Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver råd av er med skuldsanering

Hej!
var ett tag sen jag skrev.
3 år med skuldsanering har nu gått och har 2 år kvar. Det känns så bra att man fick denna chansen att börja om.
ibland kan jag ändå vara lite nere och det är speciellt under semestern, de betalningsfria månaderna är till för att användas i nöd.
Min fundering är:
Hur mycket pengar lägger ni sparade till semestern?
vi har lite men tycker ändå det känns som att vi inte har råd att göra så mycket under semestern. Det jobbiga är när folk frågar om man vill följa med på saker och ut och äta och sånt men vi tackar ju oftast nej, ska hålla ut sista sommaren nästa år men vill så gärna försöka ha en buffert just för semestern. Så undrar lite hur ni andra gör?

Brukar tänka på betalfria månader att man sparar en halv månadsbetalning. Betalar man 12345 kr i skuldsaneringen så har man 6 172,5 kr extra att unna sig för under den betalfria månaden och 6 172,5 att spara till andra tillfällen.
Bufferten är bufferten. Har man 650 kr i månaden så försöker man lägga 650 kr i sparande på buffertkontot så ofta som möjligt.

Sen brukar jag väldigt ofta tänka på dagsbelopp: Har jag 5678 kr kvar efter alla räkningar och efter jag lagt undan bufferten så motsvarar det 5678/30 dagar = 189 kr per dag fram till nästa lön. Det vill säga jag har 189 kr per dag oavsett om det är 25e och precis lön eller 24e och dagen innan lön.

Vet jag att jag vill ha 500kr extra till helgen så får jag spara 125kr per dag måndag-tisdag-onsdag-torsdag och (leva på 64 kr per dag dom dagarna). Då får det bli kylskåp/frys/skafferi-rensning 1 dag och spara 189 kr den dagen och övriga 3 dagar leva på 86 kr per dag och spara 103 kr per dag. 189+103+103+103=498 kr extra sparat till helgen. Då har man sina vanliga 189 kr per dag fredag-lördag-söndag + dom 498 kr man jobbat in i förväg. Sen om man verkligen vill så går det ju att skjuta till från bufferten en helg eller från det man sparat från betalfri månad.

Sen under skuldsaneringen undviker jag stora utgifter på kort tid. Vill ex inte resa iväg på utlandssemester eller hotellsemester och sprätta 15000 kr på en vecka. Det känns inte värt det, då stannar jag hellre hemma och sprider ut dom pengarna under året. Har kommit fram till att det är väldigt destruktivt ekonomiskt att dra iväg på semester. Även om man ex har 20.000 kr sparat så känner jag 0 lust att sprätta iväg dom pengarna på så kort tid som 7-10 dagar. Hoppa dyr semester och utlandsresa under skuldsanering helt enkelt, mycket är vunnet av att hitta på saker på hemmaplan istället och sprida ut pengarna över året. Sen om det är 5e året då kanske man kan börja ändra strategi om man vill ifall man har sparande

Senast ändrad:
Brukar tänka på betalfria månader att man sparar en halv månadsbetalning. Betalar man 12345 kr i skuldsaneringen så har man 6 172,5 kr extra att unna sig för under den betalfria månaden och 6 172,5 att spara till andra tillfällen.
Bufferten är bufferten. Har man 650 kr i månaden så försöker man lägga 650 kr i sparande på buffertkontot så ofta som möjligt.

Sen brukar jag väldigt ofta tänka på dagsbelopp: Har jag 5678 kr kvar efter alla räkningar och efter jag lagt undan bufferten så motsvarar det 5678/30 dagar = 189 kr per dag fram till nästa lön. Det vill säga jag har 189 kr per dag oavsett om det är 25e och precis lön eller 24e och dagen innan lön.

Vet jag att jag vill ha 500kr extra till helgen så får jag spara 125kr per dag måndag-tisdag-onsdag-torsdag och (leva på 64 kr per dag dom dagarna). Då får det bli kylskåp/frys/skafferi-rensning 1 dag och spara 189 kr den dagen och övriga 3 dagar leva på 86 kr per dag och spara 103 kr per dag. 189+86+86+86=498 kr extra sparat till helgen. Då har man sina vanliga 189 kr per dag fredag-lördag-söndag + dom 498 kr man jobbat in i förväg. Sen om man verkligen vill så går det ju att skjuta till från bufferten en helg eller från det man sparat från betalfri månad.

Sen under skuldsaneringen undviker jag stora utgifter på kort tid. Vill ex inte resa iväg på utlandssemester eller hotellsemester och sprätta 15000 kr på en vecka. Det känns inte värt det, då stannar jag hellre hemma och sprider ut dom pengarna under året. Har kommit fram till att det är väldigt destruktivt ekonomiskt att dra iväg på semester. Även om man ex har 20.000 kr sparat så känner jag 0 lust att sprätta iväg dom pengarna på så kort tid som 7-10 dagar. Hoppa dyr semester och utlandsresa under skuldsanering helt enkelt, mycket är vunnet av att hitta på saker på hemmaplan istället och sprida ut pengarna över året. Sen om det är 5e året då kanske man kan börja ändra strategi om man vill ifall man har sparande
Vilka bra tips.
vi har aldrig varit utomlands utan vi har åkt på små dagsturer nära hemmet. Eller till syskon som bor i andra städer. Men jobbigt när barnen är påverkade. Har två större barn nu som märker av att vi inte kan göra allt så försöker hitta mindre mysiga ställen att åka till.
jag har en sommar kvar med skuldsanering sen sommaren efter får jag även behålla julilönen. Åren har gått fort men ibland tänker man mycket ändå på det trots att det är bättre än innan. 😊

Vi har mål att resa utomlands nästa sommar så vi kom överens att spara varje månad till resan så vi behöver inte använda pengarna från betalfria månader. Hittils det går bra med sparande. Otrolig skönt känsla att man kan spara till resa istället att använda lån osv som vi gjorde tidigare.

Vi har mål att resa utomlands nästa sommar så vi kom överens att spara varje månad till resan så vi behöver inte använda pengarna från betalfria månader. Hittils det går bra med sparande. Otrolig skönt känsla att man kan spara till resa istället att använda lån osv som vi gjorde tidigare.
Kan tänka mig det, känns mer som vi behöver använda pengarna jämt till oförutsedda saker ex med bilen.
Ett av barnen fyller snart 18 och vill ta körkort med.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp