• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

utslag, betala efter utslag

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
En undran hur lång tid har man på sig att betala innan något mer händer efter utslag?
Fick hem papper idag på utslag daterat 31/8
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Går ej svara på. Beror på när man ansöker om verkställighet
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Enligt min erfarenhet så tar det vanligen flera månader. Men det beror väl mest på vem man är skyldig pengar och hur het den är på att få betalt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Det är få aktörer som ansöker om verkställighet direkt i samband med ansökan om bf. De jag sett göra det är privatpersoner och fkassan
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Enligt min erfarenhet så tar det vanligen flera månader. Men det beror väl mest på vem man är skyldig pengar och hur het den är på att få betalt.
Min uppfattning är att vissa fordringsägare sätter det i system att inte ansöka om verkställighet, eftersom räntan tickar på. Det är svårt att betala något vid sidan av en löneutmätning. I mitt fall har detta förfarande kostat mej ett par hundra tusen i ränta. Har fortfarande skulder på runt 60 tkr där fordringsägarna inte begärt verkställighet, jag har bönat och bett dem om att verkställa, men de avvaktar.
 

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
Tack för svar och det är kortlån och jag kan betala in det den 19/9 så jag hoppas jag hinner
Är ingen stor summa
 

Jonnaaaa

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
11 Augusti 2016
Meddelanden
388
Mottagna reaktioner
142
Poäng
327
Hur snabbt gick det från påminnelse till inkasso till KF tröttmössa?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Min uppfattning är att vissa fordringsägare sätter det i system att inte ansöka om verkställighet, eftersom räntan tickar på. Det är svårt att betala något vid sidan av en löneutmätning. I mitt fall har detta förfarande kostat mej ett par hundra tusen i ränta. Har fortfarande skulder på runt 60 tkr där fordringsägarna inte begärt verkställighet, jag har bönat och bett dem om att verkställa, men de avvaktar.

Delar inte riktigt den uppfattningen. Min uppfattning är att man i vart fall vill få skulderna fastställda så man har utslag och man senare tar reda på hur möjligheterna ser ut att få skulderna betalda och inkassobolagen lär väl som de allra flesta ställen ha en slimmad organisation som inte riktigt hinner med sig och det kan därför ta några månader att komma till skott. Undantag kan säkert finnas, jag skulle tro att det framförallt gäller skulder som är uppköpta/sålda mellan olika bolag.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Delar inte riktigt den uppfattningen. Min uppfattning är att man i vart fall vill få skulderna fastställda så man har utslag och man senare tar reda på hur möjligheterna ser ut att få skulderna betalda och inkassobolagen lär väl som de allra flesta ställen ha en slimmad organisation som inte riktigt hinner med sig och det kan därför ta några månader att komma till skott. Undantag kan säkert finnas, jag skulle tro att det framförallt gäller skulder som är uppköpta/sålda mellan olika bolag.
I mitt fall tog Intrum ett år på sej (400 tkr Bank Norwegian) innan de verkställde, trots mängder av påstötningar. Sileo tog två år på sej innan verkställighet. Fortfarande ligger 50 tkr hos Gothia som inte verkställts.
 

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
Jag skrev till kf och fråga hur det blev och fick till svar
Att utslaget som vart den 31/8 har gått till kronofogden ? (är det inte redan där innan?) och att jag har till den 20/9 på mig att betala
jag fattar inte riktigt hur ni menar med att ni kan ha skulderna ligga så länge ? För mig gick det ju väldigt fort till jag måste betala eller är det något jag missar?
Menar skulle jag skita att betala den 20/9 är det så att bolaget inte ansökt om verkställande utan kf som satt ett datum ?
Jag kommer att betala så för den delen, men undrar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp