Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dags att sätta ner foten mot inkassobolagens GDPR-slarv – Anmäl till IMY!

Hej på er,
Jag vill lyfta en sak som jag tror drabbar många av oss här inne, och som faktiskt är ett potentiellt lagbrott från inkassobolagens sida.
När inkassobolag ringde upp mig nyligen (i mitt fall Myntro, som dessutom ringde från dolt nummer), så körde handläggaren på som vanligt. De ställde frågan "Är det [Mitt Namn]?" och när jag svarade ja började de direkt prata om skuldbelopp och ärenden – utan att kräva att jag legitimerade mig med BankID.
När jag konfronterade handläggaren och sa att ett muntligt "ja" inte är en säker identifiering, fick jag till svar att "det är olagligt att utge sig för att vara någon annan, så vi har gjort en säker kontroll".
Vilket jävla skämt. Enligt GDPR och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har dessa bolag ett strikt ansvar att skydda våra personuppgifter. Att bara lita på ett muntligt "ja" i telefonen är ett enormt säkerhetshål. Om någon annan hade svarat i min telefon (en kollega, familjemedlem eller en främling) hade inkassobolaget gladeligen spottat ur sig känsliga ekonomiska uppgifter till fel person. Där har de begått ett grov överträdelse mot både GDPR och inkassosekretessen.
Det blir extra absurt när de ringer från dolda nummer. De förväntar sig att vi ska sitta i digitala förhör och öppna upp om vår ekonomi för en röst i telefonen som vi inte har en aning om vilka de faktiskt är, samtidigt som de själva gömmer sig bakom anonyma formulär och vägrar ge ut direktmejl på sina hemsidor. De spelar helt enkelt inte efter sina egna regler.
Min uppmaning till er alla:
Jag har precis skickat in en officiell anmälan till IMY gällande detta. Om vi vill få till en förändring i framtiden och tvinga inkassobolagen att börja respektera vår integritet, så måste vi bli fler som anmäler!
Anmäl när de ringer från dolt nummer och vill diskutera skulder utan BankID.
Anmäl även om de ringer från synligt nummer men vägrar att skicka en identifiering till din BankID-app så att du kan vara säker på vem du pratar med.
Att kräva BankID i båda riktningarna är vanlig säkerhetshygien idag med tanke på all spoofing och alla bedrägerier. Om de kräver BankID för att vi överhuvudtaget ska få logga in på deras sajter, ska de banne mig använda samma teknik när de ringer och stör oss i vår vardg.
Det tar bara några minuter att göra en anmälan på IMY:s hemsida. Om IMY får in tillräckligt många klagomål på det här slarvet kommer de att tvingas starta en granskning mot branschen.
Har ni varit med om samma sak? Hur brukar ni göra när de ringer?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp