Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
6. Binly - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Väntat 1 år. Dags för samlingslån.

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Väntat tålmodigt på att bli av med anmärkning (misskött kredit) samt alla uc-förfrågningar. Nu behöver jag ett lån på ca 495 000 för att samla alla mina lån och få en bättre ränta. Jag har pengar över varje månad efter mina utgifter, men betalar tokhöga räntor.

UC-uppgifter

2020:

Överskott av tjänst - 513 000
Underskott av kapital - 65 000

2021:
Överskott av tjänst - 562 000
Underskott av kapital - 120 000

UC-förfrågningar - 1 st (försvinner 24 november)
UC-riskprognos - 2,2%

Synliga lån på UC: 170 000
Lån utanför UC: 325 000
Totalt: 495 000

Min sista UC-förfrågning försvinner nästa vecka, 24 november. Det är då jag tänker ansöka om lån. Jag har inga speltransaktioner, men har ett aktivt inkasso-ärende som inte syns på UC. Det är den jag helst vill bli av med, så vid eventuella låneerbjudanden kan jag inte acceptera aktörer som använder instantor eller lösenkrav på hela beloppet.

Hur mycket tror ni att min UC-riskprognos kommer sjunka efter den sista förfrågningen har gått ut nästa vecka? En bilfirma hade tagit UC på beloppet 190 000.
Det blir ju också UC-uppdatering mellan 15-20 november, på förra månadens avbetalningar av mina lån. Skulle vara en dröm att få ner UC-risk under 1,0 men gissar på att det hamnar på runt 1,7.

Vad tror ni om mina chanser? Vilket belopp tror ni att jag minst kan bli erbjuden?

Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
23 738
Mottagna reaktioner
11 504
Poäng
8 347
Jag tror 1.7 är en lagom grad att hoppas på

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
23 738
Mottagna reaktioner
11 504
Poäng
8 347
Med bankernas nya krav är det svårt att gissa

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
684
Poäng
607
När träder de nya kraven i kraft?
Framgår inte:

Men läser man handlar det mycket om amorteringskrav och bolån. Blancolånen de flesta här har amorterar vi ju på ändå som det är. Men såklart att justerar de KALP lär det ju implementeras även på blanco ansökningarna.

Det tråkiga är att samlingslån ju oftast leder till avsevärd sänkning av månadskostnaden man redan har. Känns inte som att det faktoreras in i deras kalkyler. Har man klarat pissräntor i ett år borde det vara ganska troligt att man klarar ett samlingslån med lägre räntor.

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 906
Poäng
1 247
Det finns flertal perspektiv man bör betrakta när man funderar över hur bankerna ser på ens ekonomi. (obs nedan är retoriska frågor)
Upplysningens information om anmärkningar, förfrågningar och eventuellt skuldsaldo. Själva betyget är bara en indikation, bankerna gör (ofta) en egen där man kan få bättre eller sämre betyg.
Inkomst är den säker och stabil?
Hur stora är löpande utgifter?
Minimum belopp de vill att man ha kvar efter att man dragit av schablonerade levnadskostnader enligt rekommendation från konsumentverket (de vill inte utgå ifrån påstående från individen men hellre följa konsumentverkets sammanställning av en levnadsbudget). Gärna mer än 6000kr.
Underskott är viktigt ifall man vill eller inte vill lösa lån. Anger man att man inte vill lösa kan det blir problematiskt pga de utgår ifrån att deras ränta kommer att läggas till ditt underskott.

Jag skulle alltid vilja rekommendera att prata med den egna banken först. Etablera en kontakt på banken och skapa en relation. Det funkar sämre och bättre beroende på personen man möter och banken man har. Jag har numera Nordea och en underbar kontakt som supporterar en bra ekonomisk utveckling som gynnar både banken och mig. Det är det bästa.
VIKTIGT; låt de inte ta en upplysning förrän ni har kommit överens om att det finns goda chanser till ett lån hos de. Annars får det vara.
Lycka till!

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Det finns flertal perspektiv man bör betrakta när man funderar över hur bankerna ser på ens ekonomi. (obs nedan är retoriska frågor)
Upplysningens information om anmärkningar, förfrågningar och eventuellt skuldsaldo. Själva betyget är bara en indikation, bankerna gör (ofta) en egen där man kan få bättre eller sämre betyg.
Inkomst är den säker och stabil?
Hur stora är löpande utgifter?
Minimum belopp de vill att man ha kvar efter att man dragit av schablonerade levnadskostnader enligt rekommendation från konsumentverket (de vill inte utgå ifrån påstående från individen men hellre följa konsumentverkets sammanställning av en levnadsbudget). Gärna mer än 6000kr.
Underskott är viktigt ifall man vill eller inte vill lösa lån. Anger man att man inte vill lösa kan det blir problematiskt pga de utgår ifrån att deras ränta kommer att läggas till ditt underskott.

Jag skulle alltid vilja rekommendera att prata med den egna banken först. Etablera en kontakt på banken och skapa en relation. Det funkar sämre och bättre beroende på personen man möter och banken man har. Jag har numera Nordea och en underbar kontakt som supporterar en bra ekonomisk utveckling som gynnar både banken och mig. Det är det bästa.
VIKTIGT; låt de inte ta en upplysning förrän ni har kommit överens om att det finns goda chanser till ett lån hos de. Annars får det vara.
Lycka till!
Tack så mycket för ditt svar.
Min bank har bara bolån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp