Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga Förbehållsbelopp

Har en väntande löneutmätning efter sommaren. Var in på KF hemsida å gjorde en uträkning där man fyllde i inkomster på mig å frun och utgifter. Det belopp man får fram brukar det stämma?

Låt säga att både jag å frun har skulder på KF är det samma belopp för oss båda då eller är det tillsammans? Fick fram att dom skulle dra 6000kr.

Är Förbehållsbelopp samma som existensminimum? Tänkte om en framtida skuldsanering skulle komma fram till att man ska betala mer eller brukar det röra sig om samma belopp?

Tacksam för svar.

Det brukar stämma hyfsat, det beror lite på vilka kostnader du valt att ta med, resor till arbete tex, om det går att åka buss, så är det busskortet du får ta upp, oavsett om du kör bil eller inte.. Om du har exeptionellt hög hyra så är det inte säkert att du får ta med hela den hyran (tex 2 vuxna inga barn och hyra på 12000, då får ni kanske ta med 7000 som skälig hyra och resterande 5000 får ni antingen äta mindre för att betala till hyrsvärden eller helt enkelt flytta) . Men i stora drag, i de alla flesta fall så är det hyfsat rätt.

Det belopp du fått fram är det KFM skulle dra från dig.. Beloppet för din fru är inte det samma, om det inte är så att ni skulle ha exakt lika inkomster.. Propotionalliseringen krånglar till det, Om du tjänar 10000 i månaden och din fru tjänar 90000 i månaden och ni har en hyra på 10000 i månaden ,så ska din fru, enligt kfm, betala 9000 av det och du 1000.
Att åka på löneutmätning och ha en sambo/make/maka som tjänar bra kan vara något surt, det går ofta att mäta ut även om man har låg sjukpenning eller låg a-kassa osv också, bara den andra personen har hyfsat ställt.

Begreppet existensminiminum tror jag inte används längre faktiskt, men det är ungefär samma. Existensminimum var väl det man använde när man pratrade om socialbidrag, eller försörjningsstöd som det heter numera, det kallas numera skälig levandsnivå eller nåt sånt, det är lite lägre än förbehållsbeloppet, någon hundring eller två per månad. (Det säger ju sig självt, det vore ju jäkligt märkligt om man gjort sig ovänner med någon bank eller dylikt, åker på löneutmätning osså måste kommunen ställa sig och betala ut försörjningsstöd för man ska ha mat på bordet)

Beloppet brukar vara ungefär lika vid skuldsanering, möjligen betalar du lite mindre i skuldsanering då kfm brukar ta höjd för oväntade kostnader, typ tandläkare, glasögon och liknande när man beräknar vad som ska betalas i skuldsanering, beloppet man tar hänsyn varierar vad jag sett mellan 500 och 1300 lite beroende på omständigheter.

Men om vi båda har skulder å tjänar lika mycket och har två barn ska dom då dra totalt 6000kr per månad för oss båda tillsammans eller 6000kr vardera?

Det törs jag ärlig inte svara säkert på, men jag tror faktiskt dom nyper 6000 av er var.. Jag kan mycket väl ha fel, ring kfm och fråga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp