• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Budget under löneutmätning.

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Kanske har ställt frågan innan.... När är det "rimligt" att söka skuldsanering igen, efter att man fått avslag? Jag vill inte skicka ansökan på ansökan med ett nej som svar, utan faktiskt visa att jag vill detta och att det är det jag kämpar för. Har inte mått så bra sista tiden, men det har inget med pengar att göra egentligen, utan hela min tillvaro, jag är bara trött på "allt". En skuldsanering skulle i alla fall vara en liten morot att se ett slut, att kunna börja leva igen. Just nu ser jag inget ljus, bara ta en dag i taget och att stå ut med sig själv och överleva prövningarna. Pengarna räcker för mig, men livet suger.......
Jag förstår att det kan vara en jobbig period du går igenom och att en skuldsanering kan kännas som en lösning för att kunna starta om på nytt. Det är svårt att säga exakt när det är rimligt att söka skuldsanering igen efter att ha fått avslag, eftersom det beror på varför ansökan avslogs och vilka förändringar som har skett sedan dess. Har ansökan avslagits pga nytagna lån så skulle jag låta det gå ialla fall ett år innan jag ansökte på nytt. Under tiden så skulle jag jobba så mycket jag kunde för att bli skälig en skuldsanering. Några sätt är att försöka få till tillfälliga avbetalningplaner på lån och krediter.Sålt prylar på Marketplace,Blocket och Tradera.Sett över alla mina omkostnader, göra matlådor osv... Kom ihåg att det är viktigt att ta hand om dig själv och att söka hjälp i form av en vän som är bra på att lyssna eller professionellt om du känner dig nere eller är deprimerad. Livet kan vara tufft ibland, men det finns alltid stöd och hjälp att få för att komma igenom svåra perioder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
175
Poäng
356
Vad var anledningen till avslaget? Tänker att det ger en bra fingervisning kring om och när det är värt att söka igen. Hoppas du får ordning på tillvaron i övrigt med, för det låter inte som ekonomin är det stora problemet. En dag i taget!
 

Bilagor

  • Screenshot_20240517_150629.jpg
    Screenshot_20240517_150629.jpg
    259.7 KB · Visningar: 28

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 200
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Okej. Insolvens vet vi inte om du uppfyller alltså. Vad har du i skulder och vad säger KFMs skuldprognos?

Jag tänker att du nog behöver vänta iallafall året ut innan du söker igen. Då närmar det sig 2 år när nästa ansökan handläggs, sedan brytpunkt, om den var augusti -23.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
175
Poäng
356
Jag förstår att det kan vara en jobbig period du går igenom och att en skuldsanering kan kännas som en lösning för att kunna starta om på nytt. Det är svårt att säga exakt när det är rimligt att söka skuldsanering igen efter att ha fått avslag, eftersom det beror på varför ansökan avslogs och vilka förändringar som har skett sedan dess. Har ansökan avslagits pga nytagna lån så skulle jag låta det gå ialla fall ett år innan jag ansökte på nytt. Under tiden så skulle jag jobba så mycket jag kunde för att bli skälig en skuldsanering. Några sätt är att försöka få till tillfälliga avbetalningplaner på lån och krediter.Sålt prylar på Marketplace,Blocket och Tradera.Sett över alla mina omkostnader, göra matlådor osv... Kom ihåg att det är viktigt att ta hand om dig själv och att söka hjälp i form av en vän som är bra på att lyssna eller professionellt om du känner dig nere eller är deprimerad. Livet kan vara tufft ibland, men det finns alltid stöd och hjälp att få för att komma igenom svåra perioder.
Tack. Jag är väldigt nere nu, men det handlar inte om pengar/löneutmätning/skuldsanering, utan bara att jag dag för dag, ser hur folk utnyttjar mig, kräver av mig, vill suga musten av mig, jag ska hjälpa, ska ställa upp, finnas där för alla. Jag är en sådan person som VILL hjälpa, men när "krav" på krav kommer och man aldrig får något tillbaka, så blir jag bara ledsen, och där är jag nu. Som exempel: Du har ju hjälpt mig nu några gånger och jag är tacksam som sjutton. Jag skulle vilja bjuda dig på mat en gång framöver. Mitt svar: Men vad trevligt, det vore kul att ses bara, så tänk inte så mycket på maten :) Svar på det : Ja, vi får se när det passar! ( alltså inget mer svar på 3 mån efter det). Är hundvakt, skrev att jag inte kunde några veckor i sommar, svaret blev: VA, kan du inte alls då, det blir problem för oss....Fixade matlådor till grannen som var i kris, bad bara om att jag ville ha tillbaka mina matlådor sen. Det är 2 månader sen nu, inga matlådor tillbaka. Fotar bröllopp , är dålig på att ta betalt för mina tjänster, fick 1000 kr och jag har jobbat med bilderna dag och natt i flera dagar, skickade dem sen när jag var nöjd. Tillbaka får jag att ändra, göra annorlunda, redigera mm. Tar mig många timmar och jag tjänar nog 10 öre per kort om ens det. Lite kattvakt, lite barnvakt, lite hundvakt jag "offrar" många timmar på, men ska ju ställa upp och hjälpa....
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
175
Poäng
356
Nu överdriver jag med ca 700 000 tusen i skulder, men ca iallafall
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Tack. Jag är väldigt nere nu, men det handlar inte om pengar/löneutmätning/skuldsanering, utan bara att jag dag för dag, ser hur folk utnyttjar mig, kräver av mig, vill suga musten av mig, jag ska hjälpa, ska ställa upp, finnas där för alla. Jag är en sådan person som VILL hjälpa, men när "krav" på krav kommer och man aldrig får något tillbaka, så blir jag bara ledsen, och där är jag nu. Som exempel: Du har ju hjälpt mig nu några gånger och jag är tacksam som sjutton. Jag skulle vilja bjuda dig på mat en gång framöver. Mitt svar: Men vad trevligt, det vore kul att ses bara, så tänk inte så mycket på maten :) Svar på det : Ja, vi får se när det passar! ( alltså inget mer svar på 3 mån efter det). Är hundvakt, skrev att jag inte kunde några veckor i sommar, svaret blev: VA, kan du inte alls då, det blir problem för oss....Fixade matlådor till grannen som var i kris, bad bara om att jag ville ha tillbaka mina matlådor sen. Det är 2 månader sen nu, inga matlådor tillbaka. Fotar bröllopp , är dålig på att ta betalt för mina tjänster, fick 1000 kr och jag har jobbat med bilderna dag och natt i flera dagar, skickade dem sen när jag var nöjd. Tillbaka får jag att ändra, göra annorlunda, redigera mm. Tar mig många timmar och jag tjänar nog 10 öre per kort om ens det. Lite kattvakt, lite barnvakt, lite hundvakt jag "offrar" många timmar på, men ska ju ställa upp och hjälpa....
Det är sorgligt att läsa men också ett problem att folk alltid kommer att utnyttja snälla godtrogna människor och ett av flera andra problem jag tror att folk dras med skulder har är att man har svårt att sätta sina egna gränser.När jag läser ditt inlägg så känns det som du har svårt för att sätta dina egna gränser.Det kan du få hjälp med om du går och pratar med någon som också har tystnadsplikt. Det handlar om att försvara dig själv och ditt välmående och inte tillåta andra att överskrida dina gränser eller behandla dig på ett sätt som inte känns bra för dig. Att sätta gränser är en viktig del av att bevara din integritet och självrespekt. Det är viktigt att komma ihåg att det är helt okej att säga nej till saker som du inte känner dig bekväm med eller som inte ligger i linje med dina värderingar. Så känns det inte bekvämt eller okej för dig, så är det viktigt att lyssna på ditt inre och sätta gränser för dig själv. Då kommer dessa situationer minska drastiskt och ditt välmående bli bättre. <3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Tack. Jag är väldigt nere på det : Ja, vi får se när det passar! ( alltså inget mer svar på 3 mån efter det). Är hundvakt, skrev att jag inte kunde några veckor i sommar, svaret blev: VA, kan du inte alls då, det blir problem för oss....Fixade matlådor till grannen som var i kris, bad bara om att jag ville ha tillbaka mina matlådor sen. Det är 2 månader sen nu, inga matlådor tillbaka. Fotar bröllopp , är dålig på att ta betalt för mina tjänster, fick 1000 kr och jag har jobbat med bilderna dag och natt i flera dagar, skickade dem sen när jag var nöjd. Tillbaka får jag att ändra, göra annorlunda, redigera mm. Tar mig många timmar och jag tjänar nog 10 öre per kort om ens det. Lite kattvakt, lite barnvakt, lite hundvakt jag "offrar" många timmar på, men ska ju ställa upp och hjälpa....
Tyvärr är det enda sättet att få stop på utnyttjandet att sluta ställa upp. Ställ upp för bara några få väl utvalda personer av dig som betyder mkt (barn, föräldrar).
För många år sedan läste jag en bok som hette "Säg nej med gott samvete" tror jag titeln var. Jag kände mig som en dålig människa om jag inte sa Ja till allt möjligt!
Du får helt enkelt lära dig säga Nej, det går att träna upp det. Så väljer du själv vem du vill säga Ja till. Finns alldeles för många människor som säger Nej utan att blinka och utan att få skuldkänslor.
Jag är inte egoistiskt lagt av mig, tycker om att hjälpa andra, ser ett stort värde i att kunna göra ngt för andra människor och att säga Nej idag får mig inte att känna mig dålig utan tvärtom, man får faktiskt respektera sig själv. Så väljer jag att sålla lite mer vilka jag vill ge av min tid och inte.

Och så får du träna på att ta emot uppskattning i olika former. Om ngn säger att den personen vill bjuda dig på mat som tack för hjälpen, säg Tack, det låter trevligt, vi kikar på lämplig dag. Då förminskar du inte din insats.
Inte lätt det där, jag vet, men sänk på kraven, annars finns risk att du blir utbränd av alla krav du känner att du har på dig <3
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Tack. Jag är väldigt nere nu, men det handlar inte om pengar/löneutmätning/skuldsanering, utan bara att jag dag för dag, ser hur folk utnyttjar mig, kräver av mig, vill suga musten av mig, jag ska hjälpa, ska ställa upp, finnas där för alla. Jag är en sådan person som VILL hjälpa, men när "krav" på krav kommer och man aldrig får något tillbaka, så blir jag bara ledsen, och där är jag nu. Som exempel: Du har ju hjälpt mig nu några gånger och jag är tacksam som sjutton. Jag skulle vilja bjuda dig på mat en gång framöver. Mitt svar: Men vad trevligt, det vore kul att ses bara, så tänk inte så mycket på maten :) Svar på det : Ja, vi får se när det passar! ( alltså inget mer svar på 3 mån efter det). Är hundvakt, skrev att jag inte kunde några veckor i sommar, svaret blev: VA, kan du inte alls då, det blir problem för oss....Fixade matlådor till grannen som var i kris, bad bara om att jag ville ha tillbaka mina matlådor sen. Det är 2 månader sen nu, inga matlådor tillbaka. Fotar bröllopp , är dålig på att ta betalt för mina tjänster, fick 1000 kr och jag har jobbat med bilderna dag och natt i flera dagar, skickade dem sen när jag var nöjd. Tillbaka får jag att ändra, göra annorlunda, redigera mm. Tar mig många timmar och jag tjänar nog 10 öre per kort om ens det. Lite kattvakt, lite barnvakt, lite hundvakt jag "offrar" många timmar på, men ska ju ställa upp och hjälpa....
Du behöver ha en tydlig brytpunkt både gällande spel och att ta lån. Jag kan förstå att du fick avslag pga dessa saker.
Sen måste du tänka på dej själv och inte hjälpa andra utan att få något tillbaka. DU behöver se till att du har vad du behöver i första hand. Det är ingen till hjälp, allra minst dej själv om du går i väggen.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 200
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Jag tror att vi är flera här som behöver börja ta mer ansvar. Mer ansvar för vår ekonomi. Mer ansvar för att säga nej. Mer ansvar för vårt mående. Det är inte enkelt. Men någonstans är ändå sanningen att den enda som kan förändra ditt liv är du. För mig betyder ansvar att jag från och med kommande månadslön inte söker lån, ber om lån, tips på lån osv på något vis. Det innebär också att jag börjar säga nej till mig själv gällande inköp av hämtmat osv som egentligen är mer nöjen än nödvändigt.
Vilket ansvar behöver DU som läser det här, börja ta?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp