• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Bör jag vara orolig angående lön från utlandet?

Gambler123

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
16
Poäng
72
Hej, jag är författare och har fått in pengar från förlaget (mellan åren 2019-2023), som är amerikanskt. Jag kom precis på att åren 2021,2022,och 2023 så bara klickade jag i deklarationen utan att göra tillägg (för att jag helt glömt bort att jag fått lön). Skälet till att jag glömde bort var att under dessa kalenderår så var lönen extremt liten, kaffepengar. Endast år 2020 fick jag något slags vettigt, förra året tror jag att jag fick in totalt 450 kr i lön (2021 och 22 kanske 1-2k om jag minns rätt). Är det skattebrott ifall jag inte håller på och gör tillägg och sånt där trassel och bara klickar skicka in deklaration? Jag kom på detta från ingenstans nu att jag har de tre senaste åren bara klickat på att skicka in utan att gå över intäkter för att man är lat och helt ärligt glömt... jag menar, över ett helt år, är det så konstigt att man glömmer att man en dag av 365 fick 40 dollar skickat till sig?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
186
Poäng
366
Kam ju vara värt att kolla hur liten inkomst som inte är skattepliktiga.
 

Gambler123

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
16
Poäng
72
Kam ju vara värt att kolla hur liten inkomst som inte är skattepliktiga.

Har googlat, men jag hittar inget belopp. Det som hela tiden dyker upp är detta:

Om du bor i Sverige är du skyldig att betala skatt här för alla dina inkomster. Huvudregeln är att du ska redovisa dina utländska inkomster i din svenska inkomstdeklaration. Även om du har flyttat från Sverige kan du vara skyldig att betala skatt här.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
186
Poäng
366
Har googlat, men jag hittar inget belopp. Det som hela tiden dyker upp är detta:

Om du bor i Sverige är du skyldig att betala skatt här för alla dina inkomster. Huvudregeln är att du ska redovisa dina utländska inkomster i din svenska inkomstdeklaration. Även om du har flyttat från Sverige kan du vara skyldig att betala skatt här.
Källa:

"Om du tjänar mindre än ett visst belopp per år, till exempel för att du studerar, behöver du inte betala någon skatt alls. Hur mycket du får tjäna varierar från år till år. År 2024 behöver du inte betala någon skatt om du tjänar under 24 238 kronor.

Om du vet att du kommer att tjäna under 24 238 kronor ska du fylla i blanketten Intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag. Blanketten ska du lämna till din arbetsgivare i god tid innan första löneutbetalningen. Du behöver inte meddela Skatteverket. "

 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
186
Poäng
366
Kan vara värt att kolla med skatteverket anonymt om du behöver göra något.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
340
Mottagna reaktioner
151
Poäng
347
Du skall redovisa alla inkomster, om du är en duktig medborgare.
Jag själv får in pengar från utlandet varje månad från Adsense. 1000-2000 kr per utbetalning.

Detta skall deklareras som hobbyverksamhet(men jag faller nog inte under hobby egentligen)..
Vet dock inte vad skillnaden är & har inte orkat ta reda på.

Hursomhelst.
Lika bra att ta upp det i deklarationen, tror dock risken att skatteverket petar på dig för så små summor är obefintlig.

Edit:
Sedan när blev jag V.I.P. Känner mig lite hedrad!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 342
Mottagna reaktioner
12 810
Poäng
9 787
På så ringa summor tror jag inte SKV gör annat än att godkänna ändringarna du ev skickar in. Ingen brottsanmälan, inget skattetillägg.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp