• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad jobbar ni med?

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Fast säljer du din lägenhet så lär ju absoluta lejonparten gå till att betala tillbaka bolånet, då får du skaffa en hyresrätt istället och är ni en familj på 4 personer som bor i södra delarna av landet så får du räkna med en 10.000 i månaden - ungefär samma kostnad du har totalt för en bostadsrätt. Blir ju jämnt skägg. Om det till och med inte är billigare att bo i en köpt lya...
Och uppåt i landet kan man lägga på bra många tusenlappar för en hyresrätt, priserna är helt sjuka :/
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Fast säljer du din lägenhet så lär ju absoluta lejonparten gå till att betala tillbaka bolånet, då får du skaffa en hyresrätt istället och är ni en familj på 4 personer som bor i södra delarna av landet så får du räkna med en 10.000 i månaden - ungefär samma kostnad du har totalt för en bostadsrätt. Blir ju jämnt skägg. Om det till och med inte är billigare att bo i en köpt lya...
Jag är en av dom personerna som har en familj på 4 personer, mitt i stan i Sveriges näst största stad så jo jag vet. Det är alltså bara Stockholms innerstad som är dyrare. Men jag är allt annat än höginkomsttagare.

Om vi nu då säger att det är billigare att bo i bostadsrätt så fattar jag inte alls. Rimligtvis borde då vissa personer ha kanske 20-30K i månaden mer än mig (plus en lägenhet värd miljoner). Jag undrar fortfarande vart pengarna skulle gå? Du kan helt enkelt spara in på grejer. Vi som lever på marginalen, inget alls.
 

Varpe

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
169
Poäng
337
Tjänsteman i byggsvängen, 10 år på samma företag men lojalitet lönar sig inte... runt 49,000 idag men horar jag ut mig ordentligt kan jag antagligen få 10,000 till. Trivseln där jag är nu gör att jag låter bli.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Tjänsteman i byggsvängen, 10 år på samma företag men lojalitet lönar sig inte... runt 49,000 idag men horar jag ut mig ordentligt kan jag antagligen få 10,000 till. Trivseln där jag är nu gör att jag låter bli.
Lika i IT yrket. Jag har också varit på min arbetsgivare i 10 år, dock inte i samma tjänst i 10 år men pga trivsel, kollegor och goda förmåner drar jag mig för att kolla på annat - även om det skulle leda till skaplig löneökning. För mig är inte pengar allt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Jag har inte exakt, vi är mitt i en revison nu och jag har rört ihop siffrorna, ca 35 i alla fall. Övertid händer emellanåt, dels produktionsinsatser, dels kan det hända att det görs någon samverkansinsats med andra myndigheter som inträffar någon kväll eller så.
 

Lexoz

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
En sak jag kom att tänka på imorse när jag slog upp lokaltidningen (man sprängde en av Helsingborgs största nattklubbar i luften eller nå ja, small gjorde det och verkar blivit rejäla skador).

Hur stor andel av barägarna/nattklubbsägarna betalar beskyddarverksamhet i Sverige idag? Det är naturligtvis omöjligt för dig att ha några exakta siffror på detta men vad tror du ungefär att det kan handla om, är det 10% eller närmare 90% tror du?
Skulle gissa på 2-3 % kanske. Dom som har det är högst troligt kriminella själva.. Finns inte i min värld
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Nja inte nödvändigtvis. Det blir en högst individuell fråga, vart man bor, levnadsförhållande, vad man har för lån osv.
Men jag fattar inte. Vill alla missförstå mig med mening eller? Tjänar du sjukt mycket mer pengar än någon annan har du ju enormt mycket större förutsättningar att reda ut saker och ting. Man MÅSTE inte bo i en villa på 7 mille. Man MÅSTE inte ha 2 dyra bilar, äta ute, ta 3 miljoner i lån, köpa nya kläder eller vad fasen det nu är. Du KAN alltså ändra dina levnadsvanor. Man kan bo mindre osv. Någon på marginalen kan inte det. Man kan inte ens köpa kläder. Knappt mat. Inget blir över. Jag säger inte att jag har det riktigt så illa heller men visst är det enorm skillnad. Bara det faktum att du faktiskt har möjlighet att förändra och amortera på skulder sätter dig i en helt annan sits. Istället för att exempelvis ha utmätning och betala varje bolag 200 spänn i månaden. Du är alltså fast i ett moment 22 och kommer aldrig ur. Jag håller helt enkelt inte med någon av er. Och så kommer der förbli.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Men jag fattar inte. Vill alla missförstå mig med mening eller? Tjänar du sjukt mycket mer pengar än någon annan har du ju enormt mycket större förutsättningar att reda ut saker och ting. Man MÅSTE inte bo i en villa på 7 mille. Man MÅSTE inte ha 2 dyra bilar, äta ute, ta 3 miljoner i lån, köpa nya kläder eller vad fasen det nu är. Du KAN alltså ändra dina levnadsvanor. Man kan bo mindre osv. Någon på marginalen kan inte det. Man kan inte ens köpa kläder. Knappt mat. Inget blir över. Jag säger inte att jag har det riktigt så illa heller men visst är det enorm skillnad. Bara det faktum att du faktiskt har möjlighet att förändra och amortera på skulder sätter dig i en helt annan sits. Istället för att exempelvis ha utmätning och betala varje bolag 200 spänn i månaden. Du är alltså fast i ett moment 22 och kommer aldrig ur. Jag håller helt enkelt inte med någon av er. Och så kommer der förbli.
Det magiska ordet är ”behöver ”. Allt stämmer precis som du skriver, dock ändras mindsettet när man kommer upp i lön. Mycket handlar om prestige som leder till att man lever över sina tillgångar. Om kollegorna med liknande lön, har teslor, enorma villor mm så är det ”skämmigt” att ha en skrotbil och en hyresrätt. Det är istället lättare att tänka; betalar nästa månad, måste ju kunna bjuda på drinkar, köpa designar kläder, rätt möbler, fin klocka mm mm. O innan man vet ordet av så har man hamnat i en karusell där det är svårt att komma ut ur. Den höga lönen hjäper dock att komma ur det.
Att leva över sina tillgångar är oxå som ett beroende en sjukdom. Garanterat att man ofta saknar något som man inte kan köpa men man ersätter det med att spendera pengar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp