Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Vad händer vid följande scenario?

Diskussion i 'Inkasso' startad av F.D. miljonär, 26 april 2018.

1. F.D. miljonär

F.D. miljonär Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    6
    Jag har nyligen "släppt" ett lån med skyhöga månadskostnader till inkasso. Månadsbetalningarna låg på ca 15 000, varför jag misslyckades sköta dem.

Inkassobolaget ville förstås ha hela beloppet (200 000) direkt, men jag lyckades förhandla till mig en avbetalningsplan på 24 månader.

Plötsligt får jag ett brev från bolaget där det står att min betalningsplan avvisas och att jag måste fortsätta betala det ursprungliga beloppet på 15 000(!) Detta är förstås omöjligt och anledningen till att jag släppte lånet till inkasso från början. Jag blev "lovad" av långivaren att inkassobolaget skulle hjälpa mig med en lugnare betalningsplan.

Vad händer nu när jag inte kan betala enligt inkassobolagets krav? Kommer lånet gå till KF och kommer i så fall en löneutmätning påbörjas direkt eller har jag fortfarande en möjlighet att få till stånd en avbetalningsplan?

2. Mats108

Mats108 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    95
    Trofépoäng:
    227
    Jag hade ringt dem igen och kollat läget, kanske blitt nått fel på vägen bara

3. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    689
    Trofépoäng:
    677
    Om det inte är som Mats108 är inne på, så ja, det går till KFM och kommer leda till i första hand löneutmätning. Men ring du dem och se om inget finns att göra först.

4. Skogsmulle

Skogsmulle V.I.P

Mottagna gillanden:
    128
    Trofépoäng:
    307
    Som övriga skriver så ring inkassobolaget. Vilka är det? Kanske någon av oss andra här har erfarenhet från dem

5. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 552
    Trofépoäng:
    937
    Vilken låneaktör är det (200.000) och vilket inkassobolag är det?

6. F.D. miljonär

F.D. miljonär Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    6
    Inkassobolaget är SVEA. De bekräftar att jag måste följa ursprunglig betalplan.

Vad jag mest av allt vill veta är: Vilka är stegen mellan att jag inte kan betala nästa faktura och utmätning? Jag KAN ju betala, bara jag får ner månadsbeloppet! Kan inte Kronofogden bistå med detta heller? Blir det utmätning så fort ärendet hamnar på deras bord?

7. Släpptallt

Släpptallt V.I.P

Mottagna gillanden:
    573
    Trofépoäng:
    537
    Stegen mellan att du inte kan betala och utmätning är följande: När inkassobolaget tröttnat skickar dom skulden till KF. KF skickar ut ett brev till dig med ett delgivningskvitto som du skall skriva under och skicka in. Gör du inte detta kommer påminnelse och efter det en delgivningsman som söker dig i hemmet för att personligen lämna över brevet till dig. Därefter kommer besked från KF om "skuld att betala" dvs att KF tagit över skulden genom att inkassobolaget begärt indrivning. Om du inte betalar då blir det utmätning. Allt detta kan ta någon till flera månader.

KF bistår inte med att försöka få ner beloppen i en betalningsplan. Det är en sak mellan dig och inkassobolaget.

Skogsmulle gillar detta.
  8. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 098
    Trofépoäng:
    1 027
    Kfm gör inget i medlingsväg. Hör med långivaren, dom har avtal med inkassobolaget som inkasso ska följa.
    Om din långivare meddelar inkasso att dom anser att man kan få godkänna en plan med lägre belopp så blir det det som gäller.

9. F.D. miljonär

F.D. miljonär Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    6
    Om lånet hamnar hos KF, hur fungerar det då med utmätning om man har andra avbetalningar?

Jag har ca 20 000 över efter skatt, av detta går 16 000 till andra avbetalningar. Antar att KF inte vill att dessa betalningar också missköts, så det tar man väl hänsyn till?

10. Mjau 74

Mjau 74 V.I.P

Mottagna gillanden:
    337
    Trofépoäng:
    467
    Du kommer INTE ha råd att betala på några andra lån när du får löneutmätning, du kommer leva på existensminimum.

Dela sidan