1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Utöka bolån med dessa förutsättningar?

Diskussion i 'Bolån' startad av Ines17, 25 juli 2018.

1. Ines17

Ines17 Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Hej på er! Ny i forumet.
    jag undrar om bankerna idag (Länsförsäkringar för att vara exakt) är hårda med höjning av bostadslån? Har en del blanco (480k), och ett bolån på 900k, 5ff varav 3 försvinner snart och 3,1 i UC-score.
    Skulle vilja höja bolånet med ca 200k och av olika anledningar så är det just nu inte aktuellt att betala av blancon (har dock en ok lön, ca 500k om året och låga månadsutgifter annars, så jag amorterar ganska mycket varje månad). Jag skulle även ha en medsökande på lånet med utmärkt creditscore.
    Vad tror ni mina chanser är?

Last edited: 25 juli 2018
  2. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    232
    Trofépoäng:
    397
    Utöka bostadslån är mest beroende på bostadens värde. Man kan belåna bostaden upp till 85% av värdet.
    Så utan att veta vad bostaden är värd, kan nog inte hjälpa dig.
    Har du 900,000kr i lån nu, ska det betyda att bostaden ska vara värd ca 1.1mil.
    Banken kommer värdera din bostad först och främst. Är den värd mer än 1.1mil då finns det utrymme att utöka.

Ahmed84 gillar detta.
  3. sharkvics

sharkvics V.I.P

Mottagna gillanden:
    236
    Trofépoäng:
    386
    Du måste ha ägt bostaden 5 år alternativt måste den genomgått stora renoveringar för att du ska kunna göra en omprövning av bolånet.
    Bostaden måste också självklart ha stigit i värde sedan du köpte den för att du ska få ett utökat bolån. Vi är nu nere på 2015s prisnivåer.

Ahmed84 gillar detta.
  4. Ines17

Ines17 Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Bostaden var värd 2,6 miljoner när vi köpte den och är nu värderad till 3,5 miljoner, så utrymme finns ju. Det jag är rädd för är att banken ska neka oss pga mina blanco :(

5. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    232
    Trofépoäng:
    397
    Har ni 900k lån på ett hus som är värd 3.5 mil nu?
    Det borde inte alls vara några problem! Ring banken:)

sharkvics gillar detta.
  6. Crille

Crille Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    36
    Jag hade ju löst alla blanco lånen. Ha ett bolån måste ju vara mycket bättre än blanco och bolån som undertecknad också sitter med.

Ines17 och Lånat gillar detta.
  7. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    232
    Trofépoäng:
    397
    Håller med. När man har så mycket värde i huset, då behöver man inte ha dyra blanco. Speciellt när man kan få lån i husets till 1% ränta.

Crille, Ahmed84 och Ines17 gillar detta.
  8. Ines17

Ines17 Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Jag håller också verkligen med, men tyvärr måste jag vänta med att ta ett lån för att lösa blancon. Det är en lång, sorglig och komplicerad historia som jag inte kan dra här och nu. Har en ok ränta på blancon ändå, 4,2% och 6,9% så jag får tyvärr bara fortsätta att göda finansinstituten ett litet tag till.
    Men så ni tror att banken ändå är med på att låna ut ca 200k till på huset? Det ska gå till renovering och utbyggnad.
    Sjukt tacksam för alla svar btw! :)

9. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    232
    Trofépoäng:
    397
    Ja

10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 345
    Trofépoäng:
    1 027
    om du inte har bundet och en ränta på mer än 1.49 på det du har nu, ring sbab och fråga om dom är sugen på att ta över bolån och lösa bort allt annat.

Lånat och Ahmed84 gillar detta.

Dela sidan