1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Utöka bolån

Diskussion i 'Bolån' startad av funderar, 18 oktober 2018.

Tags: Add Tags
  1. funderar

funderar Gäst

Hej

Jag är ny här och har lite funderingar kring utöka bolån. Vi har idag ett hus värderat till ca 4 milj (lån på ca 2 850 000). Vi skulle vilja baka in privatlån i vårt bolån ca 350 000 kr. Jag har en uc på 0,4 och min man 0,2. Vi har ca 950 000 i inkomst per år tillsammans.
    Alla kalkyler som jag tittar på så kan vi ha mycket mer i lån innan den säger stopp. Men jag blir ändå orolig att banken ska säga nej. Någon som upplever att en bank är lättare än en annan?
    Det konstiga är att jag tidigare haft betyg på 0,2 % i UC men sa upp en kredit som jag inte utnyttjar och vips så fick jag 0,4 % i betyg. Någon som vet varför det blir så?

2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 881
    Trofépoäng:
    967
    Om du har en kredit på säg 100.000 som du knappat har använt ses det utav banken som en "buffert"
    Med andra ord så anser UC i vissa falla att det bättre att ha en kredit på 100.000 som man KAN använda men inte maxat än att inte ha en kredit alls.

3. sharkvics

sharkvics V.I.P

Mottagna gillanden:
    236
    Trofépoäng:
    386
    Tror det där är olika. När min kredit togs bort fick jag automatiskt bättre betyg.

Hanna Ljung gillar detta.
  4. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 881
    Trofépoäng:
    967
    Det beror säkert på en mängd olika faktorer, vilket belopp du har på krediten exempelvis.Hur många lån och krediter du har i övrigt mm.
    Om ingen annan förändring har skett i hennes ekonomi så är det anledningen.
    Men inte alltid därför jag skrev i viss fall.
    I vissa fall som i ditt kan det säkert bli tvärtom!

5. JoNi

JoNi Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Trofépoäng:
    267
    Jag tror inte det är några problem ni har bra betyg båda två bankerna räknar ju på hur mycket ni har att leva på varje månad så att ni klarar er.
    Så eran inkomst spelar också roll.
    Och beroende på om dem har 75% eller 80% som gräns så kanske det blir ett topplån också.
    Har ni bundit era lån hos banken och ni vill flytta lånen så kostar det att bryta den lånetiden.
    Så det bästa är nog att göra en ansökan till eran bank dem vill säkert ha kvar er som kunder också. :)

6. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    231
    Trofépoäng:
    397
    Vad har ni för bank nu? Jag hade kontaktat sbab och pratat med de angående flytta bolånen. Ni får säkert bättre villkor där då ni flyttar allt.

Lasseman gillar detta.
  7. Funderar

Funderar Gäst

Vi har Swedbank idag och de godkände inte vår värdering. Det är ett sånt strul med dem. Någon som upplever att någon annan bank är lättare?
    Danske bank sa nej.

Dela sidan