• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Från när avslutas skuldsanering? Inneboende?

Annah69

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
2 November 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Jag har läst lite olika datum då det gäller när skuldsaneringen upphör. Är det från det man fick inledande eller är det från det man fick godkänd skuldsanering?
Inledande var i februari och godkänd var i juni 2020. Så än så länge har jag många år kvar, men vill ändå veta :).

Nästa fråga: Påverkas min skuldsanering om jag har en nära anhörig som inneboende hos mig? Hen har ett välbetalt jobb men i dagsläget inget boende. Fick frågan om hen kan få bo hos mig. Om jag inte tar ut någon hyra eller annan ersättning borde det väl inte påverka skusan?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Några veckor efter Ditt inledande, så fick du en betalplan. På denna framgår exakt månad för månad vad du ska betala och när sista betalning sker.
Jag fick inledande mars 2019 och min sista inbetalning ska jag göra mars 2024.

Att låta någon bo hos Dig bestämmer Du. Jag har själv tidigare låtit en nära väninna bo inneboende hos mig i 3 månader pga att hon blev uttryckligen utkastad på gatan av sin dåvarande man.
Dock lät jag INTE henne skriva sig hos mig för då, om det ville sig illa, så kunde isåfall mina borgenärer se att det fanns andra vuxna personer boende hos mig och dom hade då kunnat begära en omprövning.
Vissa borgenärer ligger nämligen och kreditbevakar en och alla ändringar som sker med en får dom besked om via UC/Bisnode, etc. (såsom adressändringar, uppdaterad inkomst från deklaration, etc).
Även om borgenärerna inte kreditbevakar en, så kan dom likförbaskat ta en kreditupplysning på en när helst dom vill och noterar dom att en annan vuxen person står skriven i samma lgh, så kan dom börja ifrågasätta det, för att försöka få mer betalt från dig genom att din boendekostnad skall minska då dom anser att den andra personen skall betala hälften…
Kanske långsökt? Jag vet inte, men jag hade aldrig chansat…
 

Annah69

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
2 November 2018
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Tack snälla för båda dina utförliga svar. Ja, då får det i så fall bli att hen skriver sig på annan adress, om det nu blir aktuellt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag har läst lite olika datum då det gäller när skuldsaneringen upphör. Är det från det man fick inledande eller är det från det man fick godkänd skuldsanering?
Inledande var i februari och godkänd var i juni 2020. Så än så länge har jag många år kvar, men vill ändå veta :).

Nästa fråga: Påverkas min skuldsanering om jag har en nära anhörig som inneboende hos mig? Hen har ett välbetalt jobb men i dagsläget inget boende. Fick frågan om hen kan få bo hos mig. Om jag inte tar ut någon hyra eller annan ersättning borde det väl inte påverka skusan?

Den borde ju betala hyra även om den inte gör det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp