• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
652
Mottagna reaktioner
332
Poäng
487
Att du flyttar utomlands påverkar inte skuldsaneringen i sig.Men du lär ju ompröva ifall din ekonomiska situation förbättras eller försämras väsentligt. Dom giltiga skälen för att avbryta en skuldsanering är om du har lämnat oriktiga uppgifter i din ansökan, om du inte sköter betalplanen eller att din ekonomiska situation väsentligen förändrats.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 406
Mottagna reaktioner
13 479
Poäng
8 917
Hej alla jag har följt forumet ett tag men aldrig skrivit förens nu.
Jag har skuldsanering sen 2023-05 och har haft aktivitetsstöd ända sen jag fick, min skuldsanering. Jag har nu fått ett jobberbjudande utomlands, det är i ett av våra nordiska länder och undrar följande. Om jag tar jobbet och slutar ta aktivitetsstöd kan jag fortsätta betala på min nuvarande betalplan utan att behöva meddela kronofogden eller min handläggare om att jag ska jobba utomlands? Vad är det värsta som kan hända om dom skulle komma på att jag börjar jobba och ej meddelat, dom om att jag fått jobb? Blir man per automatik av med skuldsaneringen? Sen undrar jag om dom tex kan se i kommande deklarationer att jag är 0 taxerad kommer det spela någon roll om man fortsätter betala som avtalat? Eller kan dom ifrågasätta hur jag har råd att betala när jag tex inte får någon aktivitetsstöd längre?

Det är extremt risky buisness.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 406
Mottagna reaktioner
13 479
Poäng
8 917
Tror du att Kronofogden ifrågasätter om jag i framtiden 0 taxerar men fortsätter betala på min betalplan? Kollar dom skattedeklaration varje år?

Det är inte KFM som kollar det, dom du är skyldig pengar dock kommer hålla koll på allt och lite till. Du riskerar hela din skuldsanering i onödan.
 

Kim70

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Det är inte KFM som kollar det, dom du är skyldig pengar dock kommer hålla koll på allt och lite till. Du riskerar hela din skuldsanering i onödan.
Kommer inte göra det och riskera min skuldsanering men tänker bara om det är dom jag är skyldig pengar som gör en kreditupplysning och den visar 0 så finns det väll ingenting dom kan säga? Hade ju varit en annan sak om det tex skulle vara tvärtom att inkomsten ökar?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 406
Mottagna reaktioner
13 479
Poäng
8 917
Kommer inte göra det och riskera min skuldsanering men tänker bara om det är dom jag är skyldig pengar som gör en kreditupplysning och den visar 0 så finns det väll ingenting dom kan säga? Hade ju varit en annan sak om det tex skulle vara tvärtom att inkomsten ökar?

Det är inte det dom kommer säga någonting om, att du deklarerar 0.
Däremot är det inte idioter som sitter där - ser dom att du deklarerar 0 men ändå sköter din betalningsplan är risken påfallande hög att dom börjar luska i det hela.

Dessutom, i princip alla utav dessa inkassobolagen har verksamheter i våra nordiska grannländer & där kan exempelvis Intrum i Norge eller Svea i Danmark få reda på att du har en inkomst då du kommer att betala skatt i något utav dessa länder (alternativt Finland).
 

Kim70

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
18 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Det är inte det dom kommer säga någonting om, att du deklarerar 0.
Däremot är det inte idioter som sitter där - ser dom att du deklarerar 0 men ändå sköter din betalningsplan är risken påfallande hög att dom börjar luska i det hela.

Dessutom, i princip alla utav dessa inkassobolagen har verksamheter i våra nordiska grannländer & där kan exempelvis Intrum i Norge eller Svea i Danmark få reda på att du har en inkomst då du kommer att betala skatt i något utav dessa länder (alternativt Finland).
Jag förstår dom kommer aldrig lämna dig ifred förens om 5år så med andra ord dom kommer jaga dig som hyenor tills dess att skuldsaneringen är över.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 406
Mottagna reaktioner
13 479
Poäng
8 917
Vad grundar du ditt påstående med?
Kolla den här länken tex

Det är kanske du som ska kolla din egna länk istället?

Det som i ditt fall kan vara värt att uppmärksamma är att du behöver anmäla större förändringar i ekonomiskt hänseende till Kronofogdemyndigheten. Detta gäller både om din ekonomi väsentligen skulle försämras eller förbättras. En annan praktisk sak att tänka på är att du ska kunna följa dina betalningsförpliktelser du har i enlighet med beslutet. Dessa kan, möjligtvis, vara något mer invecklade att sköta från utlandet.

I det här fallet är skribentens betalplan och skuldsanering baserad på en inkomst i Sverige, vad jag förmodar är en lägre sådan. Om TS då flyttar och tar ett jobb i Norge eller Danmark med högre lön då måste TS ompröva sin skuldsanering vilket också framstår i länken du själv postade.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
652
Mottagna reaktioner
332
Poäng
487
Det är kanske du som ska kolla din egna länk istället?



I det här fallet är skribentens betalplan och skuldsanering baserad på en inkomst i Sverige, vad jag förmodar är en lägre sådan. Om TS då flyttar och tar ett jobb i Norge eller Danmark med högre lön då måste TS ompröva sin skuldsanering vilket också framstår i länken du själv postade.
Vad skrev jag i mitt inlägg till TS från början har inte påstått något annat jag har ju skrivit det ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp