Lånforum.se rekommenderar
1. Advisa - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Zmarta - Jämför 30 kreditgivare
4. Klara lån - Jämför 20 lån utan UC
5. Loanstep - Lån utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Uppsägning av lån från bank

Diskussion i 'Fritt' startad av Jajajaja, 22 juni 2020.

1. Jajajaja

Jajajaja Medlem - Trofépoäng: 26

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    26
    Hej,

Har hamnat snett och har några frågor om när banken säger upp lån. Har nämligen fått ett brev från Forex där dem skriver "Ditt lån riskeras sägas upp i förtid". Jag är just nu 3 veckor sen med betalningen.

Någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan banken faktiskt säger upp lånet i förtid?

Får man betalningsanmärkning om dem säger upp lånet?

Jag kommer inte ha möjlighet att betala på ca 3-4 veckor till, kommer dom hinna säga upp det? Kommer alltså totalt bli ca 2 månader sen med betalning.

Första gången det händer så är lite ny på det här...

Tacksam för svar

2. KassaKon

KassaKon V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 967

Mottagna gillanden:
    1 253
    Trofépoäng:
    967
    Kontakta dem och berätta läget. Är alltid mycket bättre än att bara vänta in deras nästa steg.

A27, Doodles och Lasseman gillar detta.
  3. AphexTwin

AphexTwin V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 637

Mottagna gillanden:
    643
    Trofépoäng:
    637
    Jag tror precis som ovan. Kontakta, annars är faktiskt risken att den sägs upp och då får du missbrukad kredit. En sorts anmärkning.

A27 och Doodles gillar detta.
  4. Myra

Myra V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 1 797

Mottagna gillanden:
    2 612
    Trofépoäng:
    1 797
    Det finns inget ensidigt svar på din fråga då olika banker kan processa försenade betalningar olika men generellt (obs att detta inte är nån regel) sägs lån upp efter tre missade betalningar.
    Så det bästa är om du ringer långivaren och berättar när exakt du kommer att kunna betala samt hur mycket så är jag säker på att du får hjälp.

5. Jajajaja

Jajajaja Medlem - Trofépoäng: 26

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    26
    Tack för svar! Men blir det missbrukad kredit samtidigt som man får beskedet om uppsägning av lån? Har läst att man har 4 veckors uppsägningstid, men löser man betalning inom dom 4 veckorna ska lånet löpa på som vanligt. Betalar man inom dom 4 veckorna borde man väl inte få en anmärkning för missbrukad kredit?

6. Hmm

Hmm V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 557

Mottagna gillanden:
    421
    Trofépoäng:
    557
    De är förmodligen inte så intresserade av säga upp ditt lån utan det är en påminnelse varning du bör ta kontakt. Varje lånegivare agerar efter sina egna riktlinjer.

7. Stryker

Stryker Aktiv medlem - Trofépoäng: 7

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    7
    Nån mer som fått detta brev "med risk om uppsägning"? jag ligger efter en månad nu, vilket inkasso går det till om man inte betalar? och är det hela lånet eller bara månadsbeloppet?

8. Krelf

Krelf V.I.P - Trofépoäng: 376

Mottagna gillanden:
    194
    Trofépoäng:
    376
    Sägs det upp är det hela lånet

9. BeritBubbla

BeritBubbla Kunnig medlem - Trofépoäng: 146

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    146
    Händer inte ett skit. Fått sånt brev när jag betalat in 3 kronor för lite. Tar väl tre månader och tre förfallna fakturor innan lånet sägs upp. Kommer ett ”riktigt” uppsägningsbrev innan dess och därefter har du fyra veckor på dig att reglera skulden.

10. Zaozi

Zaozi V.I.P - Trofépoäng: 487

Mottagna gillanden:
    301
    Trofépoäng:
    487

Har fått flera såna av Forex under min tid som kund där. Absolut, det tar ett bra tag innan dom faktiskt säger upp det på riktigt och dom kommer skicka flera såna brev till dig så du kan säkert dra ut på det 3-4 veckor till men jag hade inte vågat riskera det. Jag ringde dom och sa att jag inte kunde betala in nu och sa när jag kunde betala nästa gång. Dom är väldigt bra att ha att göra med. Ring dom.

Dela sidan