• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad göra i min situation

fozty

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 Augusti 2018
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej har en fråga har cirka 800k i skulder

Cirka 600k ligger på en ränta på cirka 6 % medans resten är små krediter och skit som gör det omöjligt att betala allt då det uppgår till cirka 25k i månaden , min fråga är om det är värt att släppa de med bra ränta för att betala av alla andra små krediter med dom pengarna fram tills de hamnar hos kronofogden för att ha möjlighet att på lång sikt kunna betala av kronofogden eller släppa allt , alt släppa de 200k med dåliga räntor och spara de bra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

fozty

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 Augusti 2018
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Eller om jag bara ska släppa allt och försöka få till en skuldsanering om något år ?
 

fozty

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 Augusti 2018
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Tänker mest för att slippa allt för många kronofogd ärenden och att de dyra räntorna lär ta längre tid att betala av när de väl är inne hos kronofogden , om det tar drygt ett halvår för de bra lånen att komma dit kan jag ju få bort mycket av små lånen under tiden om jag betalar 10k i månaden på dom?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 084
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Släpp inte lånen där du har 6%, det kommer att bli så mkt dyrare om du gör det.
Vilka är de andra lånen? Långivare?
Använd betalfria månader som du kan få på de "bra" lånen och med de pengarna betala bort lånen med hög ränta. börja med det minsta lånet av de med hög ränta. Läs på om snöbollsmetoden.

Du kan även försöka förlänga återbetalningstiden på alla dina lån och på så sätt få ner månadskostnaden.
Har du ngt du kan sälja för att betala bort lån med hög ränta så gör det!
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Tänker mest för att slippa allt för många kronofogd ärenden och att de dyra räntorna lär ta längre tid att betala av när de väl är inne hos kronofogden , om det tar drygt ett halvår för de bra lånen att komma dit kan jag ju få bort mycket av små lånen under tiden om jag betalar 10k i månaden på dom?

släpper du det stora, så är förmodligen räntesatsen en helt annan. Kolla i avtalen vad förfalloräntan är på alla lån. Vissa sms-lån kan t.om vara bättre att ha hos inkasso än att ha kvar. Sedan tar det ju en tid innan dem går dit.

spalta upp alla lån med storlek/räntesats/avbet per månad och kolla i låneavtalen vad den avtalade förfalloräntan är så blir det lättare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp