• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utmätning sambos egendom

Tyana

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
29 April 2017
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
17
Poäng
52
Hej
Jag har en fråga gällande utmätning av egendom. Jag bor på min sambos gård, jag är fullt medveten om att det som finns i vår gemensamma bostad kan utmätas. Inte för att här finns något av värde men jobbigt ändå eftersom han äger allt.
Min fråga är, kan kronofogden utmäta maskiner, verktyg, traktorer och annat som finns i min sambos garage? Det är uppenbarligen hans ägodelar och finns ju inte i vår gemensamma bostad.

Vill passa på att tacka för ett superbra forum, ni har hjälpt mig många gånger
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 855
Mottagna reaktioner
12 600
Poäng
9 787
Hej
Jag har en fråga gällande utmätning av egendom. Jag bor på min sambos gård, jag är fullt medveten om att det som finns i vår gemensamma bostad kan utmätas. Inte för att här finns något av värde men jobbigt ändå eftersom han äger allt.
Min fråga är, kan kronofogden utmäta maskiner, verktyg, traktorer och annat som finns i min sambos garage? Det är uppenbarligen hans ägodelar och finns ju inte i vår gemensamma bostad.

Vill passa på att tacka för ett superbra forum, ni har hjälpt mig många gånger

Det går aldrig att utesluta sånt nej.
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Så du menar att som ett exempel. Min sambo äger 2 traktorer som hon har i sin verksamhet för att driva sitt företag, så då kan kfm ta dom om jag har skulder?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 855
Mottagna reaktioner
12 600
Poäng
9 787
Så du menar att som ett exempel. Min sambo äger 2 traktorer som hon har i sin verksamhet för att driva sitt företag, så då kan kfm ta dom om jag har skulder?
Jag hänvisar till svaret jag nyss gav, det är samma som jag alltid svarar ungefär var 14e dag när frågan dyker upp.
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Jag hänvisar till svaret jag nyss gav, det är samma som jag alltid svarar ungefär var 14e dag när frågan dyker upp.
Då ställer jag om frågan, sambon har köpt in traktorer i sin enskilda firma för sina egna pengar, moms har dragit för dessa redskap. På Kvittot försäkringar samt fordonsregistret är det hennes namn. Så det finns ändå en risk att kfm tar dessa?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 855
Mottagna reaktioner
12 600
Poäng
9 787
Då ställer jag om frågan, sambon har köpt in traktorer i sin enskilda firma för sina egna pengar, moms har dragit för dessa redskap. På Kvittot försäkringar samt fordonsregistret är det hennes namn. Så det finns ändå en risk att kfm tar dessa?
Du tänkte så.
Jag har svarat två gånger precis, jag hänvisar till det igen då.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Omvänd bevisbörda råder ju för skuldsatta till skillnad från brottslingar, så ja.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 855
Mottagna reaktioner
12 600
Poäng
9 787

Tyana

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
29 April 2017
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
17
Poäng
52
Så arg på mig själv att det blev så här :( men nu är det inte så mycket att göra åt mer än att bita i det sura äpplet och flytta ifrån sambon. Att det drabbar mig är en sak, jag får skylla mig själv.
Tycker dock att regelverket borde ändras så att inte familjemedlemmar drabbas så hårt, dom är hårt drabbade ändå av våra/andras dumheter, utan att dom ska bli av med sina saker.

tack för alla svar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp