• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad jobbar ni med?

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
DÅ FÅR MAN SLUTA SPENDERA och leva som en normalt funtad jäkla människa om det nu är ”knapert” (vilket i sammanhanget blir smått surrealistiskt).

Det går ju trots allt. Eller hur? Så kan vi lägga ner detta nu.
Lugna ner dig lite va.
Ska du bestämma vad folk spenderar sina pengar på? Du får det att låta så.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
DÅ FÅR MAN SLUTA SPENDERA och leva som en normalt funtad jäkla människa om det nu är ”knapert” (vilket i sammanhanget blir smått surrealistiskt).

Det går ju trots allt. Eller hur? Så kan vi lägga ner detta nu.

Fast det blir lite en cirkeldiskussion. Då kan ju invändingen vara att om någon i Afrika klarar sig på 500 kronor per månad varför klarar inte du dig på 10.000 och om ditt svar är tidigare missbruk då kan någon som inte har missbruk säga att du har dig själv att skylla. Det blir liksom bara att man går i en cirkel utan att riktigt landa i någonting.

Kontentan är dock att varje "case" är unikt.
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Det är inte de stora inkomsterna man blir rik av, det är de små utgifterna.
Du har helt rätt. För mig är huset betalt så jag bor billigt, el, sophämtning, hemförsäkring och villaförsäkring är mina fasta utgifter på huset sen tillkommer självklart underhåll. Jag kan inte bo billigare än jag gör idag :) som sagt det är dom små utgifterna man blir rik av :)
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Fast det blir lite en cirkeldiskussion. Då kan ju invändingen vara att om någon i Afrika klarar sig på 500 kronor per månad varför klarar inte du dig på 10.000 och om ditt svar är tidigare missbruk då kan någon som inte har missbruk säga att du har dig själv att skylla. Det blir liksom bara att man går i en cirkel utan att riktigt landa i någonting.

Kontentan är dock att varje "case" är unikt.
Fast det vet du ju mycket väl att den jämförelsen inte funkar. Man har i fortfarande boende, el och mat här. Maten går att diskutera men knappast hyra och el (vi bor inte i hyddor). Allt därefter är en lyx. Tycker vi slutar där. Jag kommer inte ändra inställning och tydligen inte ni heller. Så! Bra! Trevlig helg istället!
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Men jag fattar inte. Vill alla missförstå mig med mening eller? Tjänar du sjukt mycket mer pengar än någon annan har du ju enormt mycket större förutsättningar att reda ut saker och ting. Man MÅSTE inte bo i en villa på 7 mille. Man MÅSTE inte ha 2 dyra bilar, äta ute, ta 3 miljoner i lån, köpa nya kläder eller vad fasen det nu är. Du KAN alltså ändra dina levnadsvanor. Man kan bo mindre osv. Någon på marginalen kan inte det. Man kan inte ens köpa kläder. Knappt mat. Inget blir över. Jag säger inte att jag har det riktigt så illa heller men visst är det enorm skillnad. Bara det faktum att du faktiskt har möjlighet att förändra och amortera på skulder sätter dig i en helt annan sits. Istället för att exempelvis ha utmätning och betala varje bolag 200 spänn i månaden. Du är alltså fast i ett moment 22 och kommer aldrig ur. Jag håller helt enkelt inte med någon av er. Och så kommer der förbli.
Jag tillhör dem som tjänar bra med pengar över 1 Mkr/år, numera har jag mycket god ekonomi, tidigare hade jag löneutmätning och hade även skickat in en ansökan om skuldsanering. Hur kan det komma sej att man kan tjäna stora pengar och ändå inte ha en spänn över? I mitt fall så drog jag på mej en skuld under fastighetskrisen 1991 när räntorna var höga, på den tiden tjänade jag inte så mycket, så skulderna började växa, man lånade för att överleva och var livrädd att hamna hos KFM, så varje löneökning åts upp av lånekarusellen man befann sej i. Det tog mej ca 20 år att nå den lön jag har idag, lite i taget. Hade jag däremot gått från relativt lågavlönad till högavlönad i ett slag, så hade de ekonomiska problemen varit lösta för länge sedan.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
DÅ FÅR MAN SLUTA SPENDERA och leva som en normalt funtad jäkla människa om det nu är ”knapert” (vilket i sammanhanget blir smått surrealistiskt).

Det går ju trots allt. Eller hur? Så kan vi lägga ner detta nu.
Jag skulle bara vilja tillägga, för att tjäna de pengar som jag gör så kostar det också, har varit hur tydligt som helst nu under pandemin när man kunnat jobba hemifrån mer eller mindre heltid. Som högre tjänsteman betalar man sina kläder själv och tyvärr behövs det en hel del, det förväntas att man ser representativ ut, framförallt om man är kvinna, bara priset för inköp för strumpbyxor är häpnadsväckande. Man reser och jobbar mycket, har inte tid att laga mat från grunden och ta med lunchlådor till jobbet, ja listan kan göras hur lång som helst. Kan säga att jag har c a 15.000 kr mindre i utgifter/månad när jag haft hemmakontor.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Jag skulle bara vilja tillägga, för att tjäna de pengar som jag gör så kostar det också, har varit hur tydligt som helst nu under pandemin när man kunnat jobba hemifrån mer eller mindre heltid. Som högre tjänsteman betalar man sina kläder själv och tyvärr behövs det en hel del, det förväntas att man ser representativ ut, framförallt om man är kvinna, bara priset för inköp för strumpbyxor är häpnadsväckande. Man reser och jobbar mycket, har inte tid att laga mat från grunden och ta med lunchlådor till jobbet, ja listan kan göras hur lång som helst. Kan säga att jag har c a 15.000 kr mindre i utgifter/månad när jag haft hemmakontor.
Trodde vi skulle avsluta diskussionen? Nej jag är inte övertygad. Alls.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Trodde vi skulle avsluta diskussionen? Nej jag är inte övertygad. Alls.
Jag ville inte avsluta, det var du som ville. Jag har inte varit inne på forumet på ett antal dagar, då jag varit på tjänsteresa och ja pengarna rullar ut snabbare igen. Du har din uppfattning och jag har min, kan säga att jag levt både som fattig och numera rik, så jag har varit i bägge världarna.
 

DenSkuldsatteMannen

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
398
Poäng
487
Jag ville inte avsluta, det var du som ville. Jag har inte varit inne på forumet på ett antal dagar, då jag varit på tjänsteresa och ja pengarna rullar ut snabbare igen. Du har din uppfattning och jag har min, kan säga att jag levt både som fattig och numera rik, så jag har varit i bägge världarna.
Bara en reflektion av ditt föregående inlägg där angående pandemin och hemma kontor har gjort att du har mindre utgifter, tror du att yrkessverige kommer bli förändrat efter pandemin eller kommer folk fortsätta att resa i tjänsten som vanligt och köpa super dyra kläder för att "se bra ut på jobbet"?, Med andra ord, har vi lärt oss något av möjligheten att utföra våra arbeten nån annanstans och med lika bra resultat? Vad tror du ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp