• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad som menas med snöbollseffekten?

Hej!

Kan någon förklara för mig vad som menas med snöbollseffekten, har sett att det nämns lite här o där i vissa trådar. Jag har förstått att det handlar om att betala av lån men inte på vilket sätt. Är det att man fokuserar på endast ett lån i taget typ det dyraste och låter andra bli släpande?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Hej!

Kan någon förklara för mig vad som menas med snöbollseffekten, har sett att det nämns lite här o där i vissa trådar. Jag har förstått att det handlar om att betala av lån men inte på vilket sätt. Är det att man fokuserar på endast ett lån i taget typ det dyraste och låter andra bli släpande?

BASIC snöboll: Du börjar betala in på smålån och skiter i vad räntan ligger på i din prioritering och bara tänker på att prioritera efter summan minst-störst för att uppnå en peppande känsla av förändring när du ser lånen minska snabbare. Sedan tar du pengarna från avgifterna och räntan du skippar för att du betalat mindre lånen till att amortera extra på de större.
Extra insats: skippa vissa inbetalningar vissa månader för att betala ännu snabbare.
Obs: kräver att du har koll så du inte tappar kontrollen och kan plocka upp lånet i tid.
+ med denna metod =snabba resultat.
- med denna metod =risk att utnyttja eller maxa lånen igen när det ekar tomt.

Egensnickrad Snöboll: Som i exemplet ovan men här väljer du medvetet att skippa minsta summan för att direkt hoppa till ett lån med lite högre summa för att få bort den elakaste räntan först.
+ med den här metoden: Du sparar in lite mer pengar.
- väntan är längre, om man är otålig måste man hålla fokus.

Hardcore snöboll (min egen variant):
Jobba som en åsna med att sälja allt onödigt du äger för att ta pengarna till att betala av lånen. Ta inkomsten för att betala av lånen. Jag har kört att betala minsta skulderna först men bara för att sluta ha så många olika aktörer jag lånar av.
+ med den här metoden: Du blir snabb och duktig på försäljning, kommunikation, problemlösning, beskrivning av varor, fotografi, skulderna kan försvinna fortare. Mer städat hem.
- med den här metoden: Mycket slit. Risk att plocka ut pengar. Risk att känna sig säker för tidigt när pengar rullar in.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 706
Mottagna reaktioner
1 477
Poäng
967
Kan kopiera mitt svar i en annan tråd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Debt-snowball_method

Drar ett enkelt exempel.

Du har 10lån/krediter/mobil/klarna/betalkoll/smslån/kontokrediter som du sorterat i storleksordning:

Lån A: 300.000 (Blanco)
Lån B: 250.000 (Blanco)
Lån C: 100.000 (Kredit)
Lån D: 50.000 (Betalkoll)
Lån E: 30.000 (Klarna)
Lån F: 20.000 (Kredit)
Lån G: 15.000 (Kontokredit)
Lån H: 7000 (Mobil delbetalning)
Lån I: 4000 (SMS lån)
Lån J: 2500 (SMS lån)

Månad 1: Du söker betalningfria månader hos några aktörer där du har stora lån. Dessa pengar lägger du på att bli av med lån I och J.

Månad 2: Du söker så många betalningsfria månader som möjligt hos resterande aktörer, dessa pengar gå till att betala slutnotan på din mobil.

Månad 3: Nu använder du pengarna som gick åt att betala dina sms lån 2500 + 4000 + vad en mobilräkning kostade i månaden till att betala in så mycket du klarar av på Lån G. Resten betala du minimum belopp på.

Månad 4: När ser du över möjligheten till betalningsfria månader igen på dom största lånen. detta går till att avsluta kontokredit G.

Månad 5: Nu har du inte tagit en UC på 5 månader, så då samlar du Lån F, E, D, C till ett och samma lån. 200.000 på max antal år.

Månad 6. Det innebär att du nu har 3 lån kvar. efter det försöker man ibland söka betalningsfria månader på dom 2 största och lägga pengarna som du får från dom 2 lånen + vad sms lån J, sms lån I + mobilräkningen, + kontokrediten kostade till att amortera ner det lånet på 200.000.

Man gör allt hela tiden för att amortera bort det minsta lånet. Sen när du har amorterat bort 100.000 så har du Lån B + nya Lån C som totalt kostar ca 350.000 då samlar du ihop dom till 1 lån på max tid. Så att du har 2 lån totalt.

Sedan nästa år när UC är bra omförhandla det på 300.000 till bättre ränta. och 6-7 månader senare omförhandla nya 350k lånet till bättre ränta så att du amorterar mer och mer ochbetalar mindre ränta.

Stora delar av skatteåterbäringen varje år går till att amortera med. (Man får tillbaka ca 30% av all ränta man betalat föregående år för av skatteverket på återbäringen)

När du kommit ner på ett totalbelopp för båda lånen om 350.000 så slår du ihop dom lånen till ett samlingslån. Sedan omförhandlar det till bättre ränta året därpå.

Sen som ovan säger så kan man sälja saker också för att ammortera.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp