Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

850+tkr i skulder, ca 700 på kronan och 150 på väg in. Studera i Sverige och ev flytta utomlands i värsta fall?

Hej, är 26 år och har dragit på mig rejält med skulder. Vill inte dra värsta snyft historien om hur jag blev utnyttjad och så men för att sammanfatta så blev jag övertygad till att agera målvakt av kriminella.

Undviker gärna följdfrågor på detaljer hur det gick till men det är en kombination av psykisk ohälsa, manipulativa psykopater, droger och spel. Majoriteten av skulderna kommer från ovanstående och i efterhand trillade jag dit ca 30-40k på kompulsivt spelande och drogande.

När jag polisanmälde händelsen var det även jag som blev misstänkt för brott då det är olagligt att ta skulder med avsikt att inte betala tillbaka. Så grovt bedrägeri och penningtvätt var jag misstänkt för men det blev nedlagt. Det fanns även en mobiltelefon från en av de kriminella som hade ca 15-20 olika bankID kopplade till den vid olika tillfällen, där mitt bankID var inkluderat. Alltså fanns det svart på vitt att inte ens jag hade tagit en större del av lånen, vilket klarade upp mitt namn.

Lånen är tagna under 2021 och allt tickar på kronan förutom en skuld på ca 150k som av någon anledning dröjer hos svea inkasso. Det kan finnas flera skulder på ca 100k totalt som kan dyka upp på kronofogden igen då jag inte delgav och fordringsägarna inte svarade.

Jag har ingen inkomst och har nyligen blivit av med sjukskrivningen som jag fick efter LPT och inläggning på psyk. Håller på att fixa ekonomiskt bistånd. Lägenheten är såld och efter att bolånet blev betalt fanns inte mycket kvar till skulderna. Har i princip inget av värde värt att sälja.

Planen jag har i åtanke är att börja om och studera samtidigt som jag har skuldsanering. Alltså två flugor i en smäll. Har en mindre skuld på CSN från tidigare studieförsök, ca 25k, men har skött avbetalningarna i flera år utan miss.

Finns det andra här som har gjort något liknande? Som jag har förstått mäter inte kronofogden CSN, man får alltså 10k orört, och har man skött tidigare avbetalningar kan man ta lån på nytt.

Går för nuvarande på Vändpunkten, vilket är ett program för individer som ska bibehålla drogfrihet och sedan integreras in i samhället igen. Det enda kravet soc ställer på mig just nu är att fortsätta gå 5 dagar i veckan.

Vissa blir irriterade av detta men vill betala så lite möjligt på den här jävla skulden. Om jag ser över skuldberget som är 850k i form av olika blanco lån, sms lån, osv som har löjlig ränta och ett privat lån relaterat till bostad, ca 80k, kommer det ta löjligt lång tid att betala tillbaka. Helt ärligt kommer det vara omöjligt för mig att jobba ett dead end job och betala av skulder tills jag är typ 40+. Kommer bli psykiskt sjuk och börja knarka igen om jag tar den vägen. Har inga problem med att jobba dock om det är vad som krävs under en period för att få skuldsanering. Poängen är att kunna se något ljus i slutet av tunneln.

Är nyfiken om några här har gjort följande alltså eller har någon insikt relaterat till inlägget.

1) Studera+Skuldsanering
2) Studera+flytta utomlands
3) Studera+Jobba tills man får skuldsanering

Som jag har förstått mäter inte kronofogden CSN, man får alltså 10k orört, och har man skött tidigare avbetalningar kan man ta lån på nytt.
Du måste också sköta studierna, dvs läsa minst 80 % (tror jag) av poängen du får CSN-stöd för under en termin.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp