• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Utredning löneutmätning

enfrågaomskuld

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
4 Augusti 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
24
Poäng
91
Hej!
Jag har fått brev av Kronofogden där jag ska inkomma med uppgifter senast 220922, alltså i morgon. Jag har lämnat den information de har eftersökt, så som arbetsgivare och löneuppgifter idag.
Jag får lön den 27:e, hinner de dra pengar den här månaden? Inte haft löneutmätning innan. Kommer de plocka pengarna från bankkontot när jag väl fått lön den här månaden?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 516
Mottagna reaktioner
6 117
Poäng
4 147
Hej!
Jag har fått brev av Kronofogden där jag ska inkomma med uppgifter senast 220922, alltså i morgon. Jag har lämnat den information de har eftersökt, så som arbetsgivare och löneuppgifter idag.
Jag får lön den 27:e, hinner de dra pengar den här månaden? Inte haft löneutmätning innan. Kommer de plocka pengarna från bankkontot när jag väl fått lön den här månaden?
Det blir nog inte förrän nästa månad.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Hej!
Jag har fått brev av Kronofogden där jag ska inkomma med uppgifter senast 220922, alltså i morgon. Jag har lämnat den information de har eftersökt, så som arbetsgivare och löneuppgifter idag.
Jag får lön den 27:e, hinner de dra pengar den här månaden? Inte haft löneutmätning innan. Kommer de plocka pengarna från bankkontot när jag väl fått lön den här månaden?
De brukar göra en tillgångsutredning i samma veva, så räkna med det. Betala de räkningar du kan samma dag som du får lön, om du vill behålla något så är det bäst att plocka ut i kontanter.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 676
Mottagna reaktioner
1 691
Poäng
1 177
Hej!
Jag har fått brev av Kronofogden där jag ska inkomma med uppgifter senast 220922, alltså i morgon. Jag har lämnat den information de har eftersökt, så som arbetsgivare och löneuppgifter idag.
Jag får lön den 27:e, hinner de dra pengar den här månaden? Inte haft löneutmätning innan. Kommer de plocka pengarna från bankkontot när jag väl fått lön den här månaden?
Extremt osannolikt att beslutet kommer din arbetsgivare tillhanda så det kan handläggas i september månad.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 761
Mottagna reaktioner
763
Poäng
707
När man har svarat Kronofogden så har man 10 dagar att agera. Om man inte kan betala och den 10 dagar har gått vad händer efter det? Blir det direkt utslag den 10:de dagen? Om vi säger att man måste agera till den 29:de denna månad, när kontaktar de mitt arbetsgivare och när börjar de dra in lönen? Jag jobbar på ett kommun och vi har ett lönekontor. Får bara lönekontoret veta eller kommer de meddela mitt chef också?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
När man har svarat Kronofogden så har man 10 dagar att agera. Om man inte kan betala och den 10 dagar har gått vad händer efter det? Blir det direkt utslag den 10:de dagen? Om vi säger att man måste agera till den 29:de denna månad, när kontaktar de mitt arbetsgivare och när börjar de dra in lönen? Jag jobbar på ett kommun och vi har ett lönekontor. Får bara lönekontoret veta eller kommer de meddela mitt chef också?
Menar du vid föreläggande?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
Ja. Jag fick det från Gothia inkasso och svarade på det. Står att jag ska agera senast 29/9. Kommer inte ha möjlighet att betala hela summan till dess.
Ok, om du har signerat delgivningen 19/19 och har 10 dagar på dig till den 29/9 så kommer du få utslag 30/9.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 422
Mottagna reaktioner
997
Poäng
817
Hej!
Jag har fått brev av Kronofogden där jag ska inkomma med uppgifter senast 220922, alltså i morgon. Jag har lämnat den information de har eftersökt, så som arbetsgivare och löneuppgifter idag.
Jag får lön den 27:e, hinner de dra pengar den här månaden? Inte haft löneutmätning innan. Kommer de plocka pengarna från bankkontot när jag väl fått lön den här månaden?
Nej, men kommer utmätas nästa månad.
Ganska vändande post på detta, tillgångsundersökningen gjorde man för mig i samma veva som man skickade ut pappret om inkomst.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp