• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad kan förbättras på lånemarknaden?

Rickardlillirn

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
19 Maj 2017
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej,
Jag håller på att göra en undersökning för att se vad som kan förbättras på lånemarknaden idag. Syftar på blancolån utan säkerhet (1000-600 000 kr.)

Dela gärna med dig av dina erfarenheter och vad som är viktigt för dig när du ska låna pengar. Vad du tycker företagen gör dåligt eller helt saknas idag?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Fler aktörer vore trevligt.
Mer individanpassat.
Högre belopp än 600.000
Att man själv ska välja vilka aktörer man inte vill h bud ifrån om man söker via förmedlare.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Alltså, fler omstartslån. Som inte kräver bostäder som säkerhet eller hutlösa räntor. Jag fattar grejen att folk med skulder inte är de bästa att låna ut pengar till men det måste finnas bättre sätt att hjälpa folk. Jag personligen skulle ”räddas” om det fanns ett vettigt sådant för jag spelar inte längre och skulle kunna ha en ganska dräglig tillvaro om jag bara hade ett lån. Tyvärr är det nu tvärtom. Kaos.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Jag hade önskat lite mer specifika krav för att få låna. T.ex max antal ff, minsta inkomst med mera. Men jag förstår att det kanske inte är möjligt eftersom det är många faktorer som spelar in.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Man borde kunna göra en kalkyl på hemsidan mata in sin UC osv. Så slipper folk ta en UC i onödan. Liktman kan göra med bolån, men mer specifik.

Dock kanske inte behovet av detta är så stort för det är dumt att inte ansöka genom en låneförmedlare.
 

Kash

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
8 Januari 2018
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
76
Poäng
217
Enklare sätt att extra amortera tycker jag alltid är ett plus. Tex via trustly. För blir alltid osäker att jag skrivit in fel ocr nummer eller som nu via seb där man måste skriva in personnr och lånenummer. Sen vill jag gärna kolla i efterhand att pengarna faktiskt kommit rätt vilket jag inte kan göra på seb eftersom jag inte har ett konto hos dom.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Enklare sätt att extra amortera tycker jag alltid är ett plus. Tex via trustly. För blir alltid osäker att jag skrivit in fel ocr nummer eller som nu via seb där man måste skriva in personnr och lånenummer. Sen vill jag gärna kolla i efterhand att pengarna faktiskt kommit rätt vilket jag inte kan göra på seb eftersom jag inte har ett konto hos dom.

Via swish vore bäst. Divide.se har så enkel lösning.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Det finns mycket att förbättra med 2 väsentliga olika spår.
1. Automatiserade låneansökan. Där en viss UC tas. Här bör man som kund kunna välja upplysningstyp. Vilka banker man vill ha med. Kanske t.o.m. vilken ränta man vill betala. mm.
2. Låneansökan via personligt möte. Här bör man kunna ignorera UC och se på individen. En mer öppen och transparent tillvägagångssätt. T.ex dela kontoutdrag, Kreddy mm. Det skulle kunna finansieras genom viss ränteökning vid beviljat lån.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Det finns mycket att förbättra med 2 väsentliga olika spår.
1. Automatiserade låneansökan. Där en viss UC tas. Här bör man som kund kunna välja upplysningstyp. Vilka banker man vill ha med. Kanske t.o.m. vilken ränta man vill betala. mm.
2. Låneansökan via personligt möte. Här bör man kunna ignorera UC och se på individen. En mer öppen och transparent tillvägagångssätt. T.ex dela kontoutdrag, Kreddy mm. Det skulle kunna finansieras genom viss ränteökning vid beviljat lån.
Håller med dig om nr2. Tyvärr är det väl precis tvärtom utveckligen pekar? Otroligt bekymrande. Det gäller lite överallt. Att bli ett papper eller en siffra gör en ingen tjänst om vi säger så.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp