nerverna utanpå huden.
    Men tänk den glädjen om det skulle gå vägen efter att man trott att det inte skulle göra det.
    Eftersom jag inte tänkt på det tidigare utan det bara slog mig att det kan sätta käppar i hjulet så har jag inte "vidtagit åtgärder". Nu när jag medveten att det kan bli problem så kommer jag så klart att kontakta banken och höra hur de ställer sig till det. Men ska vänta 2-3 år så de kan se att det inte förekommit förseningar senaste 2-3 åren.

Den som lever får se!

Dela sidan