• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Upphävning av skuldsanering ?

Kompis

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
15 Mars 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej! Sitter här med världens ångest. Har skuldsanering, ska bli klar oktober 2024.
Kronofogden har skickat ut brev till borgenärerna om att jag nu missat en betalning som skulle varit betald 31/1. Jag Jag har ännu inte betalt den eller februaribetalningen 29/2 eftersom min inneboende flyttade ut o jag har en väldigt hög hyra själv så kom efter ekonomiskt nu, Jag kommer betala båda inom 2-3 dagar eftersom det löst sig med ny inneboende. men nu är ju skadan skedd. Är det kört? Är det lätt för borgenärerna att upphäva en skuldsanering? Enl kronofogdens hemsida så står det att omprövning först kan göras vid 3 uteblivna betalningar? Gäller detta upphävning också? Är så otroligt orolig nu eftersom man kämpat med detta så länge.
Tack på förhand.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
67
Poäng
197
Det som står på KF sida gäller väl, så skiter sig en betalning till fram till skuldsaneringens slut, så blir det nog mindre roligt.
Ang hyran så är väl den inräknad i förbehållsbeloppet, så någonting stämmer inte här.
Har du flyttat och fått högre hyra måste man lämna in en omprövning.
 

Kompis

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
15 Mars 2023
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Beloppet är inräknat med att jag har en inneboende som inkomst.. annars skulle jag behövt flytta vilket typ är omöjligt att hitta ngt i Sthlm med prick o pågående skuldsanering. Om det stämmer på kronofogdens hemsida så är det vid 3 uteblivna betalningar som gäller för omprövning el upphävning om jag fattat det rätt
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Det som står på KF sida gäller väl, så skiter sig en betalning till fram till skuldsaneringens slut, så blir det nog mindre roligt.
Ang hyran så är väl den inräknad i förbehållsbeloppet, så någonting stämmer inte här.
Har du flyttat och fått högre hyra måste man lämna in en omprövning.
Skulle han betala ikapp dom två missande nu säg tex i morgon så måste det väl vara så att han kan vara sen med 3 nya månader innan den upphävs som tidigast ? Så uppfattar jag det iallafall
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
67
Poäng
197
Skulle han betala ikapp dom två missande nu säg tex i morgon så måste det väl vara så att han kan vara sen med 3 nya månader innan den upphävs som tidigast ? Så uppfattar jag det iallafall
Vet faktiskt inte, men det låter ju konstigt om så skulle vara fallet.
Efter två missade betalningar på rad, så går den andra påminnelsen även ut till fordringsägarna.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Hej! Sitter här med världens ångest. Har skuldsanering, ska bli klar oktober 2024.
Kronofogden har skickat ut brev till borgenärerna om att jag nu missat en betalning som skulle varit betald 31/1. Jag Jag har ännu inte betalt den eller februaribetalningen 29/2 eftersom min inneboende flyttade ut o jag har en väldigt hög hyra själv så kom efter ekonomiskt nu, Jag kommer betala båda inom 2-3 dagar eftersom det löst sig med ny inneboende. men nu är ju skadan skedd. Är det kört? Är det lätt för borgenärerna att upphäva en skuldsanering? Enl kronofogdens hemsida så står det att omprövning först kan göras vid 3 uteblivna betalningar? Gäller detta upphävning också? Är så otroligt orolig nu eftersom man kämpat med detta så länge.
Tack på förhand.
Är inte borgenärerna som upphäver skuldsaneringen utan det är isf ett beslut från KFM. Borgenärerna kan kräva det men beslutet är inte deras.
Jag tror inte du ska vara orolig. Det ska nog mkt till för att det skulle hända när det inte ens gått en månad sen senaste betalning skulle vart inne. Och betalar du nu så är du ju ikapp.
Jag hade själv några sådana tillfällen under min sanering då jag av olika skäl var sen med betalning nån månad. Man får en påminnelse likt den du fått. Jag betalde alltid ikapp senast månaden efter och det var lugnt med det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
3-4 betalningar brukar vara ok att ligga efter med intressant nog
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
67
Poäng
197
3-4 betalningar brukar vara ok att ligga efter med intressant nog
Räknas detta då under hela saneringstiden eller som tidigare sagts, nollas det efter betalning, så kan man i senare skede ligga efter med 3-4 nya?
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
553
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Stämmer det verkligen att information skickas till Borgenärerna redan efter en missad betalning? Vad jag läst och trodde var efter 2 eller 3.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Stämmer det verkligen att information skickas till Borgenärerna redan efter en missad betalning? Vad jag läst och trodde var efter 2 eller 3.

Det verkar så, det är väl rätt rimligt ändå.

Om du inte betalar som du ska​

Det är viktigt att du betalar enligt betalningsplanen. Om du inte gör det, skickar vi en påminnelse till dig. Varje kvartal skickar vi också ut ett meddelande till dina borgenärer om att du inte har betalat.

Får du en påminnelse så bör du betala ikapp så snart du kan. Har du fått en påminnelse trots att du har betalat? Hör i sådana fall av dig till vår kundservice.

Om du inte betalar som du ska kan dina borgenärer ansöka om att vi ska avbryta (upphäva) din skuldsanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp