Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Är jag en sämre människa för att jag släpper mina lån till inkasso?

Ända sedan jag började med smslån har jag lånat betalat tillbaka och lånat igen. Men det senaste året har jag börjat släppa flera lån till inkasso eller gjort upp själv om avbetalningsplaner på de lån som jag haft förlängning på då jag inte klarar av att leva med pressen av att inte veta när jag kan lösa mina lån helt. Men samtidigt känner jag en stor skam och känner mig misslyckad då jag inte klarar av att betala tillbaka enligt de avtal jag godkänt när jag tog dessa lån. En del som kommenterar i olika trådar om tex. avbetalningsplaner, inkasso eller liknande undrar varför man tagit dessa lån om man vet om man inte kommer att kunna betala tillbaka. Till mitt försvar måste jag då säga att alla de gånger jag tagit smslån så har jag alltid tänkt betala tillbaka och jag har också gjort det gång efter gång månad efter månad tills jag i år började känna att jag klarar inte av pressen längre att låna betala tillbaka och ha otrolig ångest över att inte veta om jag får låna igen. Så min fråga till er är jag en sämre människa som släpper till inkasso då ångesten över ett ev. avslag är större än att släppa till inkasso och få en avbetalningsplan. Att gå och vänta på brevet från inkassobolagen är också en pina men det är ju något jag måste ta när jag gör så här. Jag antar att jag lär få en del taskiga kommentarer när jag frågar så här men jag hoppas att ni är uppriktiga i era kommentarer om ni har lust att svara. Eller är det bara jag som känner så här?

Jag och många här har varit i samma sits som dig, jag lånade och lånade och till slut gick det inte längre efter flera åt med sms lån har jag nu släppt allt, kommer att få brev av kronofogden vilken dag som helst då jag inte kunnat följa mina avbetalningsplaner, jag är inte sämre människa, jag har gjort dåliga val i mitt liv och nu sotar jag för det, har ångest varje dag, går runt och är orolig för framtiden, hänger här på forumet flera ggr per dag för att inte känna mig ensam, jag skäms för det som jag har satt mig in i! Men jag vet att jag inte är en sämre människa, jag vet att jag är älskad av många, jag vet att jag är hjälpsam, omtänksam, bra vän och jag vet att jag är en bra mamma och det får jag höra från min omgivning! Det jag inte är bra på är ekonomi! Jag har gjort idiotiska val, jag har inte tänkt på konsekvenserna när jag tagit smslån, det jag hoppas på nu är bara att allting ska ordna sig på något sätt! Jag vill leva, jag vill inte ta mitt liv på grund av pengar, det finns så mycket mer att leva för! Så nej du är ingen dålig människa om du bara är skuldsatt!

skilj på hur du känner dig och vad andra känner om dig.
- Du själv får avgöra hur du känner dej över vad du gjort, framtiden, om det är ingen annan som känner till.
- Sedan om dina märkta misslyckanden (inkasso mm) så är det inget som andra känner til (ännu). Så det är ditt interna problem.
- Slutligen om det blir känt bland andra att du gjort bort dig så kan du bara ge dem en bra bakgrund och att du håller på att betala tillbaks allt. Du minskar du risken att ses som en dålig människa, du gjort dåliga fel men vill göra rätt.
Och gör du det så ser jag dig som en bra människa. Du har ju inte hållit på med bedrägerier eller annat dåligt som surar soppan. Jag kan bara gå på dina fakta. Men jag gillar sällan männoskor för vad de är, då mänskor ofta är såpass tråkiga/dumma. Men dömer ingen på förhand, då jag vill vara tolerant intellektuell. lyck till

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp