• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Vad tror ni? Får vi bolån

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
407
Poäng
557
Jag håller på att köpa nytt och fräsch
Bostadsrätt i en större svenskstad undrar om vi kommer gå igenom?

Så här ser det ut just nu:

Jag:
481.000 inkomst, 35.000 underskott
Blanco 900.000
Kreditbetyg 0.6
1FF

Min fru
420.000 i inkomst. 30.000 i underskott
blanco 280.000
Kreditbetyg 0.4
1F

vi har 2 barn och en bil som är avbetald.

Bostadsrätten kostar 2.400.000
vi har 360.000 att trycka in bostadsrätten.

vi går igenom alla bankernas kalkyler och även pratat med Skandia som meddelat muntligt att blanco spelar ingen roll så länge kalkyl går ihop.

kom ihåg det är nybyggt och i en störrestad så det är i bankens ögon ett lättsålt hus ifall att ?

vad tror ni? Kan det misslyckas?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Nyproduktion sjunker mer ofta än sällan i värde men ni borde få ett lånelöfte.

Det som skulle tala emot är den väldigt höga belåningen som du har, däremot har ni bra inkomster och låga ff.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Nyproduktion sjunker mer ofta än sällan i värde men ni borde få ett lånelöfte.

Det som skulle tala emot är den väldigt höga belåningen som du har, däremot har ni bra inkomster och låga ff.
Min känsla är dock att priserna har gått upp så mycket på sinna håll senaste tiden att det är billigare med nyproduktion då dessa är satta till fast pris en tid tillbaka. Dock kan det vara så att inflyttning inte sker direkt utan ett tag fram i tiden. Handlar det om större bostadsrätter så är dessa attraktiva på marknaden i och med hemmarbete, om inflytt kan ske inom någon månad.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Min känsla är dock att priserna har gått upp så mycket på sinna håll senaste tiden att det är billigare med nyproduktion då dessa är satta till fast pris en tid tillbaka. Dock kan det vara så att inflyttning inte sker direkt utan ett tag fram i tiden. Handlar det om större bostadsrätter så är dessa attraktiva på marknaden i och med hemmarbete, om inflytt kan ske inom någon månad.
Så kan det säkert vara på vissa orter och berorende vart geografiskt i landet vi pratar om.

Här i Sundsvall så bygger man ganska flitigt med nyproduktion där priserna ligger på 2-4m (kanske mer, långt från min prisbild så följer det inte super noga) medans resterande marknad är 500k-1.5m vilket lett till folk som köpt desperat pga nybyggnadskänslan och får dom inte sålda pga höga priset jämfört med resterade marknadsläget, samt att fler vill bosätta sig i en villa när man pratar i dessa prisnivåer.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
407
Poäng
557
Så kan det säkert vara på vissa orter och berorende vart geografiskt i landet vi pratar om.

Här i Sundsvall så bygger man ganska flitigt med nyproduktion där priserna ligger på 2-4m (kanske mer, långt från min prisbild så följer det inte super noga) medans resterande marknad är 500k-1.5m vilket lett till folk som köpt desperat pga nybyggnadskänslan och får dom inte sålda pga höga priset jämfört med resterade marknadsläget, samt att fler vill bosätta sig i en villa när man pratar i dessa prisnivåer.

tack för svar. Villorna här kostar 3.2 och uppåt. Därav intresse för Radhuset för 2.400.000 :)
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Så kan det säkert vara på vissa orter och berorende vart geografiskt i landet vi pratar om.

Här i Sundsvall så bygger man ganska flitigt med nyproduktion där priserna ligger på 2-4m (kanske mer, långt från min prisbild så följer det inte super noga) medans resterande marknad är 500k-1.5m vilket lett till folk som köpt desperat pga nybyggnadskänslan och får dom inte sålda pga höga priset jämfört med resterade marknadsläget, samt att fler vill bosätta sig i en villa när man pratar i dessa prisnivåer.
Där jag bo, har det varit tvärtom nytt är ok pris på och ökar väldigt snabbt i värdet
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Så kan det säkert vara på vissa orter och berorende vart geografiskt i landet vi pratar om.

Här i Sundsvall så bygger man ganska flitigt med nyproduktion där priserna ligger på 2-4m (kanske mer, långt från min prisbild så följer det inte super noga) medans resterande marknad är 500k-1.5m vilket lett till folk som köpt desperat pga nybyggnadskänslan och får dom inte sålda pga höga priset jämfört med resterade marknadsläget, samt att fler vill bosätta sig i en villa när man pratar i dessa prisnivåer.
Jag syftade främst på nyproduktion med inflytt om 12+ månader jämfört med motsvarande byggt för uppåt 6 år tillbaka (dvs nytt men inte nyproduktion). Dvs det är betydande premie just nu på att få flytta in asap.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp