• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad händer när man är "framme"?

nyfiken

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
13 Oktober 2011
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
115
Poäng
297
Jag är inne på detta forum varje dag. Skriver inte så mycket men läser det mesta. Jag har ett svagt kreditbetyg (35 procent risk) och väntar på att det ska falla (anmärkningar försvinner till sommaren). Det har gått ner från 70 som högst och det går alltså åt rätt håll. Fortfarande känns det väldigt långt till sommaren men ofta får jag ändå kraft av att se hur det faktiskt går åt rätt håll. Att läsa om andras "UC-resor" är också stärkande även om man blir lite avis ibland...

Jag är dock väldigt osäker och nästan lite rädd för vad som kommer hända när jag får ett anständigt och till slut (förhoppningsvis) bra betyg. Jag har förvisso ganska konkreta planer (har sambo + två barn, det "måste" bli hus så småningom) men det kommer ändå bli en ny ekonomisk verklighet som jag tror måste beskrivas som farlig. Kommer jag kunna motstå att låna några hundra tusen, när möjligheten plötsligt ges efter åtta-nio år i kylan? Jag vill ju INTE det - men jag sitter ju ändå här av en anledning och man kan nog inte ta för givet att man alltid lär sig av sina misstag...

Kan känna mig hur målmedveten som helst här och nu men jag tror ändå att det är sunt att visa respekt för...det mänskliga psyket. Har en bakgrund som spelare men det kanske inte just är den biten som oroar mig mest, den hoppas jag hålla i schack. Men oavsett vad - känslan är ju att NÅNTING kommer att hända med en och ens skalle när det mål man haft i många, många år plötsligt slår in. Folk som bantar ner sig från 135 pannor till 99 - nog finns det väl dom som då börjar tumma på grejerna och plötsligt sväller upp igen..? Så att säga.

Ni som gjort eller gör liknande resor (från bedrövlig till godtagbar UC, kort sammanfattat) - hur tänker ni? Har ni tydliga planer för vad som ska hända när ni "släpps in på marknaden" eller har det varit/är det mest bara en väntan på att betyget ska bli och sedan ta det därifrån?

Blev lite flummigt men känner att jag vill förbereda mig lite på vad som kan ske...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Jag tror att det bästa är att fokusera på en sak. Köpa hus låter bra tycker jag. Då kan du börja titta och drömma redan nu. Det innebär ju också att du kan sätta upp ett delmål där du väljer att spara till insatsen under tiden medans ditt kreditbetyg stabiliseras. Om du fortfarande har förödande avbetalningsplaner (läs inte kan spara) kan du försöka betala av de lånen och ha som mål att när du är nere på ett kreditbetyg som är under 1% risk så ska du ha betalat tillbaka så och så mycket...

Med andra ord, sätt upp mål om vad du vill uppnå efter att kreditbetyget stabiliserat sig.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
för min del kan jag säga att jag är så nedbruten och sönderstressad av alla lån och lånekarusellen, ta lån för att betala lån och sen nya lån för att betala de förra lånen så jag känner arseniksmak i munnen när det kommer till att ta nya lån! Jag känner att jag ligger i en begravningskista, är levande men inte får luft. Så jag vill aldrig mer låna undantaget ett bra lån med bra ränta för att betala bort det sista!
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Jag är lite sugen på att i alla fall ha möjligheten att köpa hus. Om jag sedan gör det vet jag inte riktigt, men kanske. Jag längtar också efter att inte behöva bry mig så mycket om något går sönder. Behöver jag kosta på bilen tiotusen eller om teven går sönder så kan det vara tungt idag, om det är en dålig månad, men kan man ta sådana saker på avbetalning så spelar inte det någon roll.
 

Teemo

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
24 Oktober 2020
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej behöver råd. Mitt Uc score är svagt 57%, utan anmärkningar. Vad bör jag göra för att få bättre kreditvärdighet
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 191
Mottagna reaktioner
905
Poäng
817
Hej behöver råd. Mitt Uc score är svagt 57%, utan anmärkningar. Vad bör jag göra för att få bättre kreditvärdighet
Finns en hel tråd om uc betyget, kolla där där hittar du alla svar du söker :)
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag kommer låna till ett husköp så fort jag kan, inklusive blancolån till 10% (går på SBAB). Men mina tankar och planer rusar också iväg och vips har man köpt bil, byggt gästhus och pool, skaffat lite motordrivna leksaker osv (i drömmarna alltså) så jag är också lite rädd för vad som ska hända när man kan och får igen.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Jag har gjort den resan, från rejält överskuldsatt till att idag bara ha hus- och studielån. Bakade in det sista blancolånet i huset runt årsskiftet. En resa som tog mer än 10 år att genomföra. Som det ser ut nu finns det 0 risk att jag skulle dra på mig ett stort blancolån igen bara för att det går, så det behöver du nog inte vara överdrivet orolig för. Det som kan locka är att byta ut den nio år gamla bilen till något nytt, men så länge pandemin gör mitt jobb osäkert sitter jag still i båten. Onödigt med ett större billån när jag inte vet hur livet ser ut 3-4 månader framåt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp