• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad göra? Amex kort stor skuld...

Eric98

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej LF
Det är så att jag har lagt mig i en väldigt knasig sits på grund av mitt spelmissbruk och behöver nu lite rådgivning.
Jag ska säga att jag kom ut för min familj och släkt och har inte spelat på nästan 2 månader. Problemet är att jag dessvärre tog på mig skulder på mitt amex kort som är lite för stora för mig att klara av.

Jag får ut 20k exakt efter skatt i månaden och har fasta avgifter på ca 10k. Då inkluderar jag mat, hyra, bil, förskärning, telefon, el och bredband mm. Grejen är dock att jag nästa månad utöver dessa 10k ska betala 31k till AMEX. Detta är pengar jag inte har och har tyvärr inget av värde som jag kan sälja sen så har jag bara 1k över på mitt lönekonto just nu. Vad skulle ni göra i min sits? Har alltså fasta avgifter på drygt 41k nästa månad med bara 20k i lön och noll undangömt. Har aldrig tagit ett lån eller något innan men AMEX kortet måste tyvärr bort efter detta då jag uppenbarligen inte klarar av att ha ett. Är 25 år deklarerade 320k förra året inga betalningsanmärkningar eller dylikt. Är ett privatlån på typ 50k och 2 år avbetalningsplan ett bra alternativ? Kommer dock i så fall betala bort det så fort jag kan så lär bara ta 5-6 månader och inte mer... Tack för alla svar och råd...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Du kan börja med att ringa amex och berätta din situation. Går det inte så kan du fråga en anhörig. Om det blir nej så ta lendo 50 k. Amortera bort det så fort du kan, inga problem för dig!
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Känns orimligt att din månadskostnad hos amex är 31k. Det är inte så att det är vad du har utnyttjat? Om du har använt 31k så MÅSTE du inte betala in hela den summan utan det står ett minsta belopp att betala. Skulle gissa att det är typ 500:- eller nåt. Om du går in på Amexappen så står det ”xxxx minsta belopp att betala den 27 maj”. Betala månadsvis istället och ta inget privatlån. Och varför skulle du ta ett lån på 50k om din skuld till amex är 31k?
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Varför ska du ta ett lån på 50k när lånet inte är 50k? Du skuldsätter dig i onödan. Ta tillräckligt för att endast betala av lånet och stäng av ditt kort hos Amex. Finns ingen anledning och ta en större summa pengar för risken är att du spelar dom och sen lånar igen.
 

Eric98

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Känns orimligt att din månadskostnad hos amex är 31k. Det är inte så att det är vad du har utnyttjat? Om du har använt 31k så MÅSTE du inte betala in hela den summan utan det står ett minsta belopp att betala. Skulle gissa att det är typ 500:- eller nåt. Betala månadsvis istället och ta inget privatlån. Och varför skulle du ta ett lån på 50k om din skuld till amex är 31k?
Varför ska du ta ett lån på 50k när lånet inte är 50k? Du skuldsätter dig i onödan. Ta tillräckligt för att endast betala av lånet och stäng av ditt kort hos Amex. Finns ingen anledning och ta en större summa pengar för risken är att du spelar dom och sen lånar igen.
Jag visste inte att man kunde ta ett blanco/privatlån på under 50k. Jag vet inte så mycket om detta jag fick reklam av någon löneaktör och när jag gick in och kollade där hade dom ett minimum belopp på 50k. Kommer ej ihåg men ja om det går att bara låna 30k så gör jag ju självklart det.

Ja Zaozi hela fakturan är på 31k men minsta beloppet är 2% av det är alltså ca 600kr men vill man verkligen ha en amex ränta på 17% som tickar istället för ett lån på 6-10%? Jag vet inte så mycket om detta så jag beklagar om jag låter dum.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Jag visste inte att man kunde ta ett blanco/privatlån på under 50k. Jag vet inte så mycket om detta jag fick reklam av någon löneaktör och när jag gick in och kollade där hade dom ett minimum belopp på 50k. Kommer ej ihåg men ja om det går att bara låna 30k så gör jag ju självklart det.

Ja Zaozi hela fakturan är på 31k men minsta beloppet är 2% av det är alltså ca 600kr men vill man verkligen ha en amex ränta på 17% som tickar istället för ett lån på 6-10%? Jag vet inte så mycket om detta så jag beklagar om jag låter dum.
Du kommer inte att få 6% på ett privatlån på 30k. Du kanske får 10% och uppåt. Men du säger att du ska betala av lånet på 5-6 månader så gör detsamma med kreditkortsskulden istället.
 

Eric98

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du kommer inte att få 6% på ett privatlån på 30k. Du kanske får 10% och uppåt. Men du säger att du ska betala av lånet på 5-6 månader så gör detsamma med kreditkortsskulden istället.
Okej så om jag betalar det mesta jag kan varje månad på amex fakturan så blir det bättre än att ta ett blancolån? 31k kan jag nog betala tillbaka väldigt snabbt på 2-3 månader bara.
 

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Om du inte har planer på att ta några större lån inom snar framtid så betala av kortet som vanligt, annars blanco för att stänga den. Det är värre för ditt kreditbetyg att ha kreditkort än blanco. Övertänkt inte och stressa inte upp dig i onödan. Planera inte en större summa än du verkligen kan för det kan leda till en dålig spiral. Betala av en summa du verkligen känner att du kan klara av utan att det påverkar det dagliga livet du har.
 

Eric98

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2023
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Om du inte har planer på att ta några större lån inom snar framtid så betala av kortet som vanligt, annars blanco för att stänga den. Det är värre för ditt kreditbetyg att ha kreditkort än blanco. Övertänkt inte och stressa inte upp dig i onödan. Planera inte en större summa än du verkligen kan för det kan leda till en dålig spiral. Betala av en summa du verkligen känner att du kan klara av utan att det påverkar det dagliga livet du har.
Tack så mycket för alla svar. Har tänkt igenom och det blir nog som ni säger att skita i blanco helt och bara betala det jag kan på fakturan för att sedan betala så mycket som jag kan månaden efter också etc. :) Tack för alla svar och hjälp.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Okej så om jag betalar det mesta jag kan varje månad på amex fakturan så blir det bättre än att ta ett blancolån? 31k kan jag nog betala tillbaka väldigt snabbt på 2-3 månader bara.
Hmm, du har 20 netto och fasta utgifter på 10k, låter lite väl optimistiskt att betala av det på 2-3 månader, det är ju minst 10k i månaden. Men absolut, betala så mycket du kan varje månad. Som tidigare skribent skrev, du behöver ju inte stressa upp dig över det här. Lät mer akut än det var. Du MÅSTE inte betala in 31k nästa månad.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp