Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bestrida föreläggande och delbetala skuld – hur fungerar det?

Aktiv medlem
Poäng: 32
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
5
Poäng
32
Hej!

Blivit delgiven i mitt hem för 6 förelägganden. Jag kan tyvärr inte betala alla helt. Någonstans har jag fått information om att jag kan betala en del av skulden och sedan bestrida kravet och då får inte utslag ges inom 30 dagar?

Hur fungerar det?

Min första fråga är: Varför blev du delgiven i ditt hem? Du bör ha fått på Kivra kanske (om du har det)?
Där får du även påminnelser om du inte svarat att du är delgiven. Helst ska du göra det inom 10 dagar. Men…det går att dra ut på det ett tag (inget jag rekommenderar) eftersom att dom just då kan söka upp dig ute på arbetsplatsen eller i hemmet, hade du kanske väntat med att svara?
Frågan mest av nyfikenhet.

Alltså: det är klart att du kan betala en del av skulden på föreläggandena och sen bestrida.
Processen är: —>Du får ett föreläggande och har då 10 dagar på dig att svara på det (går att dröja längre, ingen rekommendation). Sen har du 10 dagar på dig att betala, inte betala (
= du kommer få utslag) eller bestrida. Bestrider du kan det inte bli utslag i processen just i det skedet utan att det då eventuellt kan tas upp i tingsrätt, eller att det läggs ner.
Om jag var du skulle jag bestridit om jag visste att jag väldigt snart kunde betala.
Det där med att inget utslag får ges inom 30 dagar vet jag inte? Vet bara att du inte får utslag just där och då. Kan ju dock bli rättsliga åtgärder och en tredskodom om det går till tingsrätt osv.

Bestrider du blir det inget utslag alls

Men kan man bestrida trots att kravet är rätt? Detta är bara för att köpa extra tid. Vad händer efter ett bestridande, kommer skulden tillbaka till fodringsägaren igen då?

Men kan man bestrida trots att kravet är rätt? Detta är bara för att köpa extra tid. Vad händer efter ett bestridande, kommer skulden tillbaka till fodringsägaren igen då?
Ja det kan du. Ligger kvar hos fogden så länge men händer inget, sen kommer brev från tingsrätten

Hur lång tid tar det till tingsrätten? Då tillkommer extra avgifter?

Hur lång tid tar det till tingsrätten? Då tillkommer extra avgifter?
Det är nog lite. Alltså hur lång tid det tar innan det eventuellt når tingsrätten.

Efter att du bestridit så har väl fordringsägaren en månad på sig cirka? Då är alternativen för fordringsägaren att antingen dra det vidare till tingsrätt, backa helt och då går det inte vidare till tingsrätt. Likaså om dom glömmer att svara eller drar ut på tiden för länge.
Då avslutas ärendet hos kronofogden och skulden återgår helt till fordringsägaren.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp