• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

En ordentlig budgetmall för Lånforums användare

Har letat lite efter en bra budgetmall utan att hitta någon som jag var nöjd med/hade kontroll över. Valde tillslut att ta saken i egna händer och göra en ordentlig budgetmall i Excel. Detta då jag vill ha stenkoll på min ekonomi framöver. Bestämde mig för att göra mallen tillgänglig på forumet och har även anpassat mallen och formlerna för de användare som har flera personer med inkomster och utgifter i hushållet. Även lagt till ganska många rader för de personer som sitter med många lån eller andra utgifter. Ett verktyg som kan vara bra att ha på forumet helt enkelt.

Budgetmallen innehåller 5 sidor:

Sida 1 (Budget - Hushåll): Inkomster och utgifter varje månad. Räknar automatiskt ihop alla inkomster och utgifter man fyller i. Längst ner räknas differensen ut och hur mycket man har kvar eller går back varje månad. Går att fylla i som ensam person, två personer i hushållet eller gemensamma inkomster/utgifter (Alternativt använda som person 3)

Sida 2 (Årsöversikt - Månad för Månad): Här kan man fylla i specifikt vad man har för inkomster och utgifter varje månad. Ex om man har hyra på 5000kr kan man fylla i 5000 kr på alla månader. Men om man har restskatt som betalas i september på 2000 kr så kan man göra en rad som heter restskatt och bara skriva 2000kr på september. Sedan så räknas allt ut automatiskt med inkomster/utgifter/differens. Kan vara bra om man vill ha koll vid ex oregelbunden inkomst

Sida 3 (Skuldsammanställning - Lån): Här sammanställer man alla sina lån i olika kategorier. Borgenär, Månadskostnad för person 1,2,gemensamma lån. Går att fylla i ensam eller för flera. Total månadskostnad, ränta, Belopp kvar på lånet, ursprungligt belopp, räntekostnad i kronor per månad, datum lånet är taget. Allt räknas ihop längst ner per automatik. Även skatteåteräbäring från underskott, den är ungefärlig men procentsatsen är korrekt både över och under 100.000. Cred till @Bananen som hjälpte till med formeln.

Sida 4 (Ekonomisk Kalender & Övrigt: Fritext på hela sidan. Här kan man ska skriva vad man vill. Lagt upp tre olika kategorier. Kalender, Långsiktiga mål och Övrigt.

Sida 5 (Mat/hushålls-kostnader): Man fyller i datum, butik och belopp. Totalbeloppet räknas en bit ner för tabellen. Rekommenderar att man fyller i beloppet som månaden landade på till tabellen på höger sida. Sedan suddar man ut vänstra tabellen och börjar om varje månad. Liten matsedel finns också.

Alla formler och vissa kategorier är låsta för att man inte ska radera dom av misstag om man skriver i fel ruta. Men vill man ändra formler, ta bort rader om man känner att det är för många eller låsa upp vissa celler så kan man gå under menyn "granska" i Excel och sedan trycka på "ta bort bladets skydd".

Lösenord för att låsa upp alla celler är: 123 . Sida 1-3 och 5 har skyddade celler och formler. Sida 4 är helt öppen för fritext.

*Har fyllt i en del rutor på varje sida bara för att visa upp lite exempel. Men dessa siffror är bara ta bort och namnen på kategorierna att ändra vid behov. Behöver man inte alla sidor så är det bara ta bort dom man inte behöver.

Återkom gärna med feedback/frågor (endast för privatpersoner/hushåll, ej företag). Är det något som behöver läggas till/tas bort/förtydligas, formel som inte fungerar och behöver korrigeras etc.

Filen är uppladdad på nytt med ett par mindre uppdateringar
 

Bilagor

  • Budgetmall.xls
    48.5 KB · Visningar: 51
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
För att ändra till 21% om summan blir högre än 100,000 per år:

=OM(formel)
Tack för hjälpen! Du satt mig på rätt spår med OM och strukturen på hur formeln skulle se ut.

Såhär blev formeln korrekt:

=OM(H21*12>100000;((((H21*12)-100000)*0,21)+(100000*0,3));H21*12*0,3)

På skatteåterbäring så får man 30% upp till 100.000 i underskott/ränteinbetalningar. På överstigande del får man 21%. Med din formel så räknades allt om till 21% efter 100.000, men det var kanske jag som inte hade förklarat ordentligt.
Nu är det uppdaterat i varje fall! :)
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Tack för hjälpen! Du satt mig på rätt spår med OM och strukturen på hur formeln skulle se ut.

Såhär blev formeln:

=OM(H21*12>100000;((((H21*12)-100000)*0,21)+(100000*0,3));H21*12*0,3)

På skatteåterbäring så får man 30% upp till 100.000. På överstigande del får man 21%. Med din formel så räknades allt om till 21% efter 100.000, men det var kanske jag som inte hade förklarat ordentligt.
Nu är det uppdaterat i varje fall! :)
Tipptopp! Då har jag lärt mig något nytt om hur återbäringen räknas :)

(Raderat mitt svar med formeln så ingen får för sig att ändra till den om de inte läser hela tråden)
 
Senast ändrad:

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
168
Poäng
337
Du får testa någon dag när du har tid. Säg gärna om det är något som saknas, som inte fungerar eller något som du vill ska ändras så kan vi försöka få till ett bra budgetverktyg till forumet som faktiskt är användbart! :)
Absolut, har börjat lägga in alla siffror nu och ska börja bekanta mig med den:tummen:
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Kanoninitiativ!

Jag kan väl tillägga att om man inte har råd med Excel finns två alternativ:

Om du vill ha ett program på din egen dator som inte kostar pengar kan du använda Libre Office: Kan hämtas här - https://sv.libreoffice.org/

Om du har en mycket svag dator eller bara t.ex. en padda kan du använda Google Docs, då sker allt i en vanlig webbläsare: Kan användas här, men du måste ha ett google konto - https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Kanoninitiativ!

Jag kan väl tillägga att om man inte har råd med Excel finns två alternativ:

Om du vill ha ett program på din egen dator som inte kostar pengar kan du använda Libre Office: Kan hämtas här - https://sv.libreoffice.org/

Om du har en mycket svag dator eller bara t.ex. en padda kan du använda Google Docs, då sker allt i en vanlig webbläsare: Kan användas här, men du måste ha ett google konto - https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/
Bra tips! Har själv kört lite google docs tidigare och fungerar väldigt snarlikt Excel.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Absolut, har börjat lägga in alla siffror nu och ska börja bekanta mig med den:tummen:
Toppen! Kommer att ha stenkoll framöver, ska bokföra alla mina siffror från och med imorgon när lönen kommer och sedan sätta det i vana för resten av 2024.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Kunde inte längre redigera inlägg 1 eftersom det gått 48 timmar (?) @Lånforum.se

Här kommer en budgetmall som avser en person istället för ett hushåll som i första inlägget. Vilket passar mig själv bättre.
Ungefär samma upplägg och fortsatt 5 sidor med lite mindre ändringar. Lösenord för alla sidor om man vill låsa upp formler och rubriker är: 123
 

Bilagor

  • Budgetmall - En person.xls
    73.5 KB · Visningar: 15

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Bra tips! Har själv kört lite google docs tidigare och fungerar väldigt snarlikt Excel.
Jupp, både Libre Office och Google Docs försöker efterlikna Excel så mycket som möjligt (inom lagens gränser) eftersom Excel är standarden. Man kan t.ex. öppna ditt kalkylark i båda och köra.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Jupp, både Libre Office och Google Docs försöker efterlikna Excel så mycket som möjligt (inom lagens gränser) eftersom Excel är standarden. Man kan t.ex. öppna ditt kalkylark i båda och köra.
Nytt för mig att man kan köra excel dokument i Docs. Riktigt bra att dom är kompatibla och att man slipper flera program tex om jag vill öppna en excel fil man skapat via jobb i hemmet,
så kan man bara köra genom docs. Kommer ha användning av den vetskapen :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp