1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Vad gör jag nu? Sälja eller öka lånet

Diskussion i 'Bolån' startad av Ina, 29 januari 2018.

1. Ina

Ina Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Trofépoäng:
    167
    Kort sammanfattning
    Inkomst ca 420’ fast anställd sen flera år.
    Massa blanco 615000kr för att vara exakt
    Inga anmärkningar
    Inga UC tagna på 16 månader

Har nära nog jobbat ihjäl mig sista 7 åren för att hålla allt flytande, klarar inte att jobba 1,5 heltid längre och har dessutom fått ett par rejäla ekonomiska smällar på sistonde, så nu brinner det i knutarna att lösa detta.

Tänkte att jag får sälja huset ( vill igentligen inte) för att lösa blanco. Bor inte i huset utan har det uthyrt. Tog ut mäklare som värderar det till 3750000
    ( trodde själv en miljon mindre i värde) har lån på 1,8 milj på det.
    Finns det någon chans att någon bank kan tänka sig att baka in 400 000kr el mer av blancolånen i huset så slipper jag sälja?

Har Handelsbanken idag men har ingen relation till de, har inte besökt kontoret där sen 2007 inga bundna huslån.

Tips och tankar mottages tacksamt ❤️

2. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    655
    Trofépoäng:
    677
    615 000 är ju mycket, men med i övrigt bra förutsättningar borde det inte vara omöjligt. Testa tex Länsförsäkringars bolånekalkyl och kolla om du godkänns för ett bolån på 1,8m+615k så får du en indikering. Prata sen med din bank. Eftersom du inte har någon förfrågning kan det vara bra att börja där, och om de säger nej kolla med någon annan. ...och i sista hand sälja, då kan du ju göra dig helt skuldfri.

3. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 726
    Trofépoäng:
    1 027
    Låter som en grej som borde vara väldigt lättlöst med typ befintlig bank.

Terry_ gillar detta.
  4. Ina

Ina Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Trofépoäng:
    167
    Tror du? Är ju mkt blanco men det mesta har ju gått till att förbättra huset som jag haft i 17 år. Vilken bank tycker du jag ska vända mig till?

Terry_ gillar detta.
  5. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 037
    Trofépoäng:
    877
    Alltså har jag förstått det hela rätt?

Du har bra inkomst.
    Du har fast jobb.
    Du har inga UC-Förfrågningar & dessutom inga anmärkningar
    Du äger ett hos som du har lån på 1.800.000 men huset är värderat till 3.750.000 det är alltså mer än dubbelt?!

Du har en av dom bättre förutsättningarna som jag har sett på detta forumet någonsin, stort grattis till att börja med. Jag är glad för din skull och det finns absolut en räddning.
    Till att börja med kan jag säga att det finns banker som till och med hade bakat in HELA ditt blancolån i bostadslånet om du har tur, SEB gjorde det åt min mor på ett lägenhetslån, på så sätt slipper du också skatta ca 30% av vinsten på huset.
    Så till att börja med - Sälj INTE kåken.
    Om du vill bo kvar så kan du absolut göra det,
    Ta ett möte med SEB/Swedbank i första hand och Nordea/LF i andra hand. Dom kan ta över ditt bolån och kommer göra det med glädje, baka in dom 600K i bostadslånet.

Då kommer du ha en bra ekonomi men samtidigt så äger du ett hus värderat till 3.75 miljoner men belånat till 2.4 miljoner. Ca 65% av huset är då bara under lån. Det har jag mycket svårt att se hur i hela friden en bank ska tacka nej till.

Det värsta (nå ja) som kan hända är att du säljer huset för 3.75, efter huslånet är betalat och ALLA dina Blancoskulder ja då har du fortfarande 1.3 svenska miljoner (nå ja lite mindre efter boskattevinsten) men du kommer att ha cirka 1 milion på kontot ,inte en spänn i skuld. Med den fina handpenningen kan du för fan köpa ett drömhus på stranden i valfri svensk stad och samtidigt ha 15.000 mer över varje månad eftersom du inte betalar på dom skyhöga Blancoskulderna.

Avundas dig, själv är man skyldig kriminella drägg miljonbelopp och ingen kåk äger man. Stort grattis och lycka till, håll oss uppdaterade om hur det går för dig.
    Kärlek!

PAW gillar detta.
  6. Ina

Ina Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Trofépoäng:
    167
    Tack Terry känner mig mest misslyckad och jagad av skulder nen kan kanske ta mig ur det här. Hopas på fler input om bra banker att prata med man känner sig ju så värdelös och sorglig. Men bubblan spricker snart så måste agera

7. Hope777

Hope777 V.I.P

Mottagna gillanden:
    319
    Trofépoäng:
    456
    Vilket drömläge du är i ( tycker jag iallafall) säger som Terry Grattis :) du kommer snart fixa allt med skulder o hus o inte spelar du bort pengarna heller så du kan ut o resa eller göra en massa annat roligt i livet om du ev säljer huset.Lycka till

8. Ina

Ina Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Trofépoäng:
    167
    Känns mer som en mardröm än en dröm :( får panik vid tanken på att sitta framför nån bankman och förklara hur fan jag kan ha så mycket blanco. Har dock inget missbruk i bilden bara jäkligt slarvig med pengar och förstora utgifter. Men blir jag av m blanco så klarar jag mig mer än väl. Har sån jävla ångest och är så trött sover oroligt och tankarna bara mal. Får ihop denna månad men sen är det kört om inte nån bank förbarmar sig

9. Ester44

Ester44 Ny medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Hej! Jag förstår att du tycker 650 000 känns mycket. Dock håller jag med Terry om att du ändå har en god chans! Att du inte har några UC-förfrågningar eller betalningsanmärkningar gör din situation mycket bättre! Att huset är värderat till 3.750.000 gör hela situationen ännu bättre! Lycka till och hoppas det går bra för dig med allt. :)

10. Ina

Ina Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Trofépoäng:
    167
    Handelsbanken var inte intresserade eftersom jag är sjölv... vilken bank ska jag pröva då? Marginalen?

Dela sidan