Jag kan verkligen inte förstå detta! Har en skuld på 11 000 kr som är på väg till Kf (väntar på att brevet ligger i brevlådan vilken dag som helst). Ansökte om dispens att ta ut min privata pensionssparande (har lyckats spara ihop ca 80 000 kr) och fick avslag av Skatteverket. överklagade till Tingsrätten men avslag även där! Det här är alltså pengar som jag själv sparat undan varje månad så det är inte från arbetsgivaren eller någon annan, utan mina egna slantar. Avslaget motiveras med bl a att inte ens "hot om konkurs" (vilket kan leda till att vi förlorar hemmet tex) är skäl NOG för att jag ska få ta ut mina pengar!!!
Så ringde jag till en av Kf:s jurister för att kolla hur de jobbar när skulden fastställs och han kunde tyvärr inte säga om pensionssparandet kan tas för att betala skulden eller om Kf går direkt på att utmäta bostadsrätten. Jag är mållös! Jag har ingen lön som kan utmätas just nu, har egen firma. Men är så ledsen att jag inte få att ut mina pengar för att slippa ha en skuld hos Kf + anmärkning!!! Ser att jag har 80 000 kr på pensionskontot, de finns där, ser dem varje dag men skatteverket anser att det är bättre att det går åt helvete för mig och hamnar hos Kf med allt vad det innebär än att låta mig ta ut mina egna pengar. Det trodde jag inte! Har inga andra tillgångar än detta sparande + bostadsrätten som jag har med min sambo. Det är tyvärr inget alternativ att låna på bostaden då jag har 0 i taxerad inkomst. Jag mår jättedåligt och vet ärligt talat inte hur jag ska lösa detta. Gick till banken som sa att de tror på mig och min firma men de är inga "riskkapitalister" så det blev inget lån där men har nu ansökt igen men jag tror att det blir samma svar. Jag kan tillägga att jag måste lösa detta på egen hand och kan inte blanda i min sambo. Javisst förstår jag att han blir inblandad mot sin vilja när Kf utmäter bostaden men jag hoppas att det löser sig innan dess!!!
Finns det någon här som har lyckats ta ut sin privata pensionssparande?