• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Vi ska köpa bostad men min sambo har 900k i skulder

F

Freja85

Gäst
Poäng: 0
Hej

Jag och min man ska köpa hus men min sambo har 900k i skulder. Han har varit spelmissbrukare och har ej rört någonting sådant på ett år nu. Idag hyr vi en lägenhet men känner att det är dags att gå vidare.

Hans utgifter i lån varje månad ligger på runt 17000 med en stadig inkomst om 24 000 efter skatt. Min inkomst är högre, cirka 29500 efter skatt och inga lån, däremot står jag som medlåntagare till ett av hans lån då vi för tre år sedan sänkte hans räntor med ett samlingslån, kvarvarande skuld cirka 300 000kr och amortering cirka 5500 i månaden, som han står för då.

Jag har en del sparpengar, runt 700 000 fördelat på olika fonder. Vi vill nu köpa ett eget ställe och påbörja barnarbetet (så att säga) men jag har länge dragit mig för att hjälpa honom med mina egna pengar. Att hjälpa honom med samlingslån är inte samma sak som att ge honom av de pengar jag själv sparat ihop under mitt liv.

Vi vill gärna veta vilka för och nackdelar det finns med olika lösningar på vår situation. Jag är medveten om att om jag använder mig av mina sparpengar och betalar av hans lån, så får han en bättre kreditvärdighet än den jag har (35% har han, 0,1 har jag) och då kan vi ta ett lån gemensamt med en bättre ränta. Men jag undrar om det finns en annan bra lösning. Är det bättre jag tar ett lån själv och lägger en hög kontantinsats? Eller är det bättre att "investera" de pengarna i hans lån, för jag misstänker att ingen bank vill ha honom som medlåntagare.

Välskött ekonomi har vi båda, minus hans tidigare synder.

Sökt endel, flera i liknande situation men inga konkreta och tydliga svar... Kanske inte finns några heller.. Tack på förhand.

/ Freja
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
"för jag misstänker att ingen bank vill ha honom som medlåntagare."

Det där stämmer inte riktigt. Jag fick SJÄLV bolånelöfte utav Nordea med EXAKT 900.000 i Blanco om jag lovade att lägga min lön,sparande,tjänstepension och dylikt hos Nordea. Förutsatt att jag hade kontaktinsatsen så klart. Det innebär att han borde få vara medsökande om han saknar anmärkningar och dylikt. Beloppet Nordea föreslog var 3.000.000. Ni är dessutom två och du har perfekt ekonomi. Hans lön är förvisso lägre än min men ni bör ändå ihop bli beviljade.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
"för jag misstänker att ingen bank vill ha honom som medlåntagare."

Det där stämmer inte riktigt. Jag fick SJÄLV bolånelöfte utav Nordea med EXAKT 900.000 i Blanco om jag lovade att lägga min lön,sparande,tjänstepension och dylikt hos Nordea. Förutsatt att jag hade kontaktinsatsen så klart. Det innebär att han borde få vara medsökande om han saknar anmärkningar och dylikt. Beloppet Nordea föreslog var 3.000.000. Ni är dessutom två och du har perfekt ekonomi. Hans lön är förvisso lägre än min men ni bör ändå ihop bli beviljade.

Är det så? Vad hade du för inkomst och andra tillgångar när du blev erbjuden det?
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Är nog skillnad om man har 80 000 i lön istället för 30 000 Terry... oavsett hur det är mellan er nu, så hade jag tänkt själviskt. Får han ett återfall och ni båda står på huset så drar han dig med sig i fallet. Ett års spelfrihet är ingenting, jag hade väntat med att skaffa hus, eller köpt huset själv.
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Kan tillägga att vi gjorde som ditt ena alternativ. Hon betalade av ca en halv miljon av mina skulder och stod för hela kontantinsatsen på huset. Men vi stod båda på huset. Allt var frid och fröjd i 2-3 år tills jag fick ett återfall och förstörde min ekonomi totalt.

Var ett rent helvete att reda ut så att hon kunde bo kvar, då hon egentligen hade för låg inkomst för att stå på huset själv... Var även problem med samlingslån, där de fortfarande kräver henne på hela kostnaderna, då jag numera har skuldsaneringen. Så tipset är att aldrig ta ett samlingslån tillsammans med någon som är spelmissbrukare, risken är att du förstör din egen ekonomi.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Är det så? Vad hade du för inkomst och andra tillgångar när du blev erbjuden det?

Jag blev erbjuden det av Bluestep (4.00.000) och nu senast av Nordea 3.000.000 men skicka sex stycken lönespecifikationer och så. Men ligger på ca 1.000.000/år.

Ja du har helt rätt lex men sen tänker jag att dom samtidigt är två. Deras gemensamma inkomst är väl typ som min.
 
F

Freja85

Gäst
Poäng: 0
Hej igen

Tack för alla omtänksamma svar. Jag vet vilken risk och vilka risker det finns för återfall men det är mannen bakom det där som jag är förälskad i och jag ser att han kämpar och det motiverar oss båda. =)

Vi satt och räknade på Handelsbankens kalkylator igår kväll och där verkar det vara OK att ha upp till 2 miljoner i befintliga skulder. Gemensamt kan vi låna upp till 1.9 med hans skulder, medan jag själv kan låna 2.1 och 1.9 om jag lägger till lånet som jag är medlåntagare på.

Kan man samla några av hans lån i bolånet eller hur fungerar det? Måste jag ange det lån jag är medlåntagare på?

Tack igen!
 
K

Kulglass

Gäst
Poäng: 0
Jag skulle råda er att boka ett personligt möte med banken och gå igenom er situation. Kalkylatorerna som bankerna erbjuder är enbart fingervisning och kan inge falska förhoppningar.

Håller tummarna för er båda!! :)

Hej igen

Tack för alla omtänksamma svar. Jag vet vilken risk och vilka risker det finns för återfall men det är mannen bakom det där som jag är förälskad i och jag ser att han kämpar och det motiverar oss båda. =)

Vi satt och räknade på Handelsbankens kalkylator igår kväll och där verkar det vara OK att ha upp till 2 miljoner i befintliga skulder. Gemensamt kan vi låna upp till 1.9 med hans skulder, medan jag själv kan låna 2.1 och 1.9 om jag lägger till lånet som jag är medlåntagare på.

Kan man samla några av hans lån i bolånet eller hur fungerar det? Måste jag ange det lån jag är medlåntagare på?

Tack igen!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Det viktigaste i detta är att skriva papper på just de pengarna du investerar i ert boende så att du får den summan om det blir problem i framtiden vid försäljning eller övertagande av bostaden.
Det kan ju hända andra saker än just återfall av spel.
Sen är det nog bra om ni köper något som du kan klara av att betala även vid en ev separation om det inte finns möjlighet att sälja bostaden.
Jag tycker inte att du ska hjälpa till med hans lån men inser såklart att då blir hans del till det gemensamma boendet minimalt.
 
H

Hmm...

Gäst
Poäng: 0
Ni måste absolut snacka med en advokat innan du lägger in dina pengar i en gemensam bostad med honom. Bästa är att du äger bostaden helt.

Du kan riskera alla dina sparpengar om ni inte reglerar detta. Snacka med banken om samboavtal och hur lösa det om ni ska köpa bostad.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp