• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kan kronofogden se jag fått tillbaka på skatten?

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 788
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Just vinst minns jag inte nu, men jag har sett flera som fått skuldsanering helt upphävd pga att man fått arv och inte sett till att det tas in i skuldsaneringen, man har hellre åkt till Thailand eller köpt en bil eller något för pengarna, då när en borgenärsomprövning kommer har pengarna varit borta.. Motsvarande skulle inte vara så konstigt om en spellista blev känd heller.
Spotify...? ;) (min fetning)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 456
Poäng
8 917
Var/Hur ser borgenärer att någon fått ett arv, hur fungerar det rent praktiskt?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 788
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Var/Hur ser borgenärer att någon fått ett arv, hur fungerar det rent praktiskt?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 456
Poäng
8 917

Ingen i min släkt har pengar så kommer aldrig ärva något men om jag hade haft en svinrik morbror som dör och lämnade mig 500.000 vart ser borgenärerna det?
Jag vet att det görs en bouppteckning men sitter borgenärer och letar bouppteckningar dagligen eller hur fungerar det?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 788
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Ingen i min släkt har pengar så kommer aldrig ärva något men om jag hade haft en svinrik morbror som dör och lämnade mig 500.000 vart ser borgenärerna det?
Jag vet att det görs en bouppteckning men sitter borgenärer och letar bouppteckningar dagligen eller hur fungerar det?
Inte en fastighet så långt ögat kan nå...?
Det får du nog fråga det samlade borgenärskollektivet om.
Finns ju diverse tjänster på den privata marknaden som baseras på att man säljer uppgifter från det allmänna, något dylikt upplägg möjligtvis?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Ingen i min släkt har pengar så kommer aldrig ärva något men om jag hade haft en svinrik morbror som dör och lämnade mig 500.000 vart ser borgenärerna det?
Jag vet att det görs en bouppteckning men sitter borgenärer och letar bouppteckningar dagligen eller hur fungerar det?
Jag vet inte hur dom gör faktiskt, men det upptäcks då och då. Blir lika fundersam varje gång det anvisas dödsbo till utmätning
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 456
Poäng
8 917
Jag vet inte hur dom gör faktiskt, men det upptäcks då och då. Blir lika fundersam varje gång det anvisas dödsbo till utmätning

Jag kan tänka mig det. Är övertygad om att det är uppgifter som på något sätt kommer upp till ytan men är mer fundersam hur.
Är det fastigheter inblandade bör det vara förhållandevis enkelt att kunna upptäcka det via diverse fastighetsregister, lantmäteriet och dylikt.

Men tänker mer på dyrbart lösören som konst och antikviteter, kontanta likvider eller för den delen pengar till ett konto. För mig veterligen är det som inte kan upptäckas på någon "vanlig" upplysning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Jag kan tänka mig det. Är övertygad om att det är uppgifter som på något sätt kommer upp till ytan men är mer fundersam hur.
Är det fastigheter inblandade bör det vara förhållandevis enkelt att kunna upptäcka det via diverse fastighetsregister, lantmäteriet och dylikt.

Men tänker mer på dyrbart lösören som konst och antikviteter, kontanta likvider eller för den delen pengar till ett konto. För mig veterligen är det som inte kan upptäckas på någon "vanlig" upplysning.

Dom kan inte ta upplysning på dödsbon. Jag är rätt säker på att dom tar in bouppteckningarna där står ju konton och sånt med
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 456
Poäng
8 917
Dom kan inte ta upplysning på dödsbon. Jag är rätt säker på att dom tar in bouppteckningarna där står ju konton och sånt med

Nej, men jag menar att det inte är uppgifter som syns på "dom vanliga" upplysningarna dom årligen tar på gäldenären.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 788
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Dom kan inte ta upplysning på dödsbon. Jag är rätt säker på att dom tar in bouppteckningarna där står ju konton och sånt med
DC, dödsbocentralen?
Som UC och Lexbase, fast för dödsbon.
Ett script som begär in allmän handling på daglig basis och bygga en databas...?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp