Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Vad gör jag om jag blir nekad skuldsanering?

cau

Aktiv medlem
Poäng: 6
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Min ekonomi:
Lön idag: Jämkade okt-dec så då ca 29.000kr fram till decemberlönen, från och med januarilönen ca 26.500kr
Övriga utgifter: ca 9000kr (endast hyra, el och andra räkningar, sambon betalar allt annat som mat och dylikt)

Kreditgivare/LångivareÅterstående beloppRäntaMinsta månadskostnad
Marginalen Bank248 835,28 kr
11,18%​
3 456,00 kr
ICA Banken *93 908,91 kr
12,80%​
3 100,00 kr
Coop *129 920,34 kr
10,25%​
1 100,00 kr
Bigbank185 726,44 kr
7,20%​
2 200,00 kr
Re:member38 450,99 kr
17,25%​
991,00 kr
Anyfin41 295,00 kr
18,98%​
1 865,00 kr
Klarna23 475,00 kr
18,90%​
2 000,00 kr
Credway15 506,34 kr
29,00%​
750,00 kr
Easycredit4 546,73 kr
14,90%​
475,00 kr
Totalt781 665,03 kr15 937,00 kr

Jag skickade in ansökan om skuldsanering den 18 september och räknar med att beslut om jag får inledande eller inte kommer i februari 2024 och därefter beslut om jag får skuldsanering eller inte i maj 2024.
Min sista UC förfrågan är från 27 juni 2023 så efter 27 juni 2024 har jag noll förfrågningar hos UC.

Vad ska jag då göra om jag får avslag på min ansökan om skuldsanering?
Är min bästa utväg att vänta till efter den 27e juni 2024 när min sista förfrågan försvinner och söka ett samlingslån på t ex Lendo eller LO medlemslån?
Vill isåfall få ett lån på 200.000kr för att lösa alla skulder som ligger under 100.000kr. Alla dessa 6 lån/krediter med skuldsaldo under 100.000kr har idag en månadskostnad tillsammans på ca 9200kr.
Med ett samlingslån räknar jag med att få ner den kostnaden till ca 5000kr per månad.

Eller är det svårt att få ett lån på 200.000kr med ett så stort skuldsaldo trots att man har 0 förfrågningar hos UC?
Skulle jag bli nekad samlingslån, ska jag göra en ny ansökan om skuldsanering då?

Vad skulle ni ha gjort om ni blev nekade skuldsanering i min sits?
OBS, ej släppa allt till KFM då det skulle påverka min sambo och mina barn mer än vad det gör nu. Jag hade inte haft några problem att släppa allt om jag bodde ensam med barn varannan vecka.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Tanha021

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
lämna din sambo och fixa ett lägenhet nära dig sen lämna allt till kronofogden
Har mer än 900 000kr skuld , har ingen hus , ingen sambo vill lämna allt om min skuldsanering blev nekat kommer även lämna jobb och plugga !
Har mycket stress varje dag !
Har inget att förlora!
Du måste hitta ett väg att din sambo och du skriv på ett papper att dina skulderinte tillhör henne !
hitta en järn väg

cau

Aktiv medlem
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
lämna din sambo och fixa ett lägenhet nära dig sen lämna allt till kronofogden
Har mer än 900 000kr skuld , har ingen hus , ingen sambo vill lämna allt om min skuldsanering blev nekat kommer även lämna jobb och plugga !
Har mycket stress varje dag !
Har inget att förlora!
Du måste hitta ett väg att din sambo och du skriv på ett papper att dina skulderinte tillhör henne !
hitta en järn väg
Vi är inte gifta så mina skulder är mina. Och att lämna min sambo för att släppa allt är den absolut sista utvägen, skulle helvetet braka lös på räntefronten finns det nog tyvärr ingen annan utväg än att lämna henne.

Tanha021

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Vi är inte gifta så mina skulder är mina. Och att lämna min sambo för att släppa allt är den absolut sista utvägen, skulle helvetet braka lös på räntefronten finns det nog tyvärr ingen annan utväg än att lämna henne.
Om hon jobbar , fixa UC och samla lån annars 16000kr utgifter utan hyra är skrämmande!
vet inte vad ska jag göra själv !
fastnat i mitten av havet !

Tanha021

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Vad gör kronofogden?
Om man lämna jobb
Och har skulder?
Man har ingenting , ingen bil ,ingen ägare av hus, lägenhet ? Vet du det ?

cau

Aktiv medlem
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Om hon jobbar , fixa UC och samla lån annars 16000kr utgifter utan hyra är skrämmande!
vet inte vad ska jag göra själv !
fastnat i mitten av havet !
Ja det är tungt, det var hanterbart innan räntorna började skena iväg. Då hade jag pengar över varje månad men nu är det tungt.
Vad gör kronofogden?
Om man lämna jobb
Och har skulder?
Ingen aning faktiskt, någon annan kanske kan svara på det där.

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
1 140
Poäng
837
Det bästa du kan göra om du inte får skuldsanering och fortsätta söka skuldsanering tills dom beviljar dig. Skiljer sig oerhört mycket i kvalite mellan handläggarna.

Blir du inte godkänd första gången så släpp alla skulderna till KFM i typ Mars 2024 och gör en ny ansökan och skräddarsy personliga brevet på åtgärder du vidtagit för att inte få avslag av samma anledning.
KFM hamnar otroligt mycket efter med utmätningarna under sommaren och det händer inget där. Släpper du allt i Mars 2024 så kommer allt till KFM först i Juli 2024. Sen tar det minst 5-6 månader till innan ev utmätning påbörjas.

Delvis du behåller minst hela lönen från Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, November 2024 innan utmätning påbörjas, eller fram till att du fått beviljad skuldsanering. Som sagt blir du nekad nu och betalar fram till Mars för att då släppa allt så har du 2 chanser till på dig att bli beviljad. På 3 ansökningar så bör du bli beviljad och har kunnat behålla flera löner, delvis du får aldrig någon utmätning. Får du skuldsanering så hamnar du ändå hos KFM.

Tips är att göra andra ansökan via skuldsrådvigningen om du blir nekad, då har man större chans att bli beviljad. När det närmar sig och du vet när du får svar, säg att du beräknas få svar 15 februari, boka mötet med skuldrådivare typ 20e februari redan i januari för att skicka in andra ansökan, blir du godkänd avbokar du bara mötet. Det är väntetider för att få dessa möten så bra att ha möte bokat för att skicka andra ansökan nästan direkt man blivit nekad.

Se ALLTID till att ha en pågående ansökan om skuldsanering om du tror att du är eller kommer vara skälig att bli beviljad. Blir du inte godkänd på första eller andra så är chansen stor att du blir beviljad på 3e eller 4e. Det kan oftast handla om något så enkelt att handläggaren kanske inte tycker att det gått nog med tid sedan brytpunkter för vad som orsakat problemet. Då när ansökan rättas nåra månader senare så har det gått nog med tid, dessutom är det stor kvalitetskillnad mellan handläggare. Vissa beviljar vad andra nekar, därför också viktigt att alltid ha en ny ansökan i rullning så fort ena blivit nekad.

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
764
Poäng
707
Vad gör kronofogden?
Om man lämna jobb
Och har skulder?
Dem gör inget, skulderna fortsätter att växa och så fort du får inkomst stor nog att ta av så gör dem det.
Kollar kontot ibland med så du inte har pengar där de kan ta

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
764
Poäng
707
Vid skuldsanering måste man ha jobb
Nej men säger du upp dig själv som du nämnde i andra tråden då är det nog bara att glömma.
Man ska ha gjort allt man kan för att bli skuldfri och att säga upp sig för att skuld går till kronofogden är långt ifrån det

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp