Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Vad händer om man bestrider betalningsföreläggande?

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Terry_, 3 maj 2018.

1. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 257
    Trofépoäng:
    907
    Det har varit uppe i ett gäng trådar men det känns som att svaren varierat kraftigt.
    Det vore oerhört skönt att reda ut det en gång för alla.

Först får man ett betalningsföreläggande - Svarar man inte på detta så får du en påminnelse, generellt brukar det dröja ifrån 10 till 14 dagar innan påminnelsen dimper ner i brevlådan.

Den stora frågeställningen är vad som händer om man BESTRIDER den här påminnelsen. Det vill säga man stryker över den helt sonika och säger till KFM att man bestrider.
    Nu utgår jag ifrån att man faktiskt tagit lånet i fråga eller vad det nu är som genererat i betalningsföreläggandet.

Det som händer då är att man har ytterligare 10 dagar på sig då dom som kräver dig på pengar ska yttra sig.

MEN min fråga är. Om man betalar skulden innan dom 3-4 månaderna tills saken ska upp i rätten - Slipper man anmärkning eller inte? Hur länge kan processen förhalas?

2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 961
    Trofépoäng:
    1 027
    Om du inte svarar på domstolens brev eller inte dyker upp på de sammanträden och förhandlingar som sätts ut kan det resultera i tredskodom, det ger anmärkning.
    Om du processar på så slutar det i en dom och det är inte anmärkning men den är precis som tredskodomen verkställbar omedelbart.

Genom att skicka in saker då och då i tingsrätten kan du säkert fördröja några månader extra

3. Terry_

Mottagna gillanden:
    1 257
    Trofépoäng:
    907
    Fast det jag undrar om förhandlingen är satt till 1 september till exempel - jag betalar fram tills dess.
    Händer det något då förutom att ärendet läggs ner? Får jag anmärkning/tredskodom?

4. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 961
    Trofépoäng:
    1 027
    Om du fullbetalt i så pass god tid att det kan bekräftas så bör förhandlingen ställas in och målet beslutas avskrivas. Blir det förhandling ska du för säkerhets skull dyka upp så kan det i alla fall inte bli tredskodom

5. Terry_

Mottagna gillanden:
    1 257
    Trofépoäng:
    907
    Så om man har som ambition att betala in sin skuld innan förhandlingen äger rum är det lugnt?
    Tack för svar.
    Bra för framtida frågeställningar. Nästan så detta bör klistras :)

6. Bramserud

Bramserud V.I.P

Mottagna gillanden:
    132
    Trofépoäng:
    307
    Vem ersätter fordringsägarens juridiska kostnader? Även om man betalar skulden så att ärendet blir nedlagt så har de väl hunnit lägga ned en del arbete på det.

Dela sidan