Står i valet och kvalet att skaffa ett nytt mobilabbonemang. Jag måste i alla fall ta ställning till om jag ska förnya mitt gamla på Telia eller inte. Och "på bordet" ligger i så fall också om jag ska passa på att skaffa en ny (subventionerad) telefon. Samtidigt vill jag göra ett så klokt långsiktigt ekonomiskt beslut som möjligt 🙂. Så jag tänkte att jag kolla vad ni kunniga har för erfarenheter.
Mina förutsättningar:
Jag har länge varit kund hos Halebop som använde Telias nät. Nu, sedan några månader tillbaka, har Halebop gått upp i Telia och finns alltså inte längre. I och med det flyttades abbonemangen över till Telia. I mitt fall fick jag behålla priset (399 kr i månaden) och fick då obegränsad surf (tror jag hade 80 gb hos Halebop). Allt väl så långt.
Men nu börjar min bindningstid ta slut. Stannar jag hos Telia kan jag antingen få en gratismånad (värt 399 kr) om jag inte tar ut en ny telefon eller tex det här erbjudandet:
Visa bilaga 6189
Visa bilaga 6190
Då skulle jag alltså "få" 6235 kr i värde för att stanna kvar 24 månader vilket ju i sig låter ekonomiskt lockande jämfört med en gratis månad värt 399 kr. . Priset (med eller utan avbetalning) skulle då bli 5760 kr.
Skulle jag dessutom lösa in min gamla mobil (en Google Pixel 9 Pro) så får jag ytterligare 2807 kr i preliminärt i "pantvärde". Alltså skulle jag hamna på 3000 kr för en splitter ny Samsung S26. Det är lockande.
Då infinner sig första frågan (och det är ju svårt för er att bedöma); behöver jag verkligen en ny telefon överhuvudtaget? Jag har haft lite problem med laddningen, men efter en rejäl rengöring fungerar den klockrent. Inga andra problem med den jag har. Men ber jag Gemini/AI jämföra min två år gamla Pixel 9 Pro med en Samsung S 26 får jag veta att min gamla är helt daterad och S 26 överlägsen. Men jag använder å andra sidan inte telefonen till något grafikkrävande (spelande osv). Så jag skulle i nuläget klara mig bra på min gamla, men vågar man lita på att den håller några år till tro? Kanske det kunde vara ide att ta ut en S26 och behålla Pixeln som en fin reservtelefon.
Den andra frågan gäller mer abbonemangen. Om vi leker med tanken att jag behåller telefonen och bryter abbonemanget. Duger till exempel Hallon? Min telefon har e-sim, men vågar man lita mottagningen (bor i Norrland) och orkar inte med massa strul och är extra beroende av mobilnätet sedan jag sa upp bredbandet. Eller är det bättre att satsa på Fello? De kör ju på Telias nät och verkar stabil🙂
Hur hade ni tänkt och gjort?