Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dags att ta tag i livet

Hej,

Jag har sedan ett par år sedan efter att ha träffat en thaitjej i Thailand åkt på en massa skulder som hamnat hos KFM. Känner nu att det är dags att sätta punkt för skulderna och börja förhandla med fordringsägarna. Jag är ju ändå bara 30 år gammal och har mycket av livet framför mig.

Nu är det så att KFM gjorde en löneutmätning där dom ger mig 9000 av 23000 efter skatt och dom tar resten, dom har endast tagit hänsyn till hyra och månadskort för kollektivtrafik. För att undvika detta ska jag nu börja ringa till dom 14 fordringsägare som jag har skulder hos. SMS-lån är en riktig fälla, men inkassobolag vet jag är mer öppna för lösningar.

Är det ens värt att ringa runt när en löneutmätning är gjord? Någon med erfarenheter?

Hej,

Jag har sedan ett par år sedan efter att ha träffat en thaitjej i Thailand åkt på en massa skulder som hamnat hos KFM. Känner nu att det är dags att sätta punkt för skulderna och börja förhandla med fordringsägarna. Jag är ju ändå bara 30 år gammal och har mycket av livet framför mig.

Nu är det så att KFM gjorde en löneutmätning där dom ger mig 9000 av 23000 efter skatt och dom tar resten, dom har endast tagit hänsyn till hyra och månadskort för kollektivtrafik. För att undvika detta ska jag nu börja ringa till dom 14 fordringsägare som jag har skulder hos. SMS-lån är en riktig fälla, men inkassobolag vet jag är mer öppna för lösningar.

Är det ens värt att ringa runt när en löneutmätning är gjord? Någon med erfarenheter?
Min erfarenhet säger mig att det blir svårt. Ett utslag plus påbörjad utmätning betyder att dom inte behöver lägga mer tid på dig. Räntan tickar iväg samtidigt som löneutmätningen sköter det dom själva misslyckades med att få dig att göra.

Du kan ju absolut försöka, en del kan ju dra tillbaka från KF vid en avbetalningsplan men som Geronimo skriver kommer det nog bli svårt och klarar du både utmätning och avbetalningsplaner, för alla kommer inte dra tillbaka och då fortsätter ju utmätningen parallellt. Brukar ju inte finnas nåt utrymme för egna betalningar vid utmätning. Och klarar du inte avbetalningsplanen skickar dom direkt tillbaka ärendet och skulden ökar ytterligare. Finns det en chans att du kommer bli av med skulderna vid utmätning så småningom? Enda sättet annars är att erbjuda var och en ett större belopp och att resten avskrivs men då ska man ju också ha dom pengarna.

Min plan är att dom större skulderna får mer och dom mindre skulderna får en mindre summa, minst 500, max 2000 per ägare. Vid färdigbetalda skulder tänkte jag fördela så att övriga får mer ur den gräns på 10000 jag satt. Återbetalningsförmågan är inte förhindrad då jag har fast jobb med fast lön.

Vill bara undvika denna löneutmätning som ger mig 9000 i månaden. Återkommer med besked. Ska börja ringa nu.

Ringde tre, den första gick det bra att avbetala på med en startavgift på 1500, human summa. Den andra toknej (kan jag leva med) då summan på 7000 var för hög. Den tredje gick det bra (en av dom större skulderna) men med att man betalar 20000 för att dom ska återkalla och påbörja avbetalning. Så dead end redan efter 3 av 14.

Ska kontakta skuldrådgivaren på kommunen och se vad hon anser om det sista erbjudandet jag fick.

Trist :( hur mycket skulder har du sammanlagt?

Zippi: Drygt 230.000 efter alla räntor som lagts på. Tre större på 40k, 60k och 100k. Den på 60k ville dom ha en tredjedel av för att påbörja avbetalningsplan med mig.

All heder åt första bolaget, sjukt trevliga och villiga att upprätta en avbetalningsplan för en hanterbar startsumma, men hon sa att lyckas jag inte med resten så är det ingen idé att påbörja något med dom.

Man lär sig av mina misstag, synd bara att räntor inte blir frysta när väl avdragen påbörjas på lönen. Då hade jag varit fri efter två år och det hade jag kunnat leva med faktiskt. Då hade skulden varit nere på 74000 efter ett år bara. Och nere på noll efter ytterliggare ett halvår.

Jag hade gett liknande summor som lönen är utmätt på till inkassobolagen fast jämt fördelat och sedan utöka inbetalningarna i takt med att skulder blir avskrivna på övriga. Vi får se vad skuldrådgivaren säger, ska ringa henne strax då hon var tillbaks efter 13:00. Aldrig pratat med henne förut dock så jag förväntar mig inga stordåd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp