• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Samlingslån trots hög belåning?

Laban

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Efter att ha lyckats bryta med spelmissbruk så kommer nästa puck att bryta med lånmissbruk. Vad tror ni om mina möjligheter att få ett samlingslån?

Inkomst för 2022: 429 k, underskott 84 k

Blancolån som syns på UC

Ica-banken : 241 k
Marginalen : 326 k
Lån och spar: 163 k
Northmill: 86 k
Facit bank : 19 k
Remember: 43 k
Northmill kredit: 17 k
Totalt : 895 k

Utanför UC

Loanstep : 22 k
Viaconto : 20 k
GF money : 23 k
Totalt : 85 k

Antal FF : 3 st, senaste är från 2023-02-27.
Inga betalningsanmärkningar eller KFM ärenden.

Kreditscore UC: 3,8
( vid nästa UC uppdatering kommer en kredit på 8 k och ett lån på 7 k försvinna som blev betalda i augusti )

Ska tilläggas att min lön kommer landa på ca 500 k detta året. Har valt att jämka resten av året och tanken är att betala av Northmill krediten på 17 k. Ska man hanka sig fram tills nästa år då ny lön syns och man har 0 FF eller kan det finnas möjlighet att samla dom ”mindre” lånen vid nästa UC uppdatering?

Väldigt tacksam för tips och råd!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Det bästa vore väl att vänta till det syns 500k på deklarationen
 

Ceasar

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Efter att ha lyckats bryta med spelmissbruk så kommer nästa puck att bryta med lånmissbruk. Vad tror ni om mina möjligheter att få ett samlingslån?

Inkomst för 2022: 429 k, underskott 84 k

Blancolån som syns på UC

Ica-banken : 241 k
Marginalen : 326 k
Lån och spar: 163 k
Northmill: 86 k
Facit bank : 19 k
Remember: 43 k
Northmill kredit: 17 k
Totalt : 895 k

Utanför UC

Loanstep : 22 k
Viaconto : 20 k
GF money : 23 k
Totalt : 85 k

Antal FF : 3 st, senaste är från 2023-02-27.
Inga betalningsanmärkningar eller KFM ärenden.

Kreditscore UC: 3,8
( vid nästa UC uppdatering kommer en kredit på 8 k och ett lån på 7 k försvinna som blev betalda i augusti )

Ska tilläggas att min lön kommer landa på ca 500 k detta året. Har valt att jämka resten av året och tanken är att betala av Northmill krediten på 17 k. Ska man hanka sig fram tills nästa år då ny lön syns och man har 0 FF eller kan det finnas möjlighet att samla dom ”mindre” lånen vid nästa UC uppdatering?

Väldigt tacksam för tips och råd!
Tror ju att banker vill ha din framtida betalningsförmåga dokumenterat o givetvis blir det ingen låg ränta om dom anser att det risken är stor.
 

Ceasar

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hur kan banker låna ut när har så många lån har inte banker skyldighet att se hela skuldsättning o framtida betalnings förmåga
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
498
Poäng
537
Hur kan banker låna ut när har så många lån har inte banker skyldighet att se hela skuldsättning o framtida betalnings förmåga
Bankerna vill ju tjäna pengar och ser de en möjlighet att ta över ränteinkomster (utan att ta en alltför stor risk) från konkurrenter på lånemarknaden gör de mer än gärna det. Hela poängen med samlingslån (från låneinstitutens perspektiv) är ju att ta marknadsandelar på den totala mängden lån. Och jag antar att de kalkylerat med att om en person ,(kanske med näppe) klarat av sina lån med 17 procents ränta hos konkurrenterna så är nog chansen stor att hen kan göra det med 12 procent hos "oss" också.
 

Ceasar

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Men det är på gång lagförslag att begränsa bankerna vinster vilket är bra så slipper man höra detta tjat på alla betalkanaler angående lån finns ju en anledning med att dom pumpar ut reklam hela tiden eller hur reklamen idag är ju enbart spel o lån.
 

Laban

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Tror ju att banker vill ha din framtida betalningsförmåga dokumenterat o givetvis blir det ingen låg ränta om dom anser att det risken är stor.
Sant. Samtidigt har jag en UC som säger bra kreditvärdighet. Om man kommer ner med till >2 i Uc score kanske det finns möjligheter.
Skulle jag lyckas få ett samlingslån med dålig ränta så är det bättre än 7 lån med dålig ränta
 

Laban

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Någon som har ett hum om vilken UC score man ska försöka nå få för att att ha möjlighet och få ett samlingslån på ca 250 000 och få bort värstingarna i mitt fall? Försöker hålla hoppet uppe att det inte är att släppa skulderna som är det enda kvar.

Att gå från att slänga iväg lånförfrågningar till höger och vänster till att vara rädd för en onödig UC förfrågan är ett nytt kapitel..
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
158
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
När är dina förfrågningar ifrån?

I vanliga fall blir UCn bättre när de gått ett halvår. Sedan efter ett år då de försvinner.

UCn blir även bättre om du har krediter som du betalar av, men behåller själva krediten.
Dvs om du har tex ett kreditkort på 20 000, betalar av det. Så de står att du är beviljad 20 000 men ej nyttjat det.

Så ska du samla något nu, bör de vara utanför UC. Vänta tills du fått din nya inkomst och dina FF försvunnit.

Då kommer din UC se bättre ut och chanserna till lån vara bättre
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp