• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Vägen tillbaka - spelmissbruk

Zed

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 September 2017
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
16
Poäng
47
Jag skulle vilja höra er som är påväg ur ett spelmissbruk!

Hur lyckas man?
Vad använder ni av er för motivation för att undgå att spela igen?
Vad är era "triggers"?
Hur går era tankar?
Vill peppa varandra till ett sunare liv utan spel i vardagen!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Jag skulle vilja höra er som är påväg ur ett spelmissbruk!

Hur lyckas man?
Vad använder ni av er för motivation för att undgå att spela igen?
Vad är era "triggers"?
Hur går era tankar?
Vill peppa varandra till ett sunare liv utan spel i vardagen!!

Hej Zed!

Kan lista dom viktigaste grejerna (enligt moi) som nästan måste till för att hålla sig från att spela.

1. Be om hjälp/ prata om ditt spelmissbruk

Är möjligt att någon enstaka har klarat att komma ur ett missbruk själv, men näst intill omöjligt. Tyvärr tror jag att man måste ta tjuren vid hornen och berätta om sitt missbruk och be om hjälp. I o m detta kan man också inse att man har ett missbruksproblem och börja ta tag i det på riktigt. För egen del hade jag väldigt svårt att berätta om detta för familj, sambo och vänner. Dels för att jag skämdes väldigt mycket och inte ville blanda in någon annan i situationen jag hade skapat, men också för att jag egentligen inte ville sluta spela. Be även om hjälp från professionellt håll. Kontakta missbruks- och beroende enheten där du bor. Gå till vårdcentralen och försök få psykologremiss (kostar mindre med remiss), sök upp spelberoendemöten. Finns lite överallt. Har du skulder; boka tid med Skuldrådgivare och diskutera hur du kan göra. Gå till botten med varför du spelar. Vilka situationer spelar du i? När började du spela för mer än du hade råd med? Hur känner du dig när du spelar? Hur känner du dig när du inte spelar?

2. Gör det omöjligt för dig att spela

Stäng alla konton, spärra sms-lån, spärra alla insättningsmöjligheter, klipp kort och avsluta krediter, låt någon du litar på ta över ekonomin (bankdosa, för över lönen på dennes konto etc.). Läs på om missbruk och hur det påverkar hjärnan. Inse att du måste göra det så svårt som möjligt för dig själv eftersom hjärnan inte har samma impulskontroll i o m missbruket. Det ska vara näst intill omöjligt att kunna spela så att den tid det tar gör att suget hinner klinga av.

3. Motivation/ Vilja att sluta spela

Man måste verkligen vilja sluta spela och vara beredd att göra en del uppoffringar kring detta. Utan motivation och vilja kommer man lätt falla tillbaka till spel och hålla "dörrar öppna" för att kunna spela igen. För min del blev motivationen att jag inte orkade leva med ett missbruk längre. Jag ville inte spela bort mitt och min familjs liv helt enkelt. Har nyligen fått en dotter som jag vill kunna ta hand om. Men försök hitta din motivation. Vad är det som gör att du sökt dig hit för att få råd om hur man slutar spela? Vad är det negativa med ditt missbruk? Hur vill du må och vad krävs får att du ska må så?

4. Kasta in handduken/ Erkänn förlusten

Ge upp alla tankar om att vinna tillbaka pengar. Du kommer aldrig vinna tillbaka något. Gör du det så kommer du tillslut spela upp dom ändå. Så är det alltid för en spelmissbrukare. Det hör liksom till. Pengar blir bara bränsle till spelandet, vare sig man planerar att använda dom till insats för lägenhet, resa runt jorden etc. Erkänn att du har förlorat och att det är så det är. Börja på ny kula som spelfri.

5. Sluta ljug

Spelmissbruk involverar ju en hel del lögner till höger och vänster. När man inte kan redovisa varför man inte har pengar till saker och inte vågar/vill berätta om sitt missbruksproblem så börjar man komma på ursäkter och förklaringar. Ljugandet blir en del av vardagen. Tillslut börjar man ljuga om helt oväsentliga saker som vad man har ätit till lunch, om man har skickat ett mail eller inte, om man har köpt mjölk etc. Att sluta ljuga är svårt när man har haft det som en del av en missbrukslivsstil. Denna punkt är också omöjlig om man inte först tar tag i punkt 1.

6. Var snäll mot dig själv

Väldigt viktigt att inte hata dig själv för mycket, vilket kan vara lätt att göra när man har gjort som man har gjort. Men för att orka och kunna förändra situationen så måste man inse att det är en beroendesjukdom/missbruk man har. Väldigt få personer gillar att göra saker som sårar dom man älskar. ändå gör man som missbrukare detta, kanske flera gånger fast man har lovat att inte göra om det. Själva handlingen är ju faktiskt något som du gör själv, dvs trycker på knappen och spelar upp pengarna. Men varför man gör det har väl ofta att göra med ett dopaminbehov, tristess, sorg, missbruk i släkten, dålig impulskontroll, ADHD/bipolär, man tycker det är kul i början men sen tappar kontrollen etc. Många grejer som kan leda till ett missbruk som då gör det svårt att tänka rationellt kring pengar. Du behöver inte känna dig som en misslyckad person! Du har många fina egenskaper, men har ett missbruk som du måste ta tag i. Var stolt över att du har insett detta och vill göra något åt det. Det är ett stort steg och visar prov på mod och vilja!

7. Se framåt, tillåt dig själv att tänka positivt

Ofta mår man ju inget vidare när man har ett spelmissbruk. Det är mycket slit med allt spärrande, behandlingar, dålig ekonomi kanske, vissheten om vad man har gjort. Dessutom har man ju inte spelandet kvar som kanske tidigare har använts som ångestreglerare. Så för mig är det viktigt att ta en paus ibland. Att tillåta mig själv att inte tänka på min situation och istället göra något kul, kolla på någon film, känna att livet kan vara härligt. Planera och tänka å vad jag vill göra när jag är skuldfri. Belöna mig själv för att jag faktiskt gör allt som jag gör för att komma tillbaka till livet igen.

8. Äta, Sova, träna, skratta

Samma här. För orka med allt gäller det att kroppen och själen mår bra. Viktigast för mig har varit att inte rucka på sömn (så mycket det nu går med en 3 månaders dotter :)), mat och träning. Håller man detta så ger man sig själv mycket bättre förutsättningar till att klara sin situation. Att må bra i själen är också viktigt så klart. Min bror påminde mig om förra veckan att vi måste kunna skratta och ha kul fortfarande fast allt ser ut som det gör. Det går liksom inte att dra tillbaka tiden och få det ogjort.


Vart mycket det här och kanske kan kännas övermäktigt. Så VIKTIGT att betona att alla typer av livsstilsförändringar kräver tid, tålamod och att man tar ett litet steg i taget. För att det ska kännas ok med förändringar så gäller det ju att det är en förändring som man känner att man kan få in i sin vardag. Typ; kan jag hoppa av två stationer tidigare och promenera sista biten? Perfekt, då blir det första förändringen vad det gäller träningsbiten. Viktigast är ju att man börjar med själva problemet, jag har ett missbruk som jag vill ta tag i. Jag behöver hjälp och stöd i detta.
Så tar man det därifrån och kanske kan hitta någon av punkterna som man kan börja med.

Lycka till och kom ihåg att vi är många som delar detta problem. Det är även många som har fått hjälp att hålla sig spelfria och idag lever ett mycket lyckligare liv än förut. Med andra ord; de finns hopp!

/Laika
 

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
Jag är inne på mitt 3e försök nu att sluta.
Denna gången gör jag det tillsammans med en annan, vilket hjälper mig mycket än så länge :)

Sen tror jag att det är viktigt att hitta något annat som är minst lika roligt som att spela. Jag har börjat med en helt ny hobby som jag istället lägger pengarna på ( kostar inte alls lika mycket som spelandet gjort!)
 

Jupiter500

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 Mars 2015
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
33
Poäng
137
Jag har försökt sluta spela helt i 2år nu sen jag kastade in handduken.

Har åkt dit hela tiden, fram till för 3 månader sedan. Då satte jag mig ner i 2 dagar (15-20h totalt) och skrev till alla bolag jag är medlem på (dvs de mesta) och bad dem stänga mitt konto permanent för jag att jag har spelberoende.

Sen letade jag nya bolag, reggade och bad dem stänga mitt konto.

Och idag kollar jag lite ibland och ser om det finns ngt nytt bolag och gör samma procedur igen.

Har idag noll lust att spela och blir väldigt sällan sugen. Största orsaken är att jag vet att jag inte kan spela där jag brukar.
 

Zed

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
7 September 2017
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
16
Poäng
47
Jag har fortfarande spelsug, men att blockera sina vägar till att spela verkar vara ett bra sätt att få bukt med den impulsiva sida vi spelmissbrukare besitter.

Ett höjande finger till er alla här som sitter fast i ett spelmissbruk, TA HJÄLP! En nära vän till mig fick mig idag att förstå vidden av att gå till sina nära och faktiskt "beskänna färg" - lägga korten på bordet! Man klarar mycket men genom att faktiskt vara ärligt inte minst mot sig själv så finns ens nära där för att stötta. Det kan vara det största hindret i en traslig historia men även den största räddningen.

Lever man i ett helvete som eskalerat till onådbara höjder så måste man tänka om, man kan inte klara ALLT själv! Även om de inte kan hjälpa med pengar så kan de hjälpa dig ur ett missbruksproblem och få dig att förstå att du har problem. Hjälp finns att få.

Imorgon ska iallafall jag söka hjälp via vården då jag har en missbrukspersonlighet, inte bara spelandet som är ett problem för mig. Allt som kan generera beronde fastnar jag i - jag ska ta reda på varför.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp