• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad kostar det att gå till TR?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
vänner jag som inte är i den här världen med kronofogde ärenden och inkasso och sånt, skulle bli jättetacksam om ni upplyser mig om vad delgivning och RT och TR innebär ?
Delgivning är när en skuld skickas till Kf och Kf skickar ett brev hem till dig, ett kvitto som du ska skriva under och returnera.
kallas för delgivningskvitto!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Idag har det då gått 29 dagar sedan jag fick föreläggandet. Idag mejlade jag kf och bestred och skrev att jag betalat den 16/8.

Av erfarenhet vet jag att när man bestrider så lägger kf ärendet på is i max 30 dagar tills sökandes hört av sig med huruvida de vill gå vidare, lägga ner eller skicka till TR.

Min gissning är att Intrum kommer höra av sig till mig på fredag, senast tis nästa vecka med brev om att jag fortfarande är skyldig dem kostnaden för indrivningen av skulden.

Så mitt nästa steg blir att krypa till korset och betala 680 kr eller låta de skicka till TR.
Ska i alla fall förhala så länge jag kan bara för att :mad::mad::mad::mad:
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Nu börjar det bli lite väl för obehagligt att närma sig brevlådan.
Jag tänker att jag spelar schack mot intrum. Jag har gjort mitt drag och väntar nu på deras!

även om jag vet att jag kommer att förlora så kan jag i alla fall bjuda på lite motstånd :cool:

Det jag inte vet är om de kommer att göra som andra och meddela mig att de fått kännedom om att jag bestridit och därför kräver att jag inkommer med kvitto på betalning. Eller om de kommer att skicka ärendet direkt till TR.

Hur som helst, det fattas inte spänning i livet mellan mig och min brevlåda! ;)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Nu börjar det bli lite väl för obehagligt att närma sig brevlådan.
Jag tänker att jag spelar schack mot intrum. Jag har gjort mitt drag och väntar nu på deras!

även om jag vet att jag kommer att förlora så kan jag i alla fall bjuda på lite motstånd :cool:

Det jag inte vet är om de kommer att göra som andra och meddela mig att de fått kännedom om att jag bestridit och därför kräver att jag inkommer med kvitto på betalning. Eller om de kommer att skicka ärendet direkt till TR.

Hur som helst, det fattas inte spänning i livet mellan mig och min brevlåda! ;)
Har man 30 dagar på sig att skriva under ? :) eller är det 30 dagar att betala ? Trodde bara det var 10 dagar :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Har man 30 dagar på sig att skriva under ? :) eller är det 30 dagar att betala ? Trodde bara det var 10 dagar :)
10 dagar från det datum som står på delgivningskvittot. Om man bestrider innan de 10 dagarna har gått så fryser kf ärendet i upp till 30 dagar tills sökandes meddelar om ärendet ska avskrivas eller skickas till TR.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Alltså skämtar dem de är jävlarna på Intrum. Jag tror bestämt att de jävlas med folk!!
Brev fr dem daterat 26/9 som jag fick igår 30/9. I brevet skriver de att jag har 5 dagar på mig att betala annars "överväger" de rättslig prövning. Så dessa 5 dagar flög förbi under posthanteringen så i princip har man 1 dag på sig att betala.
Jag ORKAR inte med dem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så, ngn som vet och kan svara på följande frågor, om de nu skulle skicka till TR säg den 3/10.

1. Vad händer när TR fått in ärendet?
2. Ungefär hur lång tid kommer det att ta tills jag får brev fr TR?
3. Vad kommer det att stå i det brevet?
4. Vad händer om jag betalar när jag fått brevet? Läggs ärendet ner eller måste jag betala extra kostnader?
5. Även om ärendet läggs ned pga att jag betalat får man ngn sorts dom som kommer synas för andra att man haft ngt hos TR?
 

Driveby Colonoscopy

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 April 2014
Meddelanden
209
Mottagna reaktioner
108
Poäng
297
Alltså skämtar dem de är jävlarna på Intrum. Jag tror bestämt att de jävlas med folk!!
Brev fr dem daterat 26/9 som jag fick igår 30/9. I brevet skriver de att jag har 5 dagar på mig att betala annars "överväger" de rättslig prövning. Så dessa 5 dagar flög förbi under posthanteringen så i princip har man 1 dag på sig att betala.
Jag ORKAR inte med dem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så, ngn som vet och kan svara på följande frågor, om de nu skulle skicka till TR säg den 3/10.

1. Vad händer när TR fått in ärendet?
2. Ungefär hur lång tid kommer det att ta tills jag får brev fr TR?
3. Vad kommer det att stå i det brevet?
4. Vad händer om jag betalar när jag fått brevet? Läggs ärendet ner eller måste jag betala extra kostnader?
5. Även om ärendet läggs ned pga att jag betalat får man ngn sorts dom som kommer synas för andra att man haft ngt hos TR?

1. Tingsrätten kommer att granska hänskjutandeskriften, avtal och bilagor som käranden ingett. De förläggs att betala tilläggsavgiften om 600 kr innan TR påbörjar handläggningen.
2. Jag tippar på att det tar ca 1-2 veckor innan du får första brevet.
3. Brevet innehåller troligtvis ett brev om förenklad delgivning samt ett föreläggande att yttra dig över kärandens klagan (tredskodom kan meddelas om du ej går i svaromål).
4. Om du fullbetalar till sökanden kommer de att återkalla sin talan, TR avskriver inte ärendet direkt utan de kommer först höra med dig om du har något emot att det skrivs av (om du skulle ha ett motkrav mot käranden). Du är betalningsskyldig för de 600 kr som är tilläggsavgift (om skulden är under 23 250 kr).
5. Om du betalt och de återkallat så ska det inte meddelas en dom. Målet kommer inte synas på Lexbase eller MrKoll, däremot kan man mejla tingsrätten och begära ut målet.

Inte helt 100% på att det går till enligt ovan men det bör stämma.

Edit: Glömde svara på frågan om tilläggsavgiften.
 

handdukspojken

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
31 Juli 2018
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
31
Poäng
137
Alltså skämtar dem de är jävlarna på Intrum. Jag tror bestämt att de jävlas med folk!!
Brev fr dem daterat 26/9 som jag fick igår 30/9. I brevet skriver de att jag har 5 dagar på mig att betala annars "överväger" de rättslig prövning. Så dessa 5 dagar flög förbi under posthanteringen så i princip har man 1 dag på sig att betala.
Jag ORKAR inte med dem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så, ngn som vet och kan svara på följande frågor, om de nu skulle skicka till TR säg den 3/10.

1. Vad händer när TR fått in ärendet?
2. Ungefär hur lång tid kommer det att ta tills jag får brev fr TR?
3. Vad kommer det att stå i det brevet?
4. Vad händer om jag betalar när jag fått brevet? Läggs ärendet ner eller måste jag betala extra kostnader?
5. Även om ärendet läggs ned pga att jag betalat får man ngn sorts dom som kommer synas för andra att man haft ngt hos TR?
Ungefär såhär var det för mig om jag kommer ihåg allt rätt :
1. Tingsrätt skickar ut ett brev till dig där du blir underrättad och hur du ska gå tillväga.
2. Kommer inte ihåg tyvärr hur lång tid det tog
3. Har för mig att man skulle höra av sig att man mottagit brevet och står förklarat varför man är kallad dit etc. exempel ”skuld till Ockerlån AB på 6000kr” du hävdar du betalat, Ocker hävdar att du inte gjort det.
4. Betalar du innan den satta tiden så lägga det ner, dom ringer då även upp och säger att det är nedlagt för att Ockerlån hört av sig och sagt att du slutbetalat. (Där ska man nog dubbelkolla att dom verkligen drar tillbaka)
5. Efter det så får man ingenting på sig, eller jag fick iallafall inte det.
Detta är nu ett par år sen det hände mig och minns tyvärr inte exakt vad som stod i brevet jag fick eller hur man skulle göra. Det jag minns är att så länge jag betalade innan så lades det ner. Hoppas detta hjälper dig något iallafall!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
1. Tingsrätten kommer att granska hänskjutandeskriften, avtal och bilagor som käranden ingett. De förläggs att betala tilläggsavgiften innan TR påbörjar handläggningen.
2. Jag tippar på att det tar ca 1-2 veckor innan du får första brevet.
3. Brevet innehåller troligtvis ett brev om förenklad delgivning samt ett föreläggande att yttra dig över kärandens klagan (tredskodom kan meddelas om du ej går i svaromål).
4. Om du fullbetalar till sökanden kommer de att återkalla sin talan, TR avskriver inte ärendet direkt utan de kommer först höra med dig om du har något emot att det skrivs av (om du skulle ha ett motkrav mot käranden).
5. Om du betalt och de återkallat så ska det inte meddelas en dom. Målet kommer inte synas på Lexbase eller MrKoll, däremot kan man mejla tingsrätten och begära ut målet.

Inte helt 100% på att det går till enligt ovan men det bör stämma.
Tack för svar!
Det handlar om 680 kr som Intrum vill ha, själva kapitalskulden är betalt den 16/8 som var på en fredag. Intrum (enligt de själva) fick pengarna på mån men då hade de samma dag redan skickat till kfm, därför vill de ha dessa extra 680 kr. Jag menar att jag har betalat in innan de skickat till kfm. Frågan är hur TR tolkar det. Skatteverket t ex när man betalar in moms så går de på det datum man gjort betalningen och inte det datum som de fått pengarna.

Är verkligen så less med Intrum, vill aldrig ha med de att göra mer! Jag betalade kapitalskulden dagen efter jag fick brevet, tycker inte det är rimligt att det ska gå till Kfm två vardagar efter att man mottagit kravbrevet!!! Fick det på torsdag, 180 kr att betala, betalade in på fredag. På mån skickar Intrum till Kfm. och på mån får de in min betalning.

Absolut vidrigaste inkassobolaget jag haft med att göra!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Ungefär såhär var det för mig om jag kommer ihåg allt rätt :
1. Tingsrätt skickar ut ett brev till dig där du blir underrättad och hur du ska gå tillväga.
2. Kommer inte ihåg tyvärr hur lång tid det tog
3. Har för mig att man skulle höra av sig att man mottagit brevet och står förklarat varför man är kallad dit etc. exempel ”skuld till Ockerlån AB på 6000kr” du hävdar du betalat, Ocker hävdar att du inte gjort det.
4. Betalar du innan den satta tiden så lägga det ner, dom ringer då även upp och säger att det är nedlagt för att Ockerlån hört av sig och sagt att du slutbetalat. (Där ska man nog dubbelkolla att dom verkligen drar tillbaka)
5. Efter det så får man ingenting på sig, eller jag fick iallafall inte det.
Detta är nu ett par år sen det hände mig och minns tyvärr inte exakt vad som stod i brevet jag fick eller hur man skulle göra. Det jag minns är att så länge jag betalade innan så lades det ner. Hoppas detta hjälper dig något iallafall!

Tack för svar!
Du skriver på nr 4 "Där ska man nog dubbelkolla att dom verkligen drar tillbaka". du menar då att jag kollar med intrum att de dragit tillbaka? Men kan det hända att jag betalat,Intrum fått in pengarna men inte återkallar i tid? Tycker att deras kundtjänst senaste två åren är en betongvägg!!! Så det jag fruktar är att de inte återkallar med flyt och jag har i princip ingen möjlighet att påverka det.

Jag vet att det enklaste är att bara betala in dessa 680 kr men tycker att det är orättvist att de skickar med Postnord men har noll tolerans för att det tar tid att få brevet och då måste man i princip betala samma dag som brevet kommer!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp