• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Bemötande i kontakt med kronofogden

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Håller med om att man behöver få mer ramar och riktlinjer för hur man hanteras i olika situationer. Kikat runt lite på youtube och hittade ett par klipp där man blev rejält skrämd! Om det är sant utan vinklingar så kan dem bete sig riktigt illa. Som nån skrev ” baltik inkasso” haha.. man är så pass maktlös och helt i händerna på dem så det gäller att man blir behandlad rätt. Man vet knappt om man törs protestera om man blir illa behandlad som i mina telefonsamtal. Vipps så heter det väll då att man inte samarbetat. Nä man är rejält ägd utav fogden om man vän hamnar där.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Jag har bara goda erfarenheter av kontakten med kronofogden. Trevliga, sakliga och sympatiska. Det jag hade önskat mer från KFM är lite tydligare riktlinjer vad man har att förhålla sig till i olika lägen. Det är lite för mycket godtyckligt, ”en bedömningsfråga”.
Att saker är en bedömningsfråga är inte en fråga om godtycklighet
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Kan också tillägga att genom ”mitt samarbete med dom” senaste 15 år har bara positiva erfarenheter.Mitt största enigma är hur Lasseman kunde få jobb hos dom?!…lol
Det var en annons och jag sökte, det är ofta så processen ser ut.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Håller med om att man behöver få mer ramar och riktlinjer för hur man hanteras i olika situationer. Kikat runt lite på youtube och hittade ett par klipp där man blev rejält skrämd! Om det är sant utan vinklingar så kan dem bete sig riktigt illa. Som nån skrev ” baltik inkasso” haha.. man är så pass maktlös och helt i händerna på dem så det gäller att man blir behandlad rätt. Man vet knappt om man törs protestera om man blir illa behandlad som i mina telefonsamtal. Vipps så heter det väll då att man inte samarbetat. Nä man är rejält ägd utav fogden om man vän hamnar där.

Det sista kan jag förstå att man kan känna, men det är ju inte heller verksamhet som bygger på frivillighet och överenskommelser.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jag tycker dom är klockrena!
Har ringt in till kundtjänst 4-5 gånger och alla gångerna har dom varit jättetrevliga.

En av dom var väldigt rak på sak och bestämd i tonen. Inget snack om väder och vind där inte.
Men det gillar jag skarpt när man ringer och ska fråga saker, och det behöver inte vara just Kronofogden utan alla samtal där man vill ha information. Då känns det som dom har stenkoll och man får rätt svar direkt.

Där skulle nog många uppfatta henne som vresig och sur, men jag hoppas hon svarar nästa gång jag behöver komma i kontakt med kundtjänst! :folded: :facejoy:
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
En del saker kan man behöva vara rakt på sak i. Tex om bostaden är utmätt för skyhöga både a och e mål. Då kan det ibland vara bra att bara tydlig att det lutar starkt åt att dom måste leta ny bostad.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Skulle vilja höra era berättelser från hur ni upplevt bemötande ifrån kronofogden. Jag har nu två gånger haft telefonkontakt med kronofogden och vid bägge tillfällen har jag varit saklig, trevlig ton och ställt mina frågor. Från kronofogdens sida har man valt att prata med en spydig attityd där jag känner mig som en brottsling, känns som dem vill få mig att känna mig skyldig. Jag har inte ifrågasatt min situations uppkommande utan jag har frågat enkla frågor utan något direkt personligt om mig. De svar jag fått har varit undermåliga, väldigt flyktiga! Och i samband med den så har det flikats in något som med spydig ton nedvärderar mig. Är det så här kronofogden är numer? Ungefär som en polis som sökt till yrket utav fel anledning och inte har en känsla för människor och ser alla som bovar.
Inga problem i kontakten alls för min del.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp