• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ökande bostadspriser, citykärnor & distansarbete

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 117
Mottagna reaktioner
2 499
Poäng
1 557
Fast ändå lite synd att de inte sköter sig. Förr så kunde ju vem som helst titulera sig fastighetsmäklare, men nu när de har vissa krav på sig så är ju en del att de skall kunna värdera bostäder och även sätta realistiska priser.

Om en mäklare gång på gång säljer bostäder som efter budgivning blir mycket dyrare än utgångspriset så misslyckas han med sitt uppdrag. Eventuellt begår han även ett lagbrott.
Kan så vara, men just nu är läget extremt svårbedömt, här i storgöteborg rusar priserna helt orimligt på det mesta utom affärsfastigheter. Framförallt är större lägenheter i centrala Göteborg svårbedömda, eftersom det inte finns jättemånga nyligen sålda och därmed färsk statistik. Min sambo sålde en nyligen som gick nästan 900 tkr över utgångspris, han var helt chockad, kvm-priset blev helt galet, trots att det just var en stor lägenhet och i riktigt uselt skick.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 831
Mottagna reaktioner
1 838
Poäng
1 277
Kan så vara, men just nu är läget extremt svårbedömt, här i storgöteborg rusar priserna helt orimligt på det mesta utom affärsfastigheter. Framförallt är större lägenheter i centrala Göteborg svårbedömda, eftersom det inte finns jättemånga nyligen sålda och därmed färsk statistik. Min sambo sålde en nyligen som gick nästan 900 tkr över utgångspris, han var helt chockad, kvm-priset blev helt galet, trots att det just var en stor lägenhet och i riktigt uselt skick.
Precis så det blir här, fast de lantliga fastigheterna som köps av stockholmare som fritidshus. Surt för oss som bor här och har barn i skolan här och som vill flytta från hyresrätt till hus. Utbudet är ju så litet och priserna trissas upp.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Kan så vara, men just nu är läget extremt svårbedömt, här i storgöteborg rusar priserna helt orimligt på det mesta utom affärsfastigheter. Framförallt är större lägenheter i centrala Göteborg svårbedömda, eftersom det inte finns jättemånga nyligen sålda och därmed färsk statistik. Min sambo sålde en nyligen som gick nästan 900 tkr över utgångspris, han var helt chockad, kvm-priset blev helt galet, trots att det just var en stor lägenhet och i riktigt uselt skick.

Allt handlar väl om tillgång och efterfrågan. Ta Malmö till exempel. I Malmö bor 347 949 invånare (31 december 2020). Det är Sveriges snabbast växande storstad. Under 2020 ökade befolkningen med 3 783 nya Malmöbor. För bara några år sedan bodde där 300.000 i Malmö och det kommer inte dröja allt för länge innan man passerar 500.000 då man har en ung befolkning och många som flyttar till staden. Eftersom det inte byggs lika många lägenheter i samma takt som staden växer så blir det att priserna på lägenheter och villor fortsätter öka.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Allt handlar väl om tillgång och efterfrågan. Ta Malmö till exempel. I Malmö bor 347 949 invånare (31 december 2020). Det är Sveriges snabbast växande storstad. Under 2020 ökade befolkningen med 3 783 nya Malmöbor. För bara några år sedan bodde där 300.000 i Malmö och det kommer inte dröja allt för länge innan man passerar 500.000 då man har en ung befolkning och många som flyttar till staden. Eftersom det inte byggs lika många lägenheter i samma takt som staden växer så blir det att priserna på lägenheter och villor fortsätter öka.
Garanterat
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 117
Mottagna reaktioner
2 499
Poäng
1 557
Allt handlar väl om tillgång och efterfrågan. Ta Malmö till exempel. I Malmö bor 347 949 invånare (31 december 2020). Det är Sveriges snabbast växande storstad. Under 2020 ökade befolkningen med 3 783 nya Malmöbor. För bara några år sedan bodde där 300.000 i Malmö och det kommer inte dröja allt för länge innan man passerar 500.000 då man har en ung befolkning och många som flyttar till staden. Eftersom det inte byggs lika många lägenheter i samma takt som staden växer så blir det att priserna på lägenheter och villor fortsätter öka.
Så är det naturligtvis, men det kommer en smärtgräns när "vanligt" folk inte kommer att ha råd och de är ändå den stora massan som köper bostäder.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Så är det naturligtvis, men det kommer en smärtgräns när "vanligt" folk inte kommer att ha råd och de är ändå den stora massan som köper bostäder.
Riksbyggen har redan(i framkant) börjat skissa på ”Ungbolån”. Vilket är en låneform där staten ger de unga och ”vanligt” folk möjlighet att investera i sitt första boende. Priserna kommer att stiga. Att betta mot bostadsmarknaden har i historien inte varit en smart idé.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Så är det naturligtvis, men det kommer en smärtgräns när "vanligt" folk inte kommer att ha råd och de är ändå den stora massan som köper bostäder.

Så har jag trott i 20 år när det kommer till Stockholm men av någon anledning så bara ökar och ökar priserna för att nu passera 100.000 / kvm...

Kanske fortsätter så här länge till? Jag vet faktiskt inte. Kan lika väl bara spricka :D
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 117
Mottagna reaktioner
2 499
Poäng
1 557
Riksbyggen har redan(i framkant) börjat skissa på ”Ungbolån”. Vilket är en låneform där staten ger de unga och ”vanligt” folk möjlighet att investera i sitt första boende. Priserna kommer att stiga. Att betta mot bostadsmarknaden har i historien inte varit en smart idé.
Nedgångar är naturligtvis tillfälliga, på sikt stiger alltid fastighetspriserna, men nu finns det många "tecken", fler och fler flyttar exempelvis ut från Stockholm och pandemin har gjort att det inte blir lika viktigt att bo nära jobben för de som inte är bundna till sina arbetsplatser. Jag har jobbat hemifrån i ett år och producerat mer än någonsin, vi har pratat om att inte ha så stora kontorslokaler längre, jag har sagt att jag inte behöver mitt kontorsrum längre och ingen reagerar negativt. Här i Göteborg får den ena affären efter den andra slå igen i city på riktigt attraktiva adresser, kontorsytor behövs inte i samma utsträckning längre, vad ska göras med alla dessa fastigheter som står tomma? Vi har mängder med hotell som är beroende av konferenser e t c. Vårt företag har sett hur mycket pengar vi kan spara, så som förut kommer det inte att bli, utan något nytt och annorlunda.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Nedgångar är naturligtvis tillfälliga, på sikt stiger alltid fastighetspriserna, men nu finns det många "tecken", fler och fler flyttar exempelvis ut från Stockholm och pandemin har gjort att det inte blir lika viktigt att bo nära jobben för de som inte är bundna till sina arbetsplatser. Jag har jobbat hemifrån i ett år och producerat mer än någonsin, vi har pratat om att inte ha så stora kontorslokaler längre, jag har sagt att jag inte behöver mitt kontorsrum längre och ingen reagerar negativt. Här i Göteborg får den ena affären efter den andra slå igen i city på riktigt attraktiva adresser, kontorsytor behövs inte i samma utsträckning längre, vad ska göras med alla dessa fastigheter som står tomma? Vi har mängder med hotell som är beroende av konferenser e t c. Vårt företag har sett hur mycket pengar vi kan spara, så som förut kommer det inte att bli, utan något nytt och annorlunda.
I stockholm flyttar man inte ”från” Stockholm, utan precis utanför tullarna. När vi snackar om alla tomma lokaler, så är fastighetsgiganterna långsiktiga. De köper gärna vissa fastigheter billigt där de går på knäna. Just pga att de är långsiktiga och de klarar av en tom lokal i ett år. Corona kommer inte vara för evigt.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 117
Mottagna reaktioner
2 499
Poäng
1 557
I stockholm flyttar man inte ”från” Stockholm, utan precis utanför tullarna. När vi snackar om alla tomma lokaler, så är fastighetsgiganterna långsiktiga. De köper gärna vissa fastigheter billigt där de går på knäna. Just pga att de är långsiktiga och de klarar av en tom lokal i ett år. Corona kommer inte vara för evigt.
Jodå det är just det som sker, man flyttar till Skåne, Norrland ute i Mälardalen på avstånd som inte är pendlingsbara dagligen. Det är inte bara Corona som drivit på att citykärnor töms, det var ett faktum redan innan, åtminstone här i Göteborg, men pandemin har påskyndat det hela och mycket annat. När jag promenerade runt citykärnan tidigt 2020 innan pandemin så fanns det 32 tomma butikslokaler i gatunivå, nu har jag slutat att räkna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp