• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Omprövning reseavdrag

Robma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
7 Maj 2019
Meddelanden
180
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hej!

Har under snart 10 år pendlat med bil till arbetet men aldrig tagit med reseavdraget i deklarationen. Har cirka 8 mil tur och retur till jobbet.

Är det värt att begära en omprövning för de senaste åren?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Om du är intresserad av att få korrekt taxering och få lite skatteåterbäring så.
Du kan ompröva 6 år bakåt. Resterande år är för sent
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Klart du ska ompröva!

Bara att posta in (6 st) SKV 6891 för varje år (2018-2019-2020-2021-2022-2023) och säga att du missat reseersättning (egen bil) på 2.1 i deklarationen som du vill ta skatteåterbäring för, från tidigare år. Sen uträkning i övre rutan

Detta kan du göra för 6 senaste åren. Så har du som exempel 20.000 att få tillbaka varje år så är det 120.000 på kontot genom att bara skicka in 6 blanketter efter typ en timmas jobb. Du kan skriva i nedre stora rutan bara: underlag skickas på begäran.
Inte ofta dom begär in kontroll.

Uträkningen kan vara: Jobbat minst 200 dagar, har 4 mil till jobbet så 8 mil per dag. Man får 18.50 kr milen (25 kr milen för 2023). 11000 första kronerna per år får man inte tillbaka.

  • 200 x 8 x 18.50 = 29600 kr. Detta minus 11.000 = 18600 kr i skatteåterbäring.

  • För 2023 får du 25 kr milen så då blir det: (200 x 8 x 25) - 11.000 = 29000 kr i skatteåterbäring
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Är väl precis som med andra avdrag att man inte får skatteåterbäring på det belopp man fyller i någon ruta på deklarationen, utan får tillbaka skatten på det belopp man fyllt i/begär avdrag för.
 
Senast ändrad:

CPE

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
10 November 2021
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
9
Poäng
32
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga…. Jag har aldrig tagit ut resor på de sista 6 åren bakåt och detta inlägg gjorde mig nyfiken på denna ev möjlighet att få nån krona extra tillbaka oväntat.

Jag är lite osäker hur jag arbetat tidigare år lite mer finstilt och ska man bara ta ”på ett ungefär” när man räknar ut och skickar in? Eller ska jag kontakta dom och förklara läget och be dom hjälpa mig med en uträkning på nåt sätt?

Kan man göra omprövning digitalt eller måste man skicka med vanliga posten?

Verkligen ett stort tack till både trådskaparen och ni som svarar hjälpsamt - ni är verkligen otroliga!
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Tjänar du över brytgräns så stämmer inte LUPs uträkning
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga…. Jag har aldrig tagit ut resor på de sista 6 åren bakåt och detta inlägg gjorde mig nyfiken på denna ev möjlighet att få nån krona extra tillbaka oväntat.

Jag är lite osäker hur jag arbetat tidigare år lite mer finstilt och ska man bara ta ”på ett ungefär” när man räknar ut och skickar in? Eller ska jag kontakta dom och förklara läget och be dom hjälpa mig med en uträkning på nåt sätt?

Kan man göra omprövning digitalt eller måste man skicka med vanliga posten?

Verkligen ett stort tack till både trådskaparen och ni som svarar hjälpsamt - ni är verkligen otroliga!
Det bästa är no att du själv räknar, det kan komma att begäras in underlag
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga…. Jag har aldrig tagit ut resor på de sista 6 åren bakåt och detta inlägg gjorde mig nyfiken på denna ev möjlighet att få nån krona extra tillbaka oväntat.

Jag är lite osäker hur jag arbetat tidigare år lite mer finstilt och ska man bara ta ”på ett ungefär” när man räknar ut och skickar in? Eller ska jag kontakta dom och förklara läget och be dom hjälpa mig med en uträkning på nåt sätt?

Kan man göra omprövning digitalt eller måste man skicka med vanliga posten?

Verkligen ett stort tack till både trådskaparen och ni som svarar hjälpsamt - ni är verkligen otroliga!
Skriv hur många dagar som du är MINST säker på att du arbetat.

Det är 52 veckor på ett år. Man har 5 veckor semester och utöver det är man kanske borta 10 dagar (2 veckor) i vanliga fall.

Så kan säga 45 x 5 = 225 arbetsdagar är defintivt inget konstigt. Sen beror det ju på om man har vart sjuk längre period eller om man jobbat helger etc.

Så om du är säker på du har minst 210 arbetsdagar med egen bil till jobbet. Då kan du ta milersättning för 210 dagar (420 resor) utan problem. Det kan ju vara 230 dagar eller 220 dagar.
Men vill man vara säker på att man gör rätt så tar man beräkningen på de antal dagar man minst är säker på för varje år ifall man inte vill göra jobbet och gå in och gräva i journaler och räkna exakt manuellt. Skulle det vara 218 dagar och man skrivit 210 så är man ju säker, även om man råkas fimpa 8 dagar.

Man gör omprövning via post och skickar en sån här (en blankett för varje år):

https://www.skatteverket.se/privat/...er/info/6891.4.39f16f103821c58f680007048.html


Till:

Skatteverket
205 30 Malmö
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Med tanke på att detta är det skatteverket gör mest nedslag med största utfallet bör man vara beredd att få styrka allt, kan man det är det inga problem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp