Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Vän hjälper med lån. AKUT BEHOV AV TIPS OCH RÅD

Diskussion i 'Större lån & Samlingslån' startad av EnDumMan123, 2 augusti 2020 kl 20:39.

1. EnDumMan123

EnDumMan123 Medlem - Trofépoäng: 6

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    6
    Hej!

Jag har satt mig i en riktigt skitig sits med en massa skulder upp över öronen. Hur som helst så har en kompis ställt upp och vill hjälpa mig med dem mest akuta och dem med ockerränta. (Jag kan själv inte få något lån i nuläget överhuvudtaget)

Han sökte 50k på Fairlo för 2 veckor sedan som han blev beviljad och hjälpte mig med en del. Det var hans FÖRSTA ff någonsin, bisnode då alltså. Han har aldrig tagit ett lån i hela sitt liv utöver detta för 2 veckor sedan. Han har en deklarerad inkomst på 180k.

NU TILL FRÅGAN: Vart ska min kompis söka lån för att ha absolut bäst chans till en hyfsad summa samt inte för dåliga villkor. Vill helst inte be han dra på sig en UC i första hand men kom med förslag!! Det som ni tror han har goda chanser att få beviljat lån både utan UC och med UC.

TIPS/RÅD/HJÄLP mottages. Snälla ni som vet bäst, kom med svar snabbt. Tack på förhand!

2. Dukemo

Dukemo Kunnig medlem - Trofépoäng: 176

Mottagna gillanden:
    68
    Trofépoäng:
    176
    Har han inga FF bör han definitivt satsa på Wästgöta Finans om han vill fortsätta åt Bisnode-hållet. Därefter är troligen Pluskan/Slantar de bästa lånen han kan hitta. SevenDay tar även bisnode men jag tror de också tar UC utöver det.

Är UC'n helt orörd och han inte har problem med att röra den kan säkerligen få lån via Lendo/Advisa, eventuellt även hans egna bank.

3. EnDumMan123

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    6
    Tack för svar! Har kikat lite på Wästgöta och dem ser bra ut.. Du tror inte att det kan bli avslag då dem ser att han ansökte hos Fairlo nyligen? Och kollar dem igenom hans konto med instantor eller så? För isåfall ser dem att han fått Fairlo utbetalt samt gjort en banköverföring på hela beloppet (till mig)

4. Dukemo

Mottagna gillanden:
    68
    Trofépoäng:
    176
    "I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta ett beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information."

Vet inte om "vissa fall" betyder att de alltid kollar men.. Utöver det tror jag inte att hans första ff någonsin skulle ställa till problem, stod det på förfrågan han fick vilket betyg de har utgått ifrån?

5. EnDumMan123

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    6
    Hmm okej! Kändes lite oklart. Kan kolla med han om Bisnodebetyget sen, han är inte tillgänglig just nu. Men eftersom han fick maxbelopp på Fairlo så måste det ju vara väldigt bra.

Sen en till fråga ifall du / ni vet hur UC påverkar ”livet” är för trög när jag försöker googla. Låt säga att han tar på sig en UC hos en låneförmedlare. Vet ju om att förfrågan finns kvar i 12 månader. Men vad exakt kan detta påverka i hans liv så att säga? Säg att han tar på sig en UC och får 100k i öppen Blanco. Om han t.ex tänkt flytta till en hyresrätt, kan det bli ett problem för honom?

6. Dukemo

Mottagna gillanden:
    68
    Trofépoäng:
    176
    En sån "liten" sak kommer inte skapa några större problem i livet, nej. Betyget påverkar hans kreditvärdighet om han ska ta lån, köpa på faktura eller hyra lägenhet, ja.

Sen kan du jämföra med oss här på forumet, många av oss har misshandlat våran UC med 10 förfrågningar inom ett år till låneförmedlare och skitföretag, har blanco's och krediter som överstiger våran årliga inkomst, då kan det spela roll i framtiden.. :D

Alltså kommer ett blanco på 100K, med endast en FF göra minimal skada. Betyget kommer såklart höjas någon procent men inte något som kommer skapa problem i längden. När jag skaffade mitt första kreditkort på 30K t.ex gick min UC från 0.1 till 2.0 och då hade jag även brukat den krediten över 50% (brukade krediter påverkar mer än blanco kortsiktigt).

7. EnDumMan123

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    6
    Okej, tack så hjärtligt för dina svar som hjälper mig att få en bättre inblick.

Utöver Wästgöta och Fairlo då. Har du något annat tips som han bör få en större summa godkänt av till vettiga villkor? Finns det några som är liknande Fairlo med direktutbetalning utan tjafs? Vissa skulder är verkligen akutakuta..

8. Dukemo

Mottagna gillanden:
    68
    Trofépoäng:
    176
    Inom Bisnode? Slantar/Pluskan har effektiv ränta på 28% vilket ligger på den nedre kanten när det kommer till den här "typen" av lån.

Om ni väljer att gå via UC så är Lendo/Advisa/Sambla/Zmarta/Axo Finans den bästa vägen att gå, alltså låneförmedlare. Bara att ange orsak som "renovation" eller liknande. Ni bör absolut få några bud. Jag hade samma inkomst och då även blanco på 60K, kredit på 30K och UC betyg på 11% med flera färska FF, trots det fick jag lån på 120K hos Remember via Axo Finans.

Lendo/Advisa är dock de bästa enligt större delen av forumet då de har flest lånegivare anslutna till deras tjänst.

9. EnDumMan123

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    6
    Ok tack så himla mycket för svar! Behöver inte vara Bisnode/UC. Har du något tips på Creditsafelån? Hört att det ska finnas en del..

10. Dukemo

Mottagna gillanden:
    68
    Trofépoäng:
    176
    Credway eller nuvarande Northmill ger kontokredit på upp till 50K, de tar dock nu mera UC tror jag (även om inte Northmill tar UC via vissa lån kommer de registreras som lån/kredit på UC)

Resten av Creditsafe-lånen är inte värda att ta med era befintliga förutsättningar då räntan alltid kommer hamna över 30% vilket är hemskt jämfört med 5-10% räntan ni säkerligen kan få via UC. Håll dig borta från dom sålänge det inte är kortsiktiga lån ni söker.

Dela sidan