• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Vet banken? Sparat info?

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Hej,

Jag ansökte om samlingslån 220 000 från min "huvudbank" ungefär i maj förra året, fick avslag. Var öppen med skuldbilden och de fick en sammanställning på allt. Kontakten tog pappret och visade det för sin chef för att kunna ta beslut, är det något ni tror de kan ha sparat eller om de kan ha lagt in någon info på mig om att jag är en riskkund eller så som de tar hänsyn till utöver UC och inkomst?

Nu ser UC mkt bättre ut. Jag fick samlingslån från en annan bank (där jag dock inte var lika öppen) och jag har betalat av över 30% av lånet redan och det är det enda lånet jag har förutom studielån och ett Eurocard, men Eurocard syns inte på UC.

Behöver söka lånelöfte och vet inte om jag ska söka från min huvudbank, eller om de nekar pga. att de vet hur det varit, eller om jag ska söka hos en annan bank..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Det registeras ju vem som beslutat eller attesterat besluten, jag är tveksam till att det är något man tar med i mallprövningen sedan. Mycket tveksam.
kolla på länsförsäkringar och sbab (kanske fler sidor finns) där du kan lägga in alla dina siffror och få ut en kalkyl på vilka belopp som kan vara okej och inte först, bankernas kalkyler varierar inte jättemycket i den delen.

Vilken bank du väljer sen för lånelöfte kanske spelar mindre roll. Jag har erfarenhet för förvisso flera år sedan, men sökte ett lånelöfte och blev uppringd dagen efter och dom ville både låna ut det jag ville ha i lånelöftet och ta över allt möjligt annat dom hade hittat på UC, så att gå till en annan bank behöver inte vara en dålig ide.
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Det registeras ju vem som beslutat eller attesterat besluten, jag är tveksam till att det är något man tar med i mallprövningen sedan. Mycket tveksam.
kolla på länsförsäkringar och sbab (kanske fler sidor finns) där du kan lägga in alla dina siffror och få ut en kalkyl på vilka belopp som kan vara okej och inte först, bankernas kalkyler varierar inte jättemycket i den delen.

Vilken bank du väljer sen för lånelöfte kanske spelar mindre roll. Jag har erfarenhet för förvisso flera år sedan, men sökte ett lånelöfte och blev uppringd dagen efter och dom ville både låna ut det jag ville ha i lånelöftet och ta över allt möjligt annat dom hade hittat på UC, så att gå till en annan bank behöver inte vara en dålig ide.

Det verkar knepigt. Fyller i exakt samma uppgifter överallt. Hos SBAB stod det att jag kunde få låna 2 700 000 men hos Länsförsäkringar är jag på gränsen för att få låna ca 1 900 000 innan det blir "mindre bra" hos dem. Swedbank, SEB och andra vanliga banker verkar tycka att jag kan låna någonstans runt 2,5-2,6. Tar jag bort blancolån från Länsförsäkringar hamnar jag en liten bit mer in på "grönt" i alla fall men inte mycket.

Då har jag 150 000 i blancolån hos en långivare med 4,58% ränta, studielån på 78k (kostar 580kr/mån), that's it.
UC har de inte tagit hänsyn till än såklart, men den är 0.8 och jag är rädd för avslag..

Behöver söka så jag kan köpa bostad för knappt 2,3 men vill helst inte lägga mer än 15% insats om jag inte måste.

Vågar inte "trycka på knappen" någonstans online för nekar de lär UC oavsett hamna på bra istället för mycket bra. Är de mer noga med att ta reda på faktiska månadskostnader och så om man träffar dem personligen för att söka lånelöfte eller kör de samma schablon då?
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Förlåt, blir off topic nu, men syns inte ditt Eurocard på uc:n?
Står du på det privat eller är det ett företagskort?
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Förlåt, blir off topic nu, men syns inte ditt Eurocard på uc:n?
Står du på det privat eller är det ett företagskort?

Amex syns inte heller på UC, vilket jag antar hänger samman med att de gärna vill vara lite hemliga med vilken limit man har. Den är vanligen inte känd för den som har kortet ens, så den vill de inte rapportera till UC. Jag vet inte hur det är med Eurocard, men Amex tar inte ens UC när man ansöker om kort.
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Amex syns inte heller på UC, vilket jag antar hänger samman med att de gärna vill vara lite hemliga med vilken limit man har. Den är vanligen inte känd för den som har kortet ens, så den vill de inte rapportera till UC. Jag vet inte hur det är med Eurocard, men Amex tar inte ens UC när man ansöker om kort.

Tar inte American express uc? Vet du det med säkerhet?
Vilken upplysning tar de?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Tror snarare att länsförsäkringar är ärlig som säger "mindre bra" dvs gulfärgat, SBAB och de andra har nog bara ja och nej, inte tydlig med när det börjar bli på på gränsen
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Tror snarare att länsförsäkringar är ärlig som säger "mindre bra" dvs gulfärgat, SBAB och de andra har nog bara ja och nej, inte tydlig med när det börjar bli på på gränsen
Men då undrar jag verkligen vilka förutsättningar du ska ha för att köpa lgh i Stockholm =/
Förstår att blancolån överhuvudtaget inte är jättebra men jag får ut typ 33-34 efter skatt och boendekostnaden räknar de blir 13-15 efter räntehöjning som man ska klara (8-9 nu). Usch nu blev jag ännu mer nervös. Men har möte på torsdag med en bank så får väl se då.. tack för svar!
 
Senast ändrad:

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Förlåt, blir off topic nu, men syns inte ditt Eurocard på uc:n?
Står du på det privat eller är det ett företagskort?
Eurocard tar UC men sen syns inte själva krediten. Jag har både företagskort och privat. Vet vad jag har för delbetalningsgräns men inte så mkt mer om det finns mer att veta :)
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Tar inte American express uc? Vet du det med säkerhet?
Vilken upplysning tar de?

Det vet jag med säkerhet om det inte har ändrat sig. De tar mig veterligen ingen upplysning alls hos något upplysningsföretag, utan de kollar väl själva med Kronofogden och Skatteverket hur man ligger till. Har man inget otalt med fogden, hyfsad inkomst och så, så får man ett kort. Jag har fått Amex Gold med "obegränsad" kredit utan UC.

(Sedan är ju inte krediten gränslös, utan snarare baserad på tidigare köpmönster, men de berättar inte hur stor din kredit är, vare sig för dig eller någon annan.)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp